Ik zie verkopen als het moment dat ik iets kom brengen, niet dat ik iets kom halen

Veroniqueprins.nl_

Verkopen. Het is het beruchte ‘V-woord’. Niet zelden zie ik één van mijn klanten van kleur verschieten als ik er alleen al over begin. Komen er beelden naar boven van die beruchte autoverkoper. Ik ben deze week in Amsterdam bij een 3 daagse training van Eelco de Boer en Dean Jackson en daar ook besproken  dat de meeste kennisexperts het liefste een bureau in zouden willen schakelen om hun agenda te vullen. De hele dag heerlijk alleen maar bezig zijn met het helpen van mensen en het ‘gedoe’ er om heen uitbesteden.  Zelf zou ik dit stuk van mijn bedrijf voor geen goud willen missen, ik ben er echt gek op. Juist omdat ik zo van mijn (potentiële) klanten hou!


Verkopen doe je vóór mensen, je doet het ze niet ‘aan’

De afgelopen weken wordt mij vaak  gevraagd hoe ik zo extreem heb leren omdenken. Er is namelijk een tijd geweest dat ik me ook een soort van ‘foute autoverkoper’ voelde op het moment dat ik iemand een aanbod deed. Tot iemand mij anders leerde kijken en daarmee anders doen. En sindsdien is verkopen iets wat uit mijn hart komt en diep vanuit mijn tenen. Ik weet dat ik goed ben in wat ik doe en dat dat écht waardevol is  voor coaches en therapeuten die hun praktijk niet van de grond krijgen en daarmee hun droom misschien wel moeten opgeven. Kan ik die kennis lekker voor mezelf houden en de hele rits met aannames voorbij laten komen:

  • Ze zullen wel denken
  • Dring ik me dan niet op?
  • Zullen ze het niet te duur vinden?

En laten we deze ‘gouden oude’ niet vergeten:

  • Wie zit er nu op mij te wachten?

Om maar gelijk met die laatste te beginnen; als je huisarts nu eens hetzelfde zou denken op het moment dat hij zijn praktijk opent? Los van het feit dat die gedachte waarschijnlijk nooit in zijn/haar hoofd is opgekomen? Maar stel nu dat; wie had dan je buurvrouw van haar longontsteking af geholpen en de oren van je andere buurman doorgespoten? Ik noem maar weer iets doorsnee ????   En we kunnen het er over eens zijn dat velen van jullie vele malen waardevoller zijn dan een huisarts. Dus waar komt dan dat ‘wie zit er nu op mij te wachten’ vandaan? Zullen we daar vanaf vandaag gelijk mee stoppen?


En om die andere Urker mannenkoor eden ook maar gelijk de das om te doen; je doet toch waardevolle dingen dus waarom zou men dat niets waard vinden? En tav opdringen en meer van dat soort onzin in dezelfde categorie, het volgende. Grote kans dat dit niet het eerste artikel is dat je van mij leest. Op mijn berichten krijg ik vaak reacties dat ze waardevol zijn, dat iemand er veel aan heeft, dat door de tips en adviezen die ik geef zij nu dit en dat hebben bereikt etc. Als ik nu had gedacht ‘wat zal ze wel niet denken’ dan had je nooit een mail van mij gehad. En je wilt hem hebben, anders had je je wel afgemeld voor dit schrijven toch?

Met verkopen is het exact hetzelfde. Honderden hebben inmiddels hun droom gerealiseerd doordat ik me niet tegen heb laten houden door mijn Urker mannenkoor en dat heb vervangen door mijn omdenken. Dat ik ze kan helpen en ik hen mijn kennis niet mag onthouden!


Je bent asociaal als je je kennis voor je houdt

Ik ben hier deze dagen bij Eelco en Dean. Is niet echt een ‘koopje’, ik heb de investering er echter na 1 dag al uit gehaald. De hier opgedane inzichten gaan  mij een enorme groei opleveren. En daarmee kan ik jou weer helpen. Wat nu als Eelco dacht ‘kan ik niet maken, wat zullen ze wel niet denken en vinden ze het niet te duur?’ Dat is toch aan mij om dat te bepalen? En als ik het te duur had gevonden had ik toch geen kaartje gekocht? Maar hij heeft het nu in ieder geval mijzelf laten beslissen en hij heeft niet vóór mij gedacht. Dat kan ik namelijk best zelf en weet je, jouw klant ook! Eelco laat mij groeien, net zoals mijn coach Suzanne dat doet.

Ik had pijn, ik stond ook op het punt om mijn droom op te geven omdat het niet echt een ‘doorslaand succes’ was. Zij heeft haar kennis niet voor zich gehouden,  mij alleen maar laten weten wat ze voor me kan betekenen en wat ik daar voor zou moeten betalen. Niets meer maar zeker ook niets minder. En ik ben beslissing bekwaam dus ik heb daar voor mijzelf een besluit over genomen. Maar weten dat je klant lijdt onder een slechte relatie, dat ze pijn heeft door een scheefgegroeide rug of weten dat iemand zijn leven maar op halve kracht leeft omdat de persoon in kwestie geen krachtige keuzes durft te maken terwijl jij iets dergelijks kunt verhelpen, dat is a-sociaal. Ik heb er geen ander woord voor!


Het vanuit mijn tenen willen verkopen heeft niets met geld of omzet te maken. Ik wil vooral mijn klant beter maken!

Ik heb een aantal trainingen gevolgd over hoe je nu goed kunt verkopen. Want ja, dat is te leren. Echter, dan stond er geen sleazy autoverkoper voor de groep die ons vertelde dat je het iemand gewoon door de ‘strot moest duwen’ omdat je dan extra commissie of omzet had. Daar gaat het helemaal niet over. En omdat mensen mij vaak vragen hoe dat verkoopproces bij mij nu gaat ben ik daar eens goed over na gaan denken. En kom ik er steeds meer achter dat op het moment dat ik een aanbod doe, als ik aan iemand vertel wat ik voor hem/haar kan betekenen, mijn hart het compleet overneemt van mijn hoofd.

Ik zie dan iemand tegenover me met zoveel potentie, zoveel kennis, die zoveel prachtige en waardevolle dingen kan doen. Maar omdat het geen ondernemers zijn is hun agenda leeg. Dan gebeurt er iets in mij, dan breekt er iets open ofzo, ik kan er niet goed woorden aan geven. Dan speelt mijn helpen op en dat heeft helemaal NIETS met verkopen of omzet te maken! Dat is iets dat bijna groter is dan ik zelf ben, dat raakt gewoon mijn missie. Ik zal proberen dat uit te leggen:

  • Allereerst zorg ik er voor dat ik meer leads heb dan dat ik klanten nodig heb die maand. Dat betekent dat ik niet eens perse een verkoop hoef te doen. Ik ben dus niet afhankelijk van juist deze ene klant  en kan  dus vanuit overvloed mijn aanbod kan doen. Ik kan je helpen, ik weet dat dat je situatie 180 graden kan veranderen, ik heb de kennis en het is aan jou om daar gebruik van te maken. Ik kom niets halen, ik kom iets brengen. En dat is het ultieme omdenken!
  • Ik wil ook niet met iedereen werken, ik ben niet met iedereen een match dus het is sowieso niet mijn doel om iedereen klant te maken. En ja, dat heb ik ook zo gedaan toen ik nog bijna geen klanten had.


Mijn missie spreekt door  in mijn aanbod

Uiteindelijk spreekt mijn missie altijd vóór mijn omzet; ik wil echt dat zoveel mogelijk coaches en therapeuten een gezond inkomen kunnen verdienen met al hun bijzondere en waardevolle talenten en gaven. En ik kan ze niet eens allemaal helpen. En ik ben met heel veel ook geen match, zoals ik hierboven al stel. Dus als ik iemand zie bij wie het allemaal boven het hoofd groeit. Die zich afvraagt waar ze toch in godsnaam moet beginnen, die zich suf piekert wat ze nu nog meer kan doen om aan klanten te komen omdat ze alles al  geprobeerd heeft, bij wie de financiën een probleem worden omdat er gewoonweg niet genoeg geld verdient wordt, dan maakt het me oprecht niet uit door wie die persoon zich laat helpen om zijn/haar business op de rails te krijgen. Wat ze gaan doen of waar, áls ze maar iets gaan doen! Omdat ze hun droom niet op mogen geven, omdat er mensen zijn die nodig hebben wat zij zo geweldig kunnen. Omdat het mogelijk is!!


De klant is het uitgangspunt, niet mijn omzet

Als je zo kunt denken, dan word je groter dan je omzet. Dan kun je écht vanuit je hart denken. Dan staat het belang van je klant écht voorop. En wat denk je dat er uiteindelijk beter werkt; een snelle verkoop of oprecht advies. Ik heb de afgelopen 2 weken tegen 3 mensen gezegd dat we niet gaan samenwerken terwijl zij dat wel graag wilden. Met eentje was ik geen match, een andere kwam uit een branche waarin ik niet van waarde kon zijn en nog een ander had geen businesscoach nodig maar iemand die haar eerst over haar persoonlijke obstakels heen zou helpen. Ik ben er 100% van overtuigd dat dat zich op termijn uitbetaald. Enneh, begrijp me goed, ik verkoop een Eskimo nog een koelkast als het moet. Dus ik had ze makkelijk klant kunnen maken. Als ik goed ben voor mijn (potentiële) klanten dan zijn zij dat uiteindelijk ook voor mij. Vanuit overvloed denken en handelen vanuit wat het beste is voor jouw klant, niet voor jouw omzet, is het allerbelangrijkst!

“If you give enough people what they need, you’ll get whatever you need”

En zo is het! Dusseh, met auto’s verkopen heeft het niets te maken!


Hoe vaak neem jij nu nog het besluit voor je klant op basis van aannames?
Heeft dit bericht je mindset tov verkopen veranderd of is er nog iets anders waar je tegen aan loopt als het over dit onderwerp gaat. Wil je het hieronder met me delen?

Veronique Prins

Dé Kick Ass Businesscoach voor ambitieuze coaches en therapeuten die een serieuze praktijk willen opbouwen

6 gedachten over “Ik zie verkopen als het moment dat ik iets kom brengen, niet dat ik iets kom halen”

  1. Ja, ik heb het gevoeld, Veronique! Ik kom iets brengen! Ik heb iets te geven! Door jouw blog heb ik ook een vergelijkbare blog geschreven en ik heb ik het inzicht gekregen om de komende vakantieperiode te gebruiken om rouwende mensen door deze zomer heen te slepen: iedere donderdagochtend kun je aanschuiven voor een effectieve workshop. YESS!
    Bedankt voor je inspiratie!

  2. Wat heb je dat weer krachtig verwoord Veronique. “Zie verkopen als het moment dat je iets komt brengen ipv halen”. Ja, ik had het al tientalen keren in soortgelijke bewoordingen van jou en van anderen gehoord, maar zo’n korte kernachtige zin laat ook zien dat dit het is en dat het precies hierom gaat. Niet meer, niet minder. Dank!

  3. Hoi lieve Veronique,
    Je bent fantastisch met dit artikel. Ik heb zat hardop te lachen bij het lezen, hoe je dat omschrijft. Geweldig?
    Ik om zeker naar je toe zodra ik klaar ben met mijn huidige ondernemerscoach want die inspiratie kan ik wel gebruiken!
    Doreen (de vrouw uit je vorige blog, die bij haar man weg is en zei: maar ik kan dit huis niet zelf betalen. Weet je nog?) Overigens heb ik inmiddels een huis gekocht :-)) en dat zonder eigen makelaar. Ben onwijs trots)

    1. Hallo Misja,
      Yes dat is leuk om te lezen op een zaterdag. Enneh, zal ik zeker doen dus jij ook veel leesplezier. Heb je je ingeschreven voor mijn artikelen, dan hoef je er niet een meer te missen!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven