Dit werkt niet hoor!

Veroniqueprins.nl_

Een aantal weken geleden was ik bij mijn eigen coach Suzanne in Londen met een groep ambitieuze ondernemers uit verschillende landen en verschillende branches. Daarom is het bijzonder om te zien dat er, ondanks deze verschillen, toch zoveel dingen hetzelfde zijn. Eén daarvan is dat de meeste ondernemers veel te snel op dreigen te geven. Zouden willen dat het makkelijker was. Denken dat iets (voor hen) niet werkt en dan maar weer wat anders gaan doen.

 

Het gaat bijna nooit in 1 keer goed…….

Niets gaat vanzelf en bijna niets gaat in 1 keer. Niet in de beginfase en ook niet als je al succesvol bent. Als dat zo zou zijn dan zou de hele wereld ondernemer zijn en ook nog allemaal  mega succesvol.

 

En ik denk dat we met elkaar kunnen concluderen dat dat niet het geval is. De grootste reden is dat er te snel wordt opgegeven, dingen niet lang genoeg geprobeerd worden, er geen ervaring wordt opgebouwd en er het vertrouwen niet is dat het wel gaat werken.

 

Dit heet het ‘3 feet from gold’ syndroom en komt uit het boek van Napoleon Hill. In het kort gaat het er om dat iemand aangestoken was door de goudkoorts in Amerika en vol vertrouwen en moed begon te hakken in de hoop op een goudader te stuiten. Hij hakte en hakte, week na week, maand na maand. En er gebeurde niets dus raakte hij ontmoedigd.

 

Hij besloot te stoppen, verkocht zijn gereedschap aan een belangstellende en ging ontgoocheld weg. De nieuwe eigenaar gaf 3 tikken en raakte de goudader………. Hij was simpelweg een dag te vroeg gestopt.

 

Hierbij aansluitend keek ik deze week naar een interview met Martin Garrix, hij heeft het nummer Animals 100 keer herschreven. 100 keer!! Inmiddels is het 1.168.056.544 (dat is meer dan 1 miljard!) keer bekeken en is hij al 2 keer tot de beste DJ ter wereld uitgeroepen. Na 100 pogingen. En wij verwachten bij poging 1 allemaal een nummer 1 hit te scoren. Get real!

 

Opgeven na het amper geprobeerd te hebben

Ik gebruik het praktische voorbeeld van een klant die mij een aantal maanden geleden een mail stuurde. Ze had een groep (6 mensen) van haar ideale klanten een voorstel gedaan en daar hadden ze niet op gereageerd, niemand had het gekocht. Dus gaf ze me aan dan maar van ideale klant te wisselen. En bij mij gebeurt er dan iets van binnen. Dit is ’the easy way out’ en zo werkt het niet als je echt een eigen bedrijf wilt opbouwen waarmee je geld wilt gaan verdienen.

 

Met dit besluit ga je namelijk aan een paar dingen voorbij:

  • Mogelijk heb je niet je beste aanbod ooit gedaan, vaak is dat het geval. Dan roep je iets over methodes en wat het eventueel zou kunnen opleveren. Echter heel vaak dan niet lekker concreet of op een manier dat ik er van ga watertanden en denk ‘ik hoop dat er nog plek is voor me want dit wil ik’
  • Is de klant die je dit aanbiedt écht je ideale klant?
  • Kon je voldoende goed omgaan met de koopbezwaren die er werden opgeworpen of zat je empathisch mee te knikken toen iemand zei dat het nu ‘haar tijd niet was’?
  • Sloot het aanbod (bijna) 100% naadloos aan bij het verlangen van je klant? Vooropgesteld dat je het al concreet genoeg aanbood (zonder methodieken) was dat dan iets waar ze al wat nachten van wakker ligt en hoopt dat iemand haar dat gaat leren?
  • Wat kun je op basis van reële statistieken eigenlijk verwachten? Toen ik net begon werd 1 iemand klant als ik er 15 sprak. Dus als ik destijds aan 6 mensen een aanbod deed wist ik dat er niets ging gebeuren als ik er niet nog minstens 9 bij zocht. Dus op basis van 1 maal zes klanten een besluit nemen is ‘niet zo handig’.

 

En zo zijn er nog wel een aantal redenen waarom ik het niet handig vind om zo snel al een dergelijk ingrijpend besluit te nemen. Martin Garrix dacht na poging 68 ook niet ‘dit willen ze niet, ik ga maar iets voor bejaarden mixen’. Hij hield vast aan zijn droom en deed wat nodig was: doorgaan!

 

Don’t wish it was easier, wish you were better

Dat geldt voor alles: je doelgroep leren kennen, je marketingacties, je salespagina’s, je webinars, je workshops en ga zo maar door. Weet je waarom deze dingen voor mij zo goed werken? Omdat ik alles eerst 112 keer verpruts heb. Ik heb zelfs vriendinnen ‘ingehuurd’ om in de zaal te zitten tijdens een workshop zodat er in ieder geval iemand zou zijn.

 

Wat als ik toen had opgegeven? En stel nou dat je toch van actie wisselt, ook dan zul je toch moeten blijven verkopen. Als daar nu het pijnpunt zat, dan heeft het wisselen van tactiek geen zin. Dan kun je beter een salestraining volgen dan een nieuwe doelgroep kiezen.

 

‘Don’t wish it was easier, wish it was better’ – Jim Rohn

 

Wat heb jij meerdere keren moeten testen en uitvinden voordat het echt werkte in jouw praktijk? Wil je het hieronder delen en wat maakte dat het uiteindelijk wél werkte. Daar kunnen we elkaar mee inspireren!

Succes!

Veronique Prins

Dé Kick Ass Businesscoach voor ambitieuze coaches en therapeuten die een serieuze praktijk willen opbouwen

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven