‘Sorry, je beurt is voorbij’

Veroniqueprins.nl_

‘Sorry, je beurt is voorbij’

Op het moment dat jij deze mail ontvangt ben ik onderdeel van het Oranje legioen dat Max dit weekend zal toejuichen op Zandvoort. Met oranje shirt, vlag en vol goede moed gaan we onze nationale trots aanmoedigen. En ‘we’ dat is ons gezin, inclusief aanhang. Ik weet dat er wel eens gezegd wordt dat geld niet belangrijk is. Ik zie dat toch iets anders en ik snapte dat volledig toen mijn coach ooit zei ‘money is not for buying things, money is for doing things’. Onze gezinsapp ontploft al de hele week over tijdschema’s, het weerbericht, de prestatie van de Red Bull en met name zoonlief komt hier steeds stuiterend naar binnen. Voor mij is dit rijkdom, zo’n weekend als dit. Want het is gaaf als ik met Ko samen ga, het is nog veel meer bijzonder als we dit als gezin, zelfs de bonuskinderen zijn inmiddels zwaar Formule 1 fan, kunnen doen. Making memories.

Dat overigens niet alleen. Ik ben ook dankbaar voor de financiele ruimte die mijn bedrijf ons heeft bezorgd, omdat ik zojuist een Airbnb in Haarlem heb geboekt om  te slapen. Het is me alleen nog niet helemaal duidelijk of ik nu dat pand gekocht heb of dat ik er voor dit bedrag echt slechts maar 1 nacht in mag slapen………….. Ben ik onverwachts een soort van Bernhard junior geworden en ‘zit ik nu dus in het vastgoed’? Geen idee. We gaan het vanavond wel zien als we aankomen. 

Goed, naar de mail van deze week. Want zelfs met een oranje shirtje ben ik een business coach. Eerder deze week had ik het met een prospect over grenzen stellen, juist in je bedrijf. En ik had een voorbeeld voor haar dat ik graag met jou wil delen. Eentje die mij destijds een beetje een shock gaf, maar hij heeft mij wel gelijk voor altijd iets duidelijk gemaakt.

Een aantal jaren geleden had ik een offerte getekend om een nieuwe site te laten bouwen. Ja, ik weet wat je denkt ‘dat zou je nog een keer moeten doen’; mijn website is namelijk heeeeeeeel erg verouderd. Goed, die afspraak. Hij ging iets moois bouwen en ik moest, heel kort door de bocht, in week 11 dit inleveren, in week 12 dat aanleveren en ook duidelijk gespecificeerd wat ik in week 13 naar hem moest mailen. Dan zou mijn website in de weken 14 en 15 worden gebouwd, die dan in week 16 live zou gaan.

Ik kreeg keurig reminder mails en tuurlijk (hier heb ik geleerd om betrouwbaar te zijn) was ik te laat met aanleveren. En dat niet alleen, ik was ook niet ‘helemaal volledig’ om het zo maar eens te zeggen. Waarop ik op de mandag van week 14, na nog wat reminders, een mai kreegl. Ik dacht nog ‘jeetje, krijg ik nu al een eerste look van mijn nieuwe site?’, maar dat was niet het geval.

Wederom kort door de bocht was de strekking van de mail iets van ‘We zouden vandaag gaan bouwen, helaas hebben we niet alles ontvangen en ook niet conform de door ons overeengekomen kwaliteit. Dat betekent dat wij niet kunnen starten. Door het niet juist of onvolledig aanleveren van de informatie, kunnen wij niet starten en helaas kunnen we op zo’n korte termijn ook geen andere klant meer vinden om voor te werken in de komende 2 weken, de tijd die voor jou gereserveerd stond. Ivm het grote aantal orders kan je site niet zomaar doorgeschoven worden. Zou je deze toch nog door ons willen laten bouwen, dan moet je een nieuw tijdslot kopen, tijdig aanleveren conform afspraak en dan bouwen wij voor jou ook een prachtige site conform afspraak’.

Ik dacht ‘dit kan niet waar zijn’. Ik was boos, ik zou dus een nieuwe site moeten kopen  terwijl ik voor mijn vorige investering niets gehad had. Dat dat mijn eigen schuld was omdat IK te laat was met aanleveren, die pikte ik nog heel even niet op. Ik belde dus ‘wat verhit’ met mijn bouwer, in de veronderstelling dat ik dit wel even zou gaan fixen, wat dacht hij wel niet? Nou, dat zag ik toch fout. Sterker nog, aan het einde van het gesprek kon ik niet anders dan hem gelijk geven.

Wees eens eerlijk, waar dacht jij ook na mijn voorbeeld ‘kun je niet maken!’. En juist als het je triggert heeft het je vaak wat te leren. Want ook ik was zo’n coach bij wie altijd alles kon; verzetten, doorschuiven, andere betalingstermijnen. You name it en ik vond het oké. (‘Goh, ben je dan niet altijd zo’n bitch geweest??’)  Ik moest tenslotte blij zijn dat ze klant waren. En toen ik dus met zijn reactie geconfronteerd werd, had ik de AV voorwaarden gelezen dan had ik het ook gewoon geweten, stond dat zo haaks op hoe ik zelf mijn business runde dat ik eerst op mijn achterste benen stond.

De bouwer anticipeerde daarop. Wees op de afspraken die we hadden gemaakt tav aanleveren waar ik zelf mee akkoord was gegaan. Dat hij niet kon bouwen omdat IK te laat mijn spullen naar hem had gemaild, ondanks een aantal keurige remindermails. En dat hij nu 2 weken zonder werk zat waar hij op zo’n korte termijn geen nieuwe klant kon bedienen (die moest tenslotte ook spullen aanleveren). Zou hij mij dan over 2 maanden alsnog helpen, dan was dat in een tijdspanne waarin hij wél een nieuwe klant had kunnen bedienen en dat zou dan dus volledig gederfde omzet zijn. Ik snapte het ook nog.

Ik had van mijn probleem (te laat aangeleverd door verkeerde prioriteiten terwijl ik zelf mijn handtekening had gezet), zijn probleem gemaakt en dat liet hij, terecht, niet gebeuren. Was een duur leermoment en één van mijn meest waardevolle.

Sindsdien:

  • Ben ik enorm betrouwbaar; als ik zeg dat ik iets doe dan doe ik het ook
  • Ben ik nauwkeurig en check ik mijn agenda of ik wel na kan komen wat ik toezeg
  • Ben ik mijn eigen tijd op waarde gaan schatten en heb ik een paar grenzen gesteld in mijn bedrijf, oa dat op korte termijn annuleren, uitloop en niet op tijd betalen niet meer getolereerd worden. Ik run een bedrijf en geen ponykamp. Als je een kaartje voor de bioscoop koopt en je besluit niet te gaan krijg je je kaartje ook niet terug. Dat vinden we allemaal heel gewoon maar als het om dit soort dingen gaat ben je ineens een ‘keiharde’. Terwijl het gewoon een logische stap is.
  • Ik lever wat ik verkoop en ik verkoop wat ik lever


Die grenzen geven duidelijkheid; je weet bij mij precies waar je aan toe bent. Ik ben transparant en iedereen heeft dezelfde regels. Vooral geeft het heel veel rust; ik hoef niet steeds na te denken over hoe ik nu weer met een situatie om moet gaan als een klant me iets vraagt, dat is namelijk altijd hetzelfde en niet ingegeven door emotie. Wat per definitie beter is

Want voor mij, en voor jou, geldt dat je tijd maar 1 maar éénmalig in kunt delen. Ik kan maar een X aantal klanten per periode kwijt. Als iemand dus halverwege zegt ‘kan ik dit niet uitstellen?’ dan is mijn antwoord dus ‘nee’. Want ik kan op zo’n korte termijn die plek niet meer ingevuld krijgen. En als ik ze later opnieuw inregel, dan nemen ze een plek in van iemand die zou betalen. Snap je? Enneh,  met een paar klanten is dat mogelijk nog niet zo’n drama. Maar met mijn aantallen ben je a) de hele dag aan het schuiven waarmee deeltermijnen, automations etc weer aangepast moeten worden maar b) als dat bij mij met 10% van de klanten zou gebeuren, zou dat me minimaal €100.000 omzet schelen. Just saying………………

Tuurlijk mag je een keer meebewegen. Als ik mijn bouwer had gebeld dat ik het niet ging redden, hadden ze mogelijk toestemming gekregen om door te schuiven. Maar last minute je nog eens melden ‘sorry, ik ga me niet aan de afspraak houden’, is niet te doen.

Dus ja, ik snap het als je in eerste instantie, net als ik, wat ‘verbolgen’ was. Maar ik hoop, zonder dat het je de kosten van een nieuwe website kost, je ook de waardevolle les eruit haalt die ik er ook door geleerd heb. Ben heel benieuwd hoe jij het ziet! Wil je het hier met me delen?

Voor ik afsluit (en je vraag om voor Max te duimen) nog een warme uitnodiging om volgende week mee te doen aan mijn gratis  Back to Business Bootcamp van 5 – 7 september of voor mijn 2 daagse super starterstraining Slim en Snel succesvol op 8 en 9 september. Zie voor de details hieronder:

 

  • 3 daagse Back to Business Bootcamp Van maandag 5 t/m woensdag 7 september deel ik met je hoe ik jaar na jaar van de laatste 4  maanden van het jaar mijn beste maak. Ik deel mijn tips, ervaring en kennis met je geheel gratis 3 avonden tussen 19.30 – 20.30 uur. Ben je erbij?  . Meer informatie en inschrijven via www.jezaakvoorelkaar.nl/bootcamp

 

  • Op 8 en 9 september organiseer ik mijn live 2 daagse basistraining; Slim en Snel Succesvol. In 2 dagen in een kleine groep (max 75 – 80 mensen en ja, dan zie ik jou ook nog, reken daar maar op) neem ik je mee in de theoretische maar vooral concrete en praktische kant van het bouwen  van je praktijk. Voor als je net gestart bent of al gestart bent maar het nog niet helemaal lekker vanzelf gaat, zoals je wel had gehoopt. Tijdens deze 2 dagen neem ik je mee door exact de stappen waarmee ik mijn miljoenenbedrijf gebouwd heb. Nog los van wat je gaat leren van alle andere deelnemers in de zaal want ik ken de kracht van een live groep als geen ander. € 177,- ex BTW voor deze 2 ongelooflijk waardevolle dagen; www.jezaakvoorelkaar.nl/slimensnelsuccesvol


Ben jij voornemens om je business te laten exploderen deze laatste 4 maanden van het jaar, dan zie ik je tijdens de 2- of 3 daagse. Let’s do it.

Photo by Riho Kroll on Unsplash

Veronique Prins

Dé Kick Ass Businesscoach voor ambitieuze coaches en therapeuten die een serieuze praktijk willen opbouwen

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven