Kijkwijzer waarschuwing
Als dit een televisieprogramma zou zijn dan zou Kijkwijzer allerlei alarmsignalen in de bovenhoek van dit artikel knipperen. Want dit is een confronterend stuk. Niet geschikt voor ondernemers die (nog) niet in de spiegel willen of kunnen kijken. Herken je jezelf daar in, sla dan dit artikel op voor later. Ben jij toe aan het maken van serieuze stappen en durf je hand in eigen boezem te steken? Dan geef ik je graag één van de grootste leermomenten mee van mijn trip naar de VS van afgelopen week.
‘Slapend-rijk-syndroom’
We denken er allemaal namelijk veel te makkelijk over. Ja, ik noem ‘we’ omdat ik zelf net zo schuldig ben als de rest. Minder schuldig, maar wel schuldig. Aan gemakzucht, aan het soms verliezen van realiteitszins, aan het ‘slapend rijk worden syndroom’. Ik werd er vorige week door mijn eigen coach op gewezen en zoals zo vaak zag ik het deze week terug bij een flink aantal mensen om me heen.
‘Het lukt niet hoor…’
Een paar keer hoorde ik dat deze week om me heen. Dat ze van ‘alles’ hadden gedaan maar hun workshop toch niet vol kregen. Dat het maar lastig was, dat het allemaal zo tegenviel, dat ze het niet leuk meer vonden. En nog meer uit deze serie, ik hoef ze vast niet uit te schrijven. Tot ik dan door ga vragen wat ze concreet gedaan hebben om een volle zaal te krijgen. En dan val ik bijna van mijn stoel. Het kan niet waar zijn dat zulke intelligente mensen verwachten dat het met deze minder dan minimale inspanning mogelijk is om volle zalen te trekken. Dan mis je realiteitszin, ik kan het niet anders stellen.
Realiteitszin
Eén van de acties die gedaan was, was een evenement op FB maken. Prima, goede actie. Dat wil zeggen, als je 1000+ volgers hebt. Waardoor je event uiteindelijk, als gevolg van Facebook Edge Rank, met een beetje geluk bij max 300 mensen terecht komt. Is niet niets, maar is het genoeg? En is het event op de juiste manier geformuleerd, zodat het bij je doelgroep direct een verlangen raakt? Stel dat dat nu allemaal zo is, hou er dan verder rekening mee dat jouw workshop éénmalig voorbij komt op de tijdlijn van jouw fans. Eén keer! Tussen een miljoen andere prikkels op hun tijdlijn. Schrijf jij je altijd direct in als er iets voorbij komt? Heb jij altijd tijd om op dat moment te reageren? Of heb ook jij iets van een reminder nodig nadat er eerst wel iets is gepland is in je hoofd, maar dat was nog niet voldoende om op de ‘koop-knop’ te drukken. Een marketingwetmatigheid is dat iets minstens 3 – 7 keer voorbij moet komen om mensen echt te triggeren om in actie te komen. Eénmalig iets op de tijdlijn van net even te weinig fans voorbij laten komen, is niet voldoende om je stoelen te vullen.
Werkt FB dan niet? Tuurlijk wel, FB is super. Alleen moet je a) een substantieel aantal volgers hebben, b) rekening houden met Edge ranking en dat c) de kracht van herhaling ook voor FB events geldt.
Een andere actie die werd gemeld was het adverteren op FB. Werkt in de basis ook super (mits je aan een aantal voorwaarden voldoet), gaan we niet over in discussie. Echter, als je op de knop ‘promoten’ drukt onder je evenement en je gooit er maar liefst 5 hele euro’s tegen aan, wat verwacht je dan werkelijk? Dat de kassa onophoudelijk gaat rinkelen en je met spoed op zoek moet naar een grotere zaal? Helaas, als dit je verwachting is dan zul je gedesillusioneerd een aantal dagen voor je workshop de lokatie moeten afbellen omdat er geen deelnemers zijn.
Oke, andere poging. ‘Ik heb hem het in mijn nieuwsbrief gezet’. Ook dit is een goede actie. Mits je een aantal zaken in de gaten houdt. En dat zijn dingen als; hoeveel abonnee’s heb je, hoe sexy is je titel om te komen tot een goede openingsrate en clickrate. En ook hier geldt weer, met 1 keer sturen ben je er niet. Ook hier is het belangrijk om je te realiseren dat ze de eerste keer met een beetje geluk denken ‘goh leuk’. Er worden nog niet gelijk agenda’s geblokkeerd en credit cards getrokken. Zoals je dat zelf ook waarschijnlijk niet doet.Enneh, nog even een confronterende, hoeveel abonnees heb je eigenlijk? En hou je er rekening mee dat de eerste 75 je vrienden, familie en kennissen zijn. Maar niet per definitie je ideale klant die zit te smachten om een dagvullend programma rondom jouw expertise.
Dit zijn een aantal voorbeelden. Die zouden kunnen werken als de randvoorwaarden al in orde zijn, als je daarnaast blijft herhalen. En als je op tijd bent. En ik ben vorige week er wederom op gewezen dat je minimaal 6 – 8 weken vooraf moet gaan beginnen met promoten. Ja, alhoewel de trent is dat deelnemers vaak pas in de laatste 10 dagen inschrijven, is het wel essentieel om je boodschap ongeveer 2 maanden voor die tijd de wereld in te gooien.
Zoals gezegd, ook ik ben schuldig
Ik weet hoe marketing werkt, mijn lijst is inmiddels van goede omvang en ik heb redelijk veel volgers op Social Media. Ik weet aardig hoe ik mijn boodschap zodanig moet opstellen dat hij resoneert bij mijn doelgroep. En toch ga ook ik de fout in. Ben ik vaak net even te laat met het inzetten van mijn promotie, is het toch nog te vaak een ‘last minute actie’. En mis ik daardoor ook die andere wet; ik kom heel vaak niet aan die 7 keer aan mijn doelgroep tonen tenzij ik mijn boodschap ineens 3 keer per dag naar mijn lijst ga sturen. Dat brengt ook geen juichende fans is zo maar mijn vermoeden…
Succes vergt tijdige, consistente en veelzijdige actie
Mijn eigen coach organiseert in november een evenement en dat is zij nu al aan het promoten:
Ze heeft een lijst van > 50.000, dat is een meer dan gezonde basis waar je resultaat uit kunt verwachten. Als je een lijst heb van < 100 dan is dat geen probleem. Als je je maar realiseert dat de eerste 100 abonnees ook nog eens vaak je vrienden en bekenden zijn en dus geen potentiële klanten. Uit een dergelijke lijst haal je met heeeeeeeeeeeeel veel geluk 1 deelnemer, meer echt niet.Inmiddels heb ik in 2 weken haar zesde mailtje over dit onderwerp ontvangen. En ik hoor de helft van jullie denken ‘oh, daar zou ik gek van worden’. Dan schrijf je je uit, dat is geen probleem. Maar ze blijft het doen omdat sommigen die 6 keer nodig hebben om te besluiten om te gaan. En daar doe je het tenslotte voor. Een collega van mij zei eens de magische woorden ‘ik mail het net zo lang tot ze zich inschrijven voor mijn workshop of uitschrijven van mijn lijst’. Nou hoeft het zo zwart wit niet te zijn, maar er zit wel een basis in Wat heb je aan een enorme lijst als er nooit iemand iets koopt? Ze vooral steeds ‘zo blij worden van je mails en je waardevolle tips’ en vervolgens nooit op een bestelknop drukken. Wat heb jij daar dan aan? Goed, terug naar Suzanne, mijn coach. Zij doet iedere maandag een maandagmorgencall en die gaat ook al 2 weken over iets dat verbonden is aan het onderwerp van het event. Gisteren zag ik dat ik een voicemail had, die bleek van haar te zijn waarin ze me wees op het evenement dat ze in november organiseert. Of ik dat al wist… Als bestaande klant kreeg ik nog een aparte mail dat ik recht had op een extra korting. En inmiddels heeft ze haar 4de livestream (lees; uitgebreide live webinar) achter de rug en volgen er nog een aantal. Het gaat om de consistentie, het tijdig beginnen met promoten, het kiezen van meerdere kanalen om je promotie te doen. Enneh, om ook die nog een keer te pakken; verwacht ook niet dat je uitverkocht bent met het geven van slechts 1 webinar. Vooral niet als het je eerste is. Converterende webinars verzorgen is nog een verhaal apart.
En tuurlijk kun je denken, ik hoef geen stadion vol met deelnemers. Dat vind ik zelf ook een beetje veel. Maar zij mikt op ongeveer 400 deelnemers en heeft al zo’n enorme lijst. Dus als wij nu een tiende van dat aantal deelnemers zouden willen hebben, dan hebben we dus ook een tiende van haar lijst nodig. Dat zijn dus 5.000 abonnees. Heb jij die al? En ook aan de herhaling moet je blijven voldoen. Ik geloof dat ’the Voice of Holland’ pas in oktober weer gaat beginnen en nu komen de promo’s al voorbij op TV. Waarom denk je dat het één van de best bekeken programma’s van Nederland is?
Offline is nog véél krachtiger
Ik hoop dat ik je met bovenstaande punten heb laten zien waarom je met lege zalen wordt geconfronteerd. Daar zie ik overigens nog meer redenen voor als ik om me heen kijk, maar als je je aan bovenstaande punten houdt dan is de kans groot dat er in ieder geval deelnemers zijn.
Een laatste gouden tip wil ik je niet onthouden. Als je bovenstaande acties al op de juiste manier onderneemt, het blijven de ‘veilige’ methodes. Lekker onzichtbaar via FB advertenties bijvoorbeeld. Als je écht wilt dat je al snel na het openen van je praktijk volle zalen trekt, dan moet je met je hoofd naar buiten. Dan is het noodzakelijk dat je je mond open doet, dat je je gezicht laat zien. Dat je offline met mensen in contact komt en hen met het juiste verhaal en jouw expertise en energie er om heen, redelijk eenvoudig kan converteren naar deelnemers. Dat is enger, lastiger, minder veilig dan FB of een nieuwsbrief. En zoals met alle dingen, daardoor zijn ze ook het meest effectief. Pak een telefoon, ga naar een netwerkmeeting, zorg dat je met mensen in gesprek komt, met potentiële klanten en maak gebruik van jouw energie en vuur. Vertel ze zélf en live waarom ze deze training van jou écht niet kunnen missen en je zult schrikken van de conversie. In positieve zin dan.
Dus zolang je nog niet minstens een aantal keren per maand ‘buiten bent geweest’ wil ik niet meer horen dat je ‘alles al gedaan hebt en hoe moeilijk het allemaal niet is’. Als het zo makkelijk was dat je met 1 mail en een FB advertentiecampagne 200 paar billen in een stoel krijgt, dan was iedereen al lang slapend rijk geworden. Dat kan als je Anthony Robbins bent, die heeft er al 200 bij zijn eerste mail. Maar weet je hoeveel hij er in het verleden heeft moeten sturen om nu dit resultaat te bereiken? En hoeveel mensen er op zijn lijst staan? Hou je realiteitszin er bij, ken je aantallen en ga aan de slag! Vol in de actie voor volle stoelen!
Heel veel succes!
Enneh, ben natuurlijk wel heel benieuwd of en hoe dit artikel voor jou de ogen heeft geopend. Laat je het hieronder weten?
Hi Veronique,
Dank voor wederom een super verhelderend blog, waar ik ook nog smakelijk om gelachen heb. Ik ben het helemaal met je eens, dank voor de bevestiging en inspiratie!
Haha Jolanda, ben blij dat je er om gelachen hebt. Mijn man, die ook op mijn tips geabonneerd is :-), belde me en vroeg ‘wat heb jij nou geschreven? Je was wel weer heeeel duidelijk’. Dus ik zat een beetje met samengeknepen billen. Het is met een knipoog maar ook echt serieus, ik wil dat mensen er echt wat mee gaan doen! Mooie dag en dank voor je reactie!
Ha die Veronique, als je jou ook maar een beetje kent dan schrik je hier niet van volgens mij. Sterker nog, daarvoor willen we je mails toch juist graag ontvangen. de Nederlandse Dr Phil, “tell it like it is”. Ik vind het in ieder geval heel erg fijn dus bedankt!!
Haha Evelien, maar dan wel met haar he 🙂 Dank je wel enneh, graag gedaan!!
Hoi Veronique, Wat je zegt; We worden niet slapend rijk! Duidelijke taal en cijfers. Ik heb het gedeeld op Pinterest, daar zijn ook veel lezers te vinden. Vriendelijke groet, Marie-José
Oh dank je wel Marie-José voor het delen. Gave Pinterest pagina heb je https://www.pinterest.com/mjjadema/
Geweldig stuk Veronique! Dank voor deze inspiratie! Heerlijk recht door zee! #houderzovan THX
Het is mij helemaal helder en een beetje pittig mag best. Soms heb je een spiegel van een ander nodig. Je kunt immers niet alles weten. Ik voel mij inderdaad soms erg opdringerig als ik weeeer een mail oid stuur.. En ja, sommigen heb ik inmiddels zelf gestopt die mij stuurden, gek werd ik er van.. Maar goed, na 1 aanmelding van mijn nieuwe online training, toch maar meer berichten sturen dat het er is. Kijken of ik er meer van kan maken 🙂 Dank!
Hoppa tell it like it is. Kijk daar hou ik van en je drukt precies de vinger od zere plek. Chapeau voor je blog en dus voor jou.
Prima stuk. Heel duidelijk en precies de spijker op z’n kop.
Veel ondernemers promoten veel te weinig.
Dank!
Ik heb niks confronterends gelezen, hoor. 🙂
Wel een mooie zin die mij goed kan helpen. Ik betrap mezelf er namelijk nog wel ‘ns op dat ik bang ben te veel/te vaak te mailen. Terwijl ik dat maar eens per 2 weken doe, pfff.
Als ik aan mijn gevoel nou het wat extremere “ik mail het net zo lang tot ze zich inschrijven voor mijn workshop of uitschrijven van mijn lijst” plak, dan kom ik volgens mij gemiddeld heel aardig uit. 🙂
Dankjewel!
Graag gedaan Renée! Enneh, blijf vooral doen wat voor jou goed voelt. Dan is het ook goed. Fijn weekend!
Zeker een eye-opener! Ik organiseer dan (nog) geen workshops of zo, maar heb wel een paar keer een gratis speedcoaching sessie in de aanbieding gedaan, met slechts een sporadische reactie. Ik begrijp nu eigenlijk waarom en hoe promotie dus werkt. Ook ik moet dan even van het idee afkomen dat ik denk dat mensen het zeer vervelend vinden als ik ze ‘bestook’ met berichten. Weer wat geleerd dus, dankjewel!
Ook ik ben er weer blij mee Veronique, want het houdt mij ‘scherp’ zogezegd. Inderdaad het lijkt veel gemakkelijker dan het is en op een ander is het gras ook altijd groener. Ik ga gewoon door met mijn acties en ik dank jou heel hartelijk om het nogmaals ‘onder mijn neus te wrijven’
Lieve groetjes, Gerry
Heerlijk helder h.. Euh blog! Dankjewel ik ga wederom in de actie stand!
5 hele euro’s… hahaha. Lig helemaal in een deuk. Zo leuk die blogs van jou! Ga zo door! ❤