Heb je al een ticket gekocht voor mijn event Winst! op 26 juni aanstaande?
Gisteren had ik een meeting over mijn event op 26 juni (heb je nog geen ticket, koop die dan hier en anders doe je dat zeker aan het einde van deze mail….. 😊 ). Toen we het hadden over de content voor die dag, herinnerde ik me een gesprek van een aantal maanden geleden. Het was met iemand die ik eerder wat suggesties had gegeven voor een nieuw aanbod. Een aanbod wat niet alleen kwalitatief beter was, haar klant beter zou dienen, strategisch beter paste, veel makkelijker te verkopen zou zijn en waar ze ook nog eens meer mee zou verdienen. Ik zou zeggen; de jackpot gaat niet meer muntjes geven dan dat. Ze bedankte me aan het einde van onze conversatie en zei dat ze er gelijk mee aan de slag zou gaan.
Dezelfde dame kwam ik dus een paar maanden later tegen en tuurlijk vroeg ik hoe het ging en, ik ben nu eenmaal businesscoach, hoe het ging met het aanbod en hoeveel ze er al van verkocht had. ‘Nog niets’, gaf ze aan. ‘Ze had eerst haar funnels gebouwd’, was haar reactie.
Ik hapte even naar adem, probeerde mijn gezicht in de plooi te houden en neutraal te kijken wat natuurlijk niet zo goed lukte omdat ik een tikkie een open boek ben en mijn ‘verbazing’ over het algemeen niet zo heel goed kan verbergen. Het gesprek ging zo’n beetje als volgt:
Ik: Oké, interessant. Kun je dat, funnels schrijven?
Zij: Hoe bedoel je dat, of ik dat kan?
(wat ik al een interessante wedervraag vond, maar ik zal me beperken tot het slechts weergeven van de conversatie die we hadden)
Ik: Om een goede funnel te kunnen schrijven zijn een aantal dingen nodig. Je moet allereerst heel goed kunnen schrijven en ook nog eens naar een heel concreet doel. Een funnel is niet een reeks met mails die je stuurt (wat ik nu wel vaak zie als men het over een funnel heeft, maar ook dat is weer iets wat ik niet zei in dat gesprek). Een funnel dient een bepaald doel en ook maar één doel en je moet zodanig kunnen schrijven dat iemand die nog helemaal koud is voor jou en je wereld, 1) zien te inspireren dat ze je mails openen en dan ook nog eens zodanig kwalitatief en entertraining schrijven dat ze ook de volgende en de volgende zullen openen; anders is de funnel zinloos. Je moet wel een tikkie weten hoe dat werkt. Het tweede is dat je moet weten hoe je je mails zodanig opbouwt en inricht dat ze ook doen wat ze moeten doen; dat ze aan het einde van de reeks (en liefst nog iets eerder) ergens op klikken wat jou dient, waar jij ze wilt hebben. Dat is een techniek. Een nieuwsbrief kunnen sturen of goed zijn in stories maken, kwalificeert je nog niet direct voor deze techniek.
Zij: Uhmmmmmmmmm……….
Ik: Wat bedoel je met uhmmmmmm? Hoeveel mails heb je geschreven?
Zij: Volgens mij 32 ofzo.
Ik: (ik slik eerst) Oké, 32. Hoe lang ben je daar mee bezig geweest? (en ik probeer kalm te blijven)
Zij: Ruim 4 weken, daarom ben ik nog niet met je aanbod aan de slag gegaan.
Waarop ze me vol overtuiging aankeek, ze had haar prioriteiten gesteld en was nu klaar voor de ontwikkeling van dat magische aanbod.
Begrijp me goed, ik ben gek op prioriteiten stellen, als het maar de juiste zijn. En 4 weken aan een funnel werken terwijl je niet kunt schrijven en het hele principe van een funnel niet goed kent, je niet na hebt gedacht over een doel en niet helemaal weet hoe je ze marketingtechnisch goed op moet stellen, is zonde van je tijd. Geloof me.
‘Wat kost dat wel niet?’
Ik gaf haar aan dat ik dat soort dingen niet zelf doe. Ik ga geen 4 weken tijd steken in iets wat ik niet kan, waarvan ik weet dat ik eigenlijk maar wat doe. Die serie nieuwsbrieven waar ik het over had en een nieuwsbrief is echt iets anders dan een funnel. Dat besteed ik uit, daar laat ik me mee helpen. Waarop natuurlijk, je kunt er op wachten, de vraag komt ‘wat dat dan wel niet moet kosten’. En natuurlijk ook gelijk de gedachte er achteraan ‘jij hebt makkelijk kletsen want jij hebt geld zat’. Ja, ik zie het mensen regelmatig denken………. En laat dat nu precies de kern van dit verhaal zijn!
- Mijn coach leerde me ooit dat het verschil tussen een amateur en een professional is dat de eerste zegt bij alles ‘wat kost dat wel niet’ en de professional zegt ‘wat levert dat op’. En als bij mij iets meer oplevert dan het kost, dan is de keuze zo gemaakt maar ga ik niet als een amateur zelf zitten prutsen.
- Het tweede punt is dat we vergeten wat de kosten zijn van het zelf doen. En nee, ik ben degene die als eerste roept dat veel te veel mensen dingen uitbesteden en daarmee je business in gevaar brengt. Dus ik zeg hier niet ‘besteed maar uit joh’, integendeel. Maar als ze die tijd had besteed aan het ontwikkelen en het verkopen van het nieuwe aanbod, had ze in de tijd die ze nu heeft zitten verprutsen, 3 keer meer kunnen verdienen dan het had gekost om die funnels door iemand anders te laten schrijven. Ik berekende het haar voor, ze kon niet anders dan knikken.
- Die funnels zijn bedoeld om voor een deel passief inkomen te genereren. En ook hiervoor geldt; een funnel bouwen en het schip met geld automatisch binnen laten varen gaat echt niet zo vanzelf als je online mogelijk begrepen hebt. Dan zat ik hier ook niet deze nieuwsbrief te typen, dan hing ik in een hangmat terwijl mijn funnel al mijn werk deed 😊. Goed, terug naar haar funnel. Hij zorgt alleen voor conversie als hij goed én marketingtechnisch goed geschreven is. Dat is hij nu dus niet. Dus de tweede bron van verlies is dat ze iets heeft gebouwd wat niet gaat werken. Terwijl als ze het had uitbesteed, dan had die funnel met haar bereik en haar expertstatus echt wel goed geld kunnen opleveren.
Ze verliest dus op 2 fronten; gemiste omzet van haar nieuwe programma voor een maand en verloren omzet omdat die funnel maar minimaal gaat converteren in plaats van goed geld opleveren en voor haar werken. Is uitbesteden dan duur? Is zelf doen dan slim? Of zijn het dan gewoon 4 verloren weken geweest??
Wil je hieronder aangeven wat deze blog met je gedaan heeft?
Goed, dit ging dus door mijn hoofd toen ik bezig was met de content van mijn event Win st!op 26 juni aanstaande. Omdat het die dag over dit soort dingen gaat. Op een andere manier, als de CEO, naar jezelf, je business en je besluiten kijken. Dat is de enige manier waarop er Winst! ontstaat namelijk.
- Winst! omdat het niet gaat over hard werken maar over slim werken
- Winst! omdat het dus helemaal niet gaat over ‘jij hebt geld om dat te kunnen doen’ maar over investeren om het meer dan dubbel zoveel op te laten leveren.
- Winst! omdat het wel duidelijk is dat het veel leuker is lekker je klanten te dienen dan vier weken zweten op een funnel die ook nog eens van weinig waarde is
Dus wil je ook leren hoe je Winst! kunt maken op zoveel fronten in je business naast geld, zorg dan dat je snel je ticket koopt voordat de prijs stijgt per 1 juni en/of ik uitverkocht ben. Ticket kost nu 117 ex BTW en als je bovenstaand verhaal gepakt hebt zoals ik het bedoeld heb, dan snap je dat dat een goede en slimme investering is en geen kostenpost 😊
Ik zie je graag op 26 juni van 9.30 – 17.30 uur in het Gooiland Theater in Hilversum.
Ohja, ook nog een dingetje als we het dan toch over funnels hebben. Ik heb 500.000 omzet gedraaid zonder funnel. Is mogelijk ook niet handig maar geeft aan dat je omzet niet afhangt van die funnel. Ze downloadde bij mij het ebook en vervolgens gingen ze op mijn nieuwsbrieflijst en mailde ik gewoon elke week. In mijn ogen is het pas zinvol om een funnel te bouwen als je eerst weet hoe je minstens 100 (minstens!) mensen per maand in je funnel krijgt. Denk daar eerst over na voordat je, met of zonder kennis, een funnel bouwt waar mogelijk niet eens ooit iemand in komt………….. Maar dat is nog even een extra gedachte die ik met je wilde delen.
In de afbeelding bij deze blog zie je een voorbeeld van hoe één van mijn funnels uitgewerkt is en dat dat mogelijk in 1 keer duidelijk maakt dat dat een vak is en niet een reeks mailtjes
Lang geleden, toen funnels iets nieuw waren, ben ik ‘slim’ geweest en heb ik bij de sales-jongens die dat goed konden opzetten hun product gekocht. Bij de prijs moest ik even slikken, maar voor mij was het funnel bouwen toen een abracadabra.
Lang verhaal kort: lang reizen, lang samen die blokjes-spel in elkaar vlechten, mails schrijven, VA inschakelen, veel investeren en… jahoor, 2 of zo afspraken en geen sales.
Het was zoals je schrijft: technisch tip-top, alleen ik had toen geen idee wie ik wil aanspreken en hoe moet ik dat doen! Les geleerd.
Jeanette, jij snapt ‘em! 🙏