Waarom ik het zó niet eens ben met Simon Sinek; dat ‘why’ gedoe.

Veroniqueprins.nl_

Waarom ik het zó niet eens ben met Simon Sinek; dat ‘why’ gedoe.

Ik weet het.  Van zijn boek zijn er miljoenen verkocht.
‘Start with why’ is inmiddels een soort heilige marketingwet geworden. Dus wie ben ik om…..  Maar ik ga het tóch gewoon zeggen: Ik ben het er dus écht niet mee eens.

Simon zegt:
Mensen kopen niet wat je doet, maar waarom je het doet.

Nou, daar heb ik dus wat op te zeggen. Verbaasd jou vast niets.

Mij heeft iig nog nooit iemand naar mijn ‘why’ gevraagd en toch heb ik best een leuke business. Dus volgens mij is wat hij zegt niet hoe het werkt.

Ik geloof namelijk niet dat Trump president werd omdat het zijn diepste drijfveer was om Amerika beter te maken. Die man wilde gewoon z’n ego strelen. Punt. En tóch werd hij gekozen.

Waarom? 

Omdat genoeg mensen geloofden in wat hij zegt: “Make America great again.”

Maar dat was niet zíjn motivatie en al helemaal niet zijn hart gedreven missie. Dat was gewoon een slimme (marketing) kreet. En blijkbaar genoeg om een land mee te winnen. Enneh, ik denk ook wel dat hij het wil hoor, van de Verenigde Staten weer het machtigste land ter wereld maken, maar dat is dan meer omdat dat zijn ego nog meer een oppepper geeft als juist híj daar dan de president van is. Zijn we het over eens toch?

Of kijk naar Elon Musk. 

Denk jij echt dat de Tesla er kwam uit zijn brandende verlangen om de klimaatcrisis op te lossen?

Laat me niet lachen. Hij is een visionair en voorzag dat het klimaat een stempel ging drukken op het gebruik van energie. Dat fossiele brandstoffen eindig zouden zijn. Hij wilde een technisch hoogstandje leveren en marktleider worden. Hij zag vooral een kans (en niet onterecht, die discussie hebben we niet) Maar werd echt niet alleen gedreven door zijn angst dat dat zijn 19 kinderen nooit  een ijsbeer in het echt zouden zien. Dan zou hij wel een groter gedeelte van zijn immense vermogen aan milieudoelen schenken, nu doet hij dat vooral slim en strategisch en daarom discutabel. De beste man wilde gewoon de grootste worden. Veel geld verdienen. De slimste. De disruptor. De techheld. (Waar hebben we hem dat later ook zien doen?)

En weet je wat? De Tesla was jarenlang niet eens een milieukeuze, het was een statussymbool. Of gewoon een auto waar je subsidie op kreeg. Maar we werden geen fan van Musk vanwege zijn grote why van het klimaat. Of jij wel?

Net als bij Apple. 
Sinek haalt dat voorbeeld graag aan: “Wij geloven in anders denken”, dat was bij aanvang de missie van Jobs. Super. Maar in het begin trok Apple vooral de nerds aan. En ik weet met uit mijn studententijd ook nog te herinneren dat het dan ook nog degenen waren met een grote ‘studiebeurs’, want ze waren destijds niet te betalen.

Later?

Toen was het vooral: “Je bent een randdebiel als je nog een Android hebt.” Geloof me, ik weet hoe het voelt — ik was bij ons thuis lang de outcast zonder Apple. Het gaat allang niet meer om die missie van Steve. Het gaat om het merkgevoel. De kwaliteit. Het ‘erbij horen’. Dat is waarom mensen zich bij Apple of bij jou j aansluiten.

En dan mijn favoriete voorbeeld: de bakker. 

Simon Sinek zou zeggen als we zijn gedachtengang volgen:
“De bakker bakt taarten omdat hij gelooft dat het leven gevierd moet worden.”

Ja hoor. Dat zal.
Of misschien bakt hij gewoon taarten omdat hij er retegoed in is. Zijn vader ook al bakker was. En hij ergens zijn gezin van moet onderhouden. Zegt nooit iemand wat van als ze een verjaardagstaart komen halen; ‘gatver, doe jij dit omdat jij je hypotheek moet betalen?’. Of sta jij bij de Groot in Den Bosch zo lang in de rij omdat je de ‘why’ van de beste man kent? Hou toch op. Die bollen zijn gewoon niet te versmaden.

Niet elk bedrijf is geboren uit een levensmissie.
En guess what? Dat hoeft ook helemaal niet. Sterker nog, soms is het zelfs beter van niet.

Want ken jij het verhaal van Tom’s shoes? Dat merk had de prachtige missie om voor iedere verkochte paar schoenen ook een paar weg te geven. Lang is er gesproken of dat nu echt de missie was of dat het een verkapte marketingstunt was. Iig bleek de missie niet vol te houden; het bedrijf werd overgenomen door crediteuren en inmiddels geven ze niet meer 1 paar per verkocht paar weg. Nog altijd wel een sociale inslag, maar de initiële missie heeft voor een deel toch plaats gemaakt voor bezinning dat een bedrijf ook gewoon winst moet maken.

Zeker in coachland zijn we in dat why gedoe compleet in doorgeslagen.

Iedereen zoekt eindeloos naar zijn ‘why’. Tot vervelens toe.

“Ik voel ‘m nog niet helemaal.” “Hij moet nog scherper.”
“Misschien moet ik nog een training doen om hem helder te krijgen.”

En tot die tijd kunnen we natuurlijk onmogelijk klanten maken……………… want ja, mensen komen voor mijn why.

Ammehoela!

Je moet gewoon aan het werk. Ergens financiële verantwoordelijkheid nemen.
Want alleen een mooie missie verkoopt geen reet  als niemand wil hebben wat je aanbiedt en/of ze überhaupt niet weten dat je bestaat.

Mijn why?

Zeker heb ik die.

Nu ik financieel vrij ben, is het mijn missie om anderen dat ook te leren.
Om ondernemers te helpen met het bouwen van een winstgevend bedrijf,
zodat ze met hun kennis zoveel mogelijk mensen kunnen helpen.

Maar laten we eerlijk zijn:
Daar betaal jij mijn factuur niet voor.
Je stapt bij mij in omdat ik lever. Omdat ik resultaat behaal.

Omdat ik je laat zien wat werkt en dat ook blijkt te werken met meer dan 375 5*reviews op Google.  En omdat ik je leer hoe jij dat zelf gaat doen — in jouw bedrijf.

Mijn grootste drijfveer/missie om mijn business te starten?

Eerst was het de boodschappen en de hypotheek kunnen betalen, zodat we niet onder een brug hoefden te slapen. Toen dat geregeld was, was het financieel vrij worden.

Die drijfveer zorgde voor consistentie en voor kwaliteit. Want je kunt niet financieel vrij worden als je crap verkoopt. Mijn vrijheid stelt mij in staat om het leven te leiden op een manier die mij enorm gelukkig maakt en waarbij ik zorg kan dragen (financieel) voor een aantal mensen om me heen. En dat ik daarbij ook nog financieel veel voor goede doelen dien en dat nu ook een onderdeel van mijn why is, dat weet geen mens. En dat wil ik ook vooral zo laten. Want ik vind veel van dat sociale gedoe ook vaak strategisch slim, vooral als je er over blijft roepen en daarom niet ethisch. Dus zeg ik er niets over.

Dus nee, ik geloof niet in ‘start with why’.

Ik geloof in: begin met weten wat je aan het doen bent.
Wat verkoop je? Aan wie? Waarom is dat waardevol? En hoe breng je het bij ze onder de aandacht?

En dat je vooral voor jezelf de vraag beantwoord; waarom doe ik dit voor mijzelf? Wat wil ik hiermee voor mezelf mee bereiken? En nogmaals, gewoon financiele verantwoordelijkheid nemen en je facturen kunnen betalen (net als bakker de Groot)

En als je dan iets te verkopen hebt,
dan kún je dat natuurlijk doen met een missie eronder.
Tuurlijk.
Maar dat is bijzaak.

Mijn klanten stappen bij mij in om mijn kwaliteit. Door mijn visie op ondernemen en succesvol worden. Er heeft nog NOOIT iemand om mijn ‘why’ gevraagd. Vraag me dus ook niet waar je je ‘why’ op je website moet zetten.

‘De wereld mooier maken’ 

Dus nee, ik ben het nog steeds niet met Simon eens. Want hoe meer je missie buiten jezelf legt — iets vaags als “de wereld beter maken” — hoe groter de kans dat je afhaakt zodra het lastig wordt. En je de wereld dus helemaal niet mooier maakt, zelfs je eigen dorp niet eens. Als er geen boterham aan vastzit, is het makkelijk om te denken: laat de wereld het zelf maar effe uitzoeken bij tegenslag.

Maar als je business  gewoon moet draaien, je facturen betaald moeten worden, dan blijf je consistent in actie. En weet je wat daar het mooie van is; juist daardoor help ik zoveel mogelijk mensen, terwijl dat niet mijn initiële missie was. Maar uiteindelijk wel het resultaat.

Hoeveel impact maak je werkelijk met die grootse missie van je? 

En weet je; als die mensen die jaren denken over die grootse missie, die komen vaak niet echt in actie en hebben dan een lege agenda. Dus geen klanten, dus geen impact, dus niks de wereld mooier maken. Dus wie maakt er de wereld dan uiteindelijk een beetje mooier? Zij of ik?  Waarbij mijn missie dan mogelijk minder sociaal gewenst is (mijn rekeningen kunnen betalen), is mijn impact op de wereld wél heel groot. Andersom zie ik dat zelden. Nog los van het feit dat ik met het geld wat ik verdien, ook nog eens bij kan dragen aan die mooiere wereld. Nu jij weer met je missie als uitgangspunt, wat komt daar in de praktijk als je heeeeeeeel eerlijk bent, nu werkelijk van terecht. En het mooie is, niemand vraagt mij ooit naar mijn missie. En als het wel zo is, dan worden ze ook nog gewoon klant…….

Geld verdienen én je missie leven?

Dus mijn vraag aan jou: durf jij te erkennen dat geld verdienen óók onderdeel is van je missie? En je het stiekem dus ook gewoon oneens bent met Simon? Wat zou er gebeuren als je je persoonlijk doel niet langer wegduwt, maar juist als brandstof gebruikt?

Zou het heel gaaf vinden als je daar iets over zou willen laten weten. Dat kan door hieronder een reactie te plaatsen op mijn blogbericht.

Mogelijk is jouw why wel dezelfde als de mijne! 

En ja — misschien lijkt  jouw why toevallig een beetje op de mijne.

Misschien wil jij ook financieel onafhankelijk worden.
Misschien wil jij niet meer hoeven stressen over geld.
Misschien wil jij ook af van dat aanrommelen.

Nou, laat ik het dan zo zeggen:
als dat je drive is, ben je bij mij meer dan welkom. 😏 Kom dan naar mijn Kickstart workshop.

🎯 Wil je een schop onder je kont en een plan?

Dan is de Kickstartworkshop de beste plek om te beginnen. Op vrijdag 14 november tussen 13.00 – 17.00 uur in Vianen.

Daar laat ik je precies zien wat er nú nodig is om van kennis naar klanten te gaan.
Zonder vage bullshit.
Zonder “je moet het even voelen”.

📌 Geen missiegedram.
📌 Geen “why-workshop”.
📌 Gewoon: concreet en praktisch wat werkt voor een praktijk vol klanten

Concreet resultaat van de Kickstartworkshop

Na de Kickstartworkshop:

  • weet je wat je verkoopt en aan wie
  • heb je woorden die klanten écht raken (geen vage missie-taal)
  • weet je wat je aanbod waard is en durf je het ook zo te prijzen
  • heb je concrete stappen om binnen korte tijd klanten te krijgen
  • heb je overzicht en rust in wat je te doen hebt
  • en weet je precies wat je morgen gaat doen om geld te verdienen

Kortom: je loopt de deur uit met een plan om gewoon aan de slag te gaan en je missie te leven 😊

Klik hier om je plek te reserveren.

🔔 PS — Save the date!

Zet 17 t/m 20 november vast met dikke letters in je agenda.
Elke avond van 20.00 tot 21.15 uur.
Online. Gratis. Live.

Wat er dan gebeurt?
Vertel ik je later deze week.
Maar geloof me: dit wil je niet missen.

Bye bye met je why!😊

 

 

Photo by Towfiqu barbhuiya on Unsplash

Veronique Prins

Dé Kick Ass Businesscoach voor ambitieuze coaches en therapeuten die een serieuze praktijk willen opbouwen

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven