Het liep niet meer zo lekker…..
Ik zat tegenover haar en daar kwam het verhaal “Het is zwaar. Niemand koopt. Ik weet het allemaal even niet meer.” Ze keek me aan met zo’n blik van: zeg alsjeblieft niet dat ik harder moet werken. Maar ik zei iets veel ergers. Ik stelde haar de vraag die ze never nooit van me had willen horen. “Geloof je er zélf nog wel in?”
En serieus, ze keek me aan alsof ik net had voorgesteld haar haar paars te verven. Ze werd stil. En ik zei ook even niets. Want dit was er eentje die ze niet weg kon lachen of kon omzeilen. Ik zag haar denken, malen, twijfelen. Nog een keer zuchten. En toen zei ze het. “Nee. Eerlijk gezegd niet.”
En weet je wat het gekke is? Die constatering was niet het einde van haar bedrijf. Het was het begin van het omkeren.
Wat jij dénkt dat het probleem is, is vaak niet het probleem
Als het even ‘niet lekker loopt’ denken we vaak wel te weten waar het aan ligt. Dat het aanbod niet meer goed voelt. Dat er te veel concurrentie is. Dat het algoritme is veranderd. Dat haar je klant niet meer je ideale klant is. Maar dat is zelden waar het écht over gaat, het is de reden die jij als excuus hebt geaccepteerd. Sterker nog, wat jij dénkt dat er mis is, is negen van de tien keer gewoon een verhaal dat je jezelf vertelt, omdat het veiliger is dan kijken naar wat er écht speelt.
En zolang je daar in blijft hangen in de excuses buiten jezelf zoeken – ‘de conversie vanuit webinars is nu eenmaal veel lager’-, wordt de boel natuurlijk niet opgelost. Sterker nog, dan wordt het alleen maar erger. Tot je er depressief van wordt en daar gaat je omzet over het algemeen niet van omhoog….
Daarom ben ik met haar teruggegaan naar de basis. Geen zweverig geneuzel, geen spirituele analyses, gewoon: feitelijke vragen. En ik denk dat jij daar ook iets aan hebt. Dus stel ze jezelf maar gewoon even als het bij jou ook ‘wat stroperig voelt’. Echt. Gewoon doen, want het gaat je helpen.
1. Die ideale klant van jou……….
Wat ik vaak hoor in dit soort situaties is ‘dit is ook eigenlijk niet meer mijn ideale klant’. En die wil ik eigenlijk gelijk de kop in drukken. Want omdat je zelf minder vaak of minder goed in actie komt, koopt die klant niet. En iemand die niet bij je koopt, vind je vanzelf minder aardig. En omdat onze emotie er dan bij komt ‘waarom druk je niet gewoon op de knop, het is hun schuld’, vinden we die klant ineens niet meer onze ideale klant. Maar dat is maar zelden echt het geval, het is onze emotie die dan spreekt.
De vraag die ik dan altijd stel is ‘als je programma’s vol zouden zitten, je je doelen zou bereiken met het bedienen van deze ideale klant, zou je dan nog steeds zeggen dat het niet je ideale klant is?’. En 99 van de 100 keer is dan het antwoord ‘je hebt gelijk, het zit hem niet in die klant’. Maar wat doen velen; die wisselen weer van ideale klant, en weer en weer en weer omdat er geen een koopt omdat je basis niet klopt. Het is als met hetzelfde foute gedrag een nieuwe relatie instappen in de hoop dat deze wel slaagt zonder dat je iets hoef te veranderen. Gaat niet werken he.
Dus denk niet dat je ideale klant het probleem is, daar hoef je dus niet aan te sleutelen. Bij deze…
2. Ben je nog verliefd op je aanbod?
Ik check dit bij mezelf echt regelmatig. Want als ik mijn eigen aanbod niet meer voel, als ik er niet meer blij van word, of niet meer denk: “Jemig, ik wou dat ik het zelf kon kopen”, dan gaat dat vroeg of laat z’n weerslag hebben op mijn verkopen. En dit gebeurt als je merkt dat de resultaten van je trajecten of trainingen niet buitengewoon zijn, dat mensen wel geholpen zijn maar geen transformaties doormaken. Jezelf inmiddels realiseert dat er anderen zijn die hun werk beter doen dan jij. Tuurlijk verkoop je het dan niet.
En nee, dat betekent niet dat je alles om moet gooien en je weer 6 maanden niets kunt aanbieden omdat ‘je aanbod niet klopt’. Kijk wat je kunt veranderen om het resultaat van je klant sterk te verbeteren. En dat doe je klant voor klant, niet door 9 maanden achter de tekentafel te gaan zitten, maar door te testen. Dit door jezelf wél de vraag stellen: zou jij het zélf kopen?
3. Heb je een leads probleem?
Deze vraag stel ik echt zó vaak. Want ondernemers denken vaak dat hun aanbod niet meer werkt, dat hun doelgroep veranderd is of dat de markt verzadigd is. Maar dan stel ik deze: “Als je met dit aanbod 10K per maand zou draaien, zou het dan nog steeds als een struggle voelen?” En dan is het antwoord eigenlijk altijd: “Nee, dan zou ik superblij zijn.”
Dan weet ik genoeg. Dan is het dus geen aanbodprobleem. Geen passie probleem. Maar gewoon een leads probleem. Te weinig mensen die weten dat je bestaat. Te weinig mensen die je inspiréért. Veilig en in je comfortzone je acties doen, wat prima is. Maar daarmee realiseer je geen dromen, dan zul je zichtbaar moeten zijn en je nek uitsteken.
Dat was bij haar ook zo. Ze had eerder haar groepsprogramma makkelijk vol gekregen, maar nu ineens niet meer. En toen ik vroeg of ze in de tussentijd haar vijver had vergroot, nieuwe mensen had aangetrokken of zich überhaupt zichtbaar had gemaakt, was het antwoord: nee. En dan is het dus geen verrassing dat het niet meer ‘vanzelf’ loopt. Dan is er simpelweg niemand die luistert of geïnteresseerd is als jij wat roept of aanbiedt.
4. Heb je een sales probleem?
Misschien voel je ‘m hier ook. Het zweet in je nek bij het idee dat je een aanbod moet doen. Twijfel bij je eigen prijs. Uitstelgedrag als je eigenlijk een factuur moet sturen. En dat is oké. Maar als dát het is, dan hebben we het dus over een sales probleem. En da’s goed nieuws, want sales is te leren. En nog meer in actie komen als antwoord op een sales probleem is dus niet het juiste antwoord. Want dan heb je nog meer mensen die je geen aanbod durft te doen 😊
Je kunt leren om voor je waarde te gaan staan. Je kunt je voorbereiden op verkoopbezwaren. Je kunt leren verkopen zónder dat je er buikpijn van krijgt omdat je weet dat je dé oplossing voor de pijn van je klant bent. En het mooie is: als dat het probleem is, kun je het relatief makkelijk oplossen. Maar bij haar was dat dus niet aan de hand. Ze vond verkopen juist leuk. De meeste mensen die ze sprak, werden klanten.
Wat bleek? Het was dus gewoon een leads probleem
Toen we samen het lijstje af gingen, viel er van alles af. Haar aanbod zat goed. Ze twijfelde niet aan haar prijzen. Haar gemuts over die ideale klant die verandert was, zag ze nu ook als een excuus. Ze verkocht moeiteloos. Maar tussen haar vorige lancering en nu had ze zich als een mol gedragen. Ze was gestopt met zaaien en kwam pas weer in actie toen haar agenda leeg raakte. Dat is net een beetje te laat…..
Ze moest weer gaan bouwen aan haar vijver, zoals ik dat altijd noem. Simpel zat. Maar ook: confronterend. Want ja, dan heb je dus iets te doen en dat vond ze eng. Toen ik vroeg: “Wat als je je site offline haalt? Je uitschrijft bij de KvK?” brak ze. “Dat mag nooit gebeuren.” Oké, dan weet je wat je te doen staat. Leads genereren. Daar maakten we samen een concreet plan voor en daar hield ze zich aan. Omdat het alternatief van stoppen, onmogelijk was voor haar.
Een maand later zat er een totaal andere vrouw tegenover me
Niet omdat ze haar hele bedrijf had omgegooid. Niet omdat haar aanbod ineens radicaal anders was. Maar omdat ze weer grip had. Ze had structuur. Ze plande haar zichtbaarheid. Ze wist waar ze aan werkte. En wat gebeurde er? Ze haalde in één maand drie nieuwe klanten binnen. Terwijl het haar de drie maanden ervoor níet lukte.
Er was nooit iets mis met haar aanbod. De markt was niet ‘ineens veranderd’. Ze was niet ‘te laat’. Ze was alleen haar systeem kwijt. En door weer te sturen op feiten in plaats van op gevoel, draaide ze het om.
En nu 2 jaar later? Ze draait ruim 2 ton omzet dit jaar en is onderweg naar het half miljoen. Met het werk dat we gedaan hebben in het afgelopen jaar is dat een sprong die ze echt zal kunnen maken. En het begon allemaal met deze 4 vragen. En het lef om eerlijk te kijken naar zichzelf en het echte probleem.
Dus nu jij…
Als je dit leest, wat doet het met je?
Welk stukje raakt je?
Welke van deze vra(a)g(en) moet jij jezelf eigenlijk ook stellen, maar durf je steeds nét niet hardop te zeggen?
Laat het me per mail weten, ik lees het met liefde. En als je denkt: ja potver, hier zit ik dus middenin – dan weet je nu waar je moet beginnen. En als je wilt dat ik dan eens met je meekijk, vul dan mijn vragenformulier in. Ik reageer er persoonlijk op, no strings attached! www.veroniqueprins.nl/vragenformulier
Of als je nog wat bang bent voor mijn ‘brutal honesty, kom dan naar mijn Kickstart workshop op 14 november aanstaande in Vianen van 13 – 17 uur.
💥 Want je kunt wel blijven sleutelen aan je aanbod, je klant of een plan verzinnen om aan klanten te komen (zonder enige kennis over deze onderwerpen) maar diep vanbinnen wéét je inmiddels; dat gaat hem niet worden.
Je hebt mijn blog gelezen hè? En misschien dacht je bij elke vraag: ja shit… dit ben ik.
En dan kun je blijven optimaliseren, twijfelen aan je ideale klant of nog een cursus kopen over je money mindset… Maar als je je fundament niet op orde hebt, blijft je bedrijf krakkemikkig draaien. Zoek dan gewoon weer een baan of zeg die je hebt voorlopig nog niet op.
Je hebt de kennis nodig om deze zaken te veranderen. Daarom dus:
De Kickstartworkshop op 14 november van 13.00 tot 17.00 uur in Vianen
Geen zweverige inspiratiemiddag, geen algemene praatjes.
Maar 4 uur lang:
✅ Inzicht in waar het écht wringt in je bedrijf (en nee, dat is zelden je prijs of je klant)
✅ Helderheid over je aanbod – zit daar wel genoeg resultaat in voor je klant om ‘ja’ te zeggen?
✅ Een concrete check op je leads: heb je ze, en zo nee, wáár laat je ze liggen?
✅ Een duidelijk stappenplan – zodat je niet meer in rondjes blijft draaien met een miljoen ideeen die nergens toe lijken te leiden
Wat weet je, kun je en doe je anders ná deze middag?
🎯 Je weet exact wat het échte probleem is waarom je nu geen klanten of omzet draait
🎯 Je kunt jouw aanbod zó scherp formuleren dat mensen snappen waarom ze bij jou moeten zijn en ‘ja’ moeten zeggen
🎯 Je weet precies waar je zichtbaar moet zijn om aan klanten te komen, geen gegok meer
🎯 Je hebt helder wat je NU te doen hebt om omzet te gaan draaien (en wat je mag loslaten)
🎯 En je hebt een concreet plan liggen voor de komende 3 maanden dat je kunt gaan uitvoeren
📍 14 november, hotel Vianen, 13 – 17 uur.
📍 Investering slechts €27, vol = vol
Let wel;
- Dit is niet voor de ‘faint hearted’, ik ben bloed eerlijk en heb geen team van hulpverleners paraat om mensen die zich getriggerd voelen, op te vangen.
- Niet komen als je nog niet weet waar je een bedrijf in wilt starten, je nog niet weet wat je worden wilt, dat moet je eerst uitzoeken anders kun je niets met mijn kennis
- Ook niet naar Vianen rijden als je nog bol van de angsten en beperkende overtuigingen zit en alles moeilijk ziet; ik wil met mensen werken die het spannend vinden maar wel wíllen.
- Ook geen ticket kopen als je ‘ergens volgend jaar’ een keer klanten wilt hebben, dan zijn wij geen match
- Mijn workshop is niet geschikt voor MLM, webshops of als je producten verkoopt
Aanmelden doe je hier:
👉 www.veroniqueprins.nl/kickstart
En luister, als jij jezelf herkende in dat verhaal hierboven… Dan weet je dat dit precies is wat je nu nodig hebt. Niet meer wachten. Waarop?
💥 Dan gaan we bouwen. Aan je basis. Zodat je bedrijf (weer) gaat draaien zoals het hoort.
Photo by Vitaly Gariev on Unsplash
