Ik krijg zo vaak de vraag: ‘Welke prijs moet ik daar nu aan hangen?’ of ‘Wat denk jij dat een goede prijs is?’ of simpelweg ‘Maar wat vraag ik daar nu voor?’ Tsja, als je er geen prijskaartje aan hangt, dan krijg je het ook niet verkocht. Als je blijft twijfelen over je prijzen, schiet het niet op, dus wil ik er voor eens en altijd voor zorgen dat je prijzen never nooit meer een struikelblok zijn om geld te verdienen met je expertise!
Ontdek in mijn gratis e-book (enneh, vergis je niet in ‘gratis’: mijn gratis dingen zijn vaak beter dan de betaalde producten bij anderen…)
Welke ‘bijzondere’ aannames er zijn over prijzen en ik reken er ook gelijk mee af.
De belangrijkste vragen die je jezelf moet stellen bij het bepalen van je prijzen en tarieven, zodat je héél snel een besluit kan nemen over je tarief.
Waarom het zo lastig is om simpel en snel vast te stellen wat de waarde is van wat je levert en hoe je dat per direct kan veranderen.
Waar je op moet letten om stap voor stap meer te vragen voor je aanbod als dit kloppend aanvoelt en wat je dus in no-time door kan voeren in je aanbod.
Hoe je zonder klotsende oksel je prijzen benoemt om met vertrouwen je traject, workshop of training te verkopen en dat dus ook lukt!
Leer je prijzen bepalen zodat je een succesvolle praktijk kunt bouwen
Weken of zelfs maandenlang heb je al zitten broeden op wat je gaat aanbieden. Maar dan is die grote vraag: “Wat is dit aanbod waard? Wat kan ik daar nu voor vragen aan mijn klanten?” Enerzijds wil je misschien niet dat jouw klanten de hoofdprijs betalen. Anderzijds wil je ook niet de goedkoopste zijn. Je wilt geen ‘koopje’ zijn of honderden klanten nodig hebben om een gezonde winst te maken en financieel rond te komen.
Je prijzen bepalen is als het lezen van een menu in een chique restaurant. Sommige klanten schrikken van de prijzen en vragen zich af of het dat wel waard is. Andere klanten zien de prijzen als een teken van kwaliteit en verheugen zich op de smaaksensatie die hen te wachten staat.
Voor jou voelt het alsof je op een wipwap zit zonder te weten welk prijskaartje je nou aan een sessie, traject, workshop of training moet hangen. Als je klant vraagt “Wat gaat het kosten?”, krijg je een complete black-out, begin je te zweten en te stotteren en denk je ‘weet ik veel!’. Je loopt vast, want je wil niet te hoog zitten met je tarieven om te voorkomen dat het akelig stil en rustig blijft in je agenda. Tegelijkertijd wil je je klanten niet wegjagen naar je concurrent omdat ze je misschien te duur vinden.
Ons etentje bij 3-sterren restaurant De Librije schudde mij onlangs wakker als het gaat om mijn eigenwaarde en prijzen.
Samen met mijn man Ko kreeg ik een uitgebreid arrangement inclusief overnachting cadeau bij De Librije, hét restaurant van Jonnie en Thérèse Boer in Zwolle met inmiddels al ruim 20 jaar drie dikverdiende Michelin sterren. In totaal kostte dit meer dan het gemiddelde coachtraject van mijn volgers. Dit zeg ik niet om op te scheppen, maar juist om aan te geven dat er voor elke prijs een publiek is, want de agenda van De Librije zit al voor de komende 18 maanden bomvol. Fascinerend hè…
Als het gaat om de prijzen bij De Librije, dan betaal je voor de kwaliteit én de beleving van het verrukkelijke diner. Gasten betalen er met liefde voor. Sterker nog: ze zijn zelfs bereid om minimaal één jaar lang te wachten op een tafeltje, zelfs voor dit astronomische bedrag. Een deel van de klanten spaart ervoor om het mee te kunnen maken. Er zullen altijd mensen bereid zijn te betalen voor kwaliteit, ongeacht de prijs, als je die ook daadwerkelijk kunt dragen en jezelf dat bedrag ook waard vindt.