‘Wat nu als ik hem niet vol krijg??’
Oh, wat heb ik die opmerking de afgelopen weken vaak gehoord. ‘Ik wil wel een workshop geven maar…………’ Kijk, en bij die maar gaat het fout 🙂 En dat is eeuwig zonde. Ik vertel je graag hoe ik door dit proces ben gegaan want; ook ik trok echt niet gelijk vanaf dag 1 volle zalen 🙂 Sterker nog tot begin 2015 moest ik nog wel eens annuleren omdat er simpelweg te weinig deelnemers waren. Ik deel graag mijn inzichten met je.
Is het het juiste moment?
Als je nog geen namen op je lijst hebt, nog geen volgers op Social Media dan is het niet helemaal het meest gunstige moment om al met workshops te beginnen. Om 6 mensen met dezelfde pijn op hetzelfde tijdstip bij elkaar te krijgen vergt minstens 200 volgers om dat te laten gebeuren. Dus in mijn ogen is het organiseren van een workshop een prima tool, maar niet je allereerste actie als je net gestart bent. Ga eerst voor één op één, breid je ’tribe’ uit en kom dan met workshops. Enneh, er zijn hier natuurlijk altijd uitzonderingen op. Zo heb ik nu iemand in mijn groep die zonder lijst gewoon een datum prikte en haar warme markt op alle mogelijke manieren uitnodigde en ze had er gewoon 20! Dus is het onmogelijk? Nee. Is het de handigste stap in het algemeen? Ook niet. Dus kies je moment.
Wat jij gelooft is waar
Waar komt eigenlijk de opmerking vandaan ‘wat nu als ik hem niet vol krijg?’. Allereerst is het natuurlijk angst, dat is nooit een goede raadgever. En waarom zou je hem niet vol krijgen (tenzij je niet aan promotie doet natuurlijk)? Ik denk dan altijd ‘waarom zou ik hem niet vol krijgen?’. Is een andere manier om naar hetzelfde issue te kijken en ik kies graag voor die laatste. Dus wat zegt het over jou dat deze gedachte überhaupt in je hoofd opkomt?
Voor niets gaat de zon op
Soms wordt de angst ingegeven door resultaten uit het verleden.Of liever gezegd, gebrek daaraan. Ik merk dat als iemand al eens een workshop heeft georganiseerd en die moest afgeblazen worden, dan is er koudwatervrees. En die energie neem je natuurlijk mee, dat is niet handig. Ik wil dat je gaat evalueren waarom het de vorige keer niet gelukt is. Heb je voldoende gepromoot (en nee, 1 berichtje op FB is niet voldoende) en had je uit de geplande acties meer kunnen verwachten. Is de tekst goed en concreet geweest, kon je ideale klant zich er in vinden? Was de tekst volledig, ik heb al meerdere klanten geattendeerd dat er in hun promotie geen datum genoemd werd Noem je een concreet resultaat van de workshop, weten mensen wat ze bij je kopen op die dag? En timing is ook veel waard; Goede Vrijdag is bijvoorbeeld niet handig (en ja, heb ik ook al voorbij zien komen), krokus- en meivakantie ook niet. Verder word de aankondiging soms een dag of vier van te voren gedaan, dan drukken ze ook niet op de bestelknop. Minstens 4 weken van te voren. Wil je over dit stuk overigens meer weten, lees dan eens het artikel dat ik hier over schreef een aantal maanden geleden https://veroniqueprins.nl/blog/als-het-zo-makkelijk-was-werden-we-allemaal-slapend-rijk/
Maak er niet zo’n punt van
Zoals al aangegeven, ook ik trok in het begin echt geen ‘volle zalen’. Integendeel. Ik ging er alleen altijd heel creatief mee om. Ik bepaalde altijd bij hoeveel het minimaal door zou gaan en dat aantal lag dan een stuk lager. En dan dacht ik ‘het is mijn eerste keer, ik probeer het liever uit op 4 dan op 24 mensen’. Of dat de deelnemers gelukvogels waren omdat het eigenlijk een VIP training was als ze mij bijna voor zich alleen hebben en ze hebben een ‘economy class’ kaartje betaald. #omdenken Of als ik de helft van het aantal deelnemers had dan kon het soms in de helft van de tijd en dat begrepen mijn deelnemers ook nog. En heel soms dacht ik ‘oh, ik heb ineens een vrije dag’. Liever verdien ik geld en train ik mensen maar als het er dan een keertje niet in zat dan genoot ik van de onverwachte lege agenda van die dag. Ook een manier om er naar te kijken.
Dus zorg dat je op tijd promoot, dat je voldoende promoot, dat je het meerdere keren herhaald en dat je duidelijk in je boodschap bent. Zet in ieder geval alsjeblieft niet op je website ‘informeer hier naar de toekomstige data’ of ‘de workshop gaat door bij voldoende inschrijvingen, meld je hier vast aan’. Dat zou je zelf toch ook niet doen als je dat ergens zou lezen, wees nou eerlijk. Dus ga er gewoon voor, zet hem op je website, zorg dat je de juiste acties onderneemt en dan sta ook jij uiteindelijk voor een volle zaal. Echt, kijk maar naar mij. Gewoon een kwestie van niet opgeven.
Heel veel succes!
Bron foto Flickr