Eerder dit jaar was Coldplay in de Amsterdam Arena. Ben ik enorme fan van; zelfs als hij niet kon zingen zou ik gerust 3 uur naar Chris Martin kunnen kijken en ik zou nog bereid zijn om daar voor te betalen ook. Ik zag de aankondiging van de kaartverkoop en dacht ‘daar moet ik even aan denken’. En toen werd het nog een keer ergens vermeld en dacht ik precies hetzelfde. Tot ik er via de dolblije berichten van vrienden op Social Media achterkwam dat het niet meer mogelijk was om kaartjes te bestellen. Shit! Ben ik zo’n fan, gebrand op 3 uur live zwijmelen en gewoon niet voldoende alert op gereageerd. Gaat me nooit meer gebeuren maar dit concert heb ik wel gemist. Bummer!
Mensen hebben 3 – 7 herinneringen nodig, dat is een marketing wetmatigheid
Nou ben ik fan en ging deze boodschap in mijn dagelijkse ‘gedoe’ compleet langs me heen. Hoe denk je dan dat dat is voor de events die je deelt op Social Media? De aankondigingen die je doet in je nieuwsbrieven over een supertraining die je gaat geven? Ik weet na een paar ‘liefdesverklaringen’ nav mijn 10 daagse vorige week dat ik best wel een paar fans heb. Maar of ze zo gek van mij zijn als ik van Chris, ik betwijfel het. Als Ik het al nodig heb om dus minstens 3 keer aan zijn concert herinnerd te worden, waarom denk je dan dat jouw nieuwsbrieflezer met slechts 1 vermelding denkt ‘heb ik jaren op zitten wachten op deze training, ik schrijf me DIRECT in’. Think again…………. Als het zo makkelijk was had ik al mijn droomhuis in Frankrijk.
“Ik mail net zo lang tot ze zich inschrijven voor mijn training of uitschrijven voor mijn nieuwsbrief”
Dat is een uitspraak van een zeer gewaardeerde collega en ik vond het ongelooflijk treffend wat ze zei. Ik weet ook hoe marketing tegenwoordig werkt; geven is het nieuwe krijgen. Als jij voldoende échte waarde geeft, daarin tevens jezelf laat zien en je expertstatus bevestigd, dan komt er een moment dat de pijn bij de klant groot genoeg is en hij/ zij denkt; ‘nou moet ik toch maar een afspraak maken’. Maar dat is niet bij het eerste bezoek aan je website, ze bellen je niet onmiddellijk na hun eerste ontvangen nieuwsbrief (excuses voor de desillusie) en 1 keer iets posten op FB wat vervolgens ook nog ‘ergens in je tijdlijn verdwijnt’ en door FB edgeranking ook nog maar bij een beperkt gedeelte van je fans terecht komt, daarmee gaat het niet gebeuren. Hopen is geen strategie J Naast dat je bereik voldoende moet zijn, is het dus ook nodig om jezelf te herhalen. Niet 1 keer. Niet 2 keer, maar wel 4 keer. En liefst nog meer keer dan dat ook.
Mijn eigen coach zit op dit moment in een lanceertraject voor een nieuw event dat ze organiseert. Ik krijg minstens 2 mailtjes van haar per week met de uitnodiging om toch vooral te komen. En ik weet dat van de mensen die dit leest minstens 80% denkt ‘dat ga ik echt niet doen’. En weet je, daar zit nou net de crux. De reden dat zij in 7 jaar tijd 7 miljoen omzet draait en jij hopelijk een boterham verdient met ook een beetje beleg. En dat bedoel ik niet lelijk, dit is gewoon een constatering van een feit. Hierin ligt het verschil. Ik geef ongelooflijk veel, keurig volgens de 80/20 regel; 80% geven en 20% vragen, aanbieden, promoten. En ik weet dat dat meerdere keren achter elkaar moet. Zoals mijn coach het mij heeft geleerd.
En ondertussen gebeuren er 2 dingen:
Terwijl ik eigenlijk al lang had besloten om dit keer écht niet te gaan heb ik inmiddels al 3 keer in mijn agenda gekeken of dat event van haar toch niet in te passen is…………Uitschrijven voor haar nieuwsbrief doe ik niet want die andere 80% die ze deelt is veel te waardevol
Dit is waar het om gaat. Als je de juiste balans hebt tussen geven en nemen, waardevolle content deelt, dan mag je ook af en toe ‘terug vragen’. Sterker nog, dan moet je af en toe terug vragen want als je alleen maar geeft dan valt op een gegeven moment je kassa stil en is het einde verhaal. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.
Klanten hebben een zetje nodig, een reminder
Daarom adverteert Coca Cola niet maar 1 keer in de periode rond Kerstmis. Daarom stuurt mijn coach niet 1 mail rondom haar nieuwe event. Daarom moet jij ook niet verwachten dat je volle zalen trekt met maar 1 nieuwsbrief. Zeker niet met de aantallen abonnees die je nu nog hebt. En ja, ik weet wat er dan gebeurt en waar je bang voor bent; er zullen mensen zijn die zich uitschrijven. Die vinden dat ik zit te ‘pushen’. Nadat ik permanent blogs en waarde lever waar ze echt wat mee kunnen, halen ze zichzelf van de lijst als ik een keer wat aanbiedt. En weet je, dat is helemaal prima. Want dat zijn dus toch niet mijn ideale klanten. Mijn ideale klant vind een ondernemerscoach eigenlijk onnodig, een uitgave, baalt dat het haar/hem niet zelf lukt, maar vind zichzelf en de droom wél de moeite waard om in te investeren. Dus de ‘gratis halers’ die mis ik niet. Degenen die blijven is de groep waar ik het voor doe. Waar ik dagelijks voor produceer en schrijf. Waarvan ik wil dat ze hun kans niet mislopen als het gaat om het realiseren van hun droom. En tsja, ik ben al geen Chris Martin dus moet mezelf al meerdere keren ‘aanbieden’ en mijn training of workshop onder de aandacht te brengen. Zodat ze zich niet beroerd voelen als ze mijn foto’s op FB voorbij zien komen van weer een top trainingsdag of event. Zoals ik me voelde toen ik alle filmpjes en verslagen van het concert in de Arena zag. Dus stuur ik weer een nieuwsbrief met een reminder……………
Enneh, ik raad jou aan om hetzelfde te doen! Heel veel succes!
Ben benieuwd of deze blog iets bij jou raakt of duidelijk maakt. Wil je het hieronder met me delen?
Foto Flickr
Weer een eerlijke blog. Ik ben ook bang dat als je teveel stuurt dat je iedereen kwijt raakt. Als jij zegt dat het zo werkt als jij dat doet, dan ga ik het ook doen.
Ja, ik wil wel door z’n goede coach gecoacht worden, maar heelaas. Niet voor multilevel marketing.
Zou trouwens niet gek zijn als wij binnen Herbalife zulke goede coaches zouden hebben. Bij ons is het “Learn on the job”. Dat is niet voor iedereen weg gelegd. Daar ben je wel afhankelijk van, want er is veel te leren. Ik wil graag een goede coach worden voor mijn members.
Wat toevallig! Gisteren op facebook een bericht geplaatst om te vragen hoeveel tijd mensen nemen om hun workshop te plannen. Daarbij ook aangegeven, dat men je eerst meerdere keren moet ‘zien’ / ‘horen’, voordat ze deelnemer worden 🙂
Wat betreft het zelf vaker sturen van berichten naar potentiële klanten: dat vind ik ook moeilijk, maar ik doe het inmiddels wel regelmatig. Maar je hebt gelijk. Het ergste wat kan gebeuren, is dat men zich uitschrijft. Merk wel, dat ik met dit systeem al heel anders omga, dan een jaar geleden en het heeft inderdaad nog nauwelijks tot uitschrijvingen geleid.
Dank je
Kracht van de herhaling ken ik
Ik heb jaren (toen er nog geen soc media was) een kleine diapositief blokje geplaatst in de plaatselijke klant.
Daar pluk ik nu nog de vruchten van.
Dus dom dat ik dat nu via soc media niet doe.
Bedankt voor de wakkerschud methode.
Helemaal gelijk heb je weer. Zoals mijn collega heeft gezegd: internet is net een rivier waar jij in spartelt: kijk je even andere kant op en mis je dat tak waar je op kan leunen. Meer takjes gooien dus. 😉
Ergens diep van binnen heb ik er ook een ietsiepietsie moeite mee. Maar … ik kijk niet naar wie zich uitschrijft als ik mijn lezers nog een zetje geef. Want vaak hebben ze dat toch nodig, hebben ze erover heen gelezen. Dus dan gaat die extra mail eruit. Met resultaat.
Dus af en toe uit de comfortzone stappen en vooral ook waarde blijven leveren.
Tja Veronique, ik had je gemaild omdat ik je informatie waardevol vind maar niet je ideale klant ben (geen coach of trainer maar kunstenaar/vormgever met al 8 jaar een eigen galerie). Hier heb je nu ook weer zo’n onderwerp te pakken! Ik houd er zelf helemaal niet van om “gespamd” te worden en stuur daarom circa 1 nieuwsbrief per maand (bij een nieuwe expositie of een evenement). Maar ik heb zeker meer te melden. Atelierbezoeken, nieuwe kunstenaars, museumbezoeken en aanraders en nieuw werk waar ik zelf mee bezig ben. Maar ik heb een bepaalde reserve om dit als maar te melden. Wat is zinvolle informatie om, als maar, aan de overvolle mailboxen van mijn klanten toe te voegen? Daarom houd ik het dus beperkt. Zodat mijn klanten, wat ik ze stuur, ieder geval ook lezen. Maar, hier zou ik zeker nog wel eens met je over willen praten.
Ja, deze blog raakt mij. Als naïeve ondernemer dacht ik werkelijk dat mensen, na 1 keer een advertentie op facebook zetten, zich inschrijven. Het gekke is dat dat in het begin van mijn praktijk wel lukte, alhoewel ik toen met een klein aantal mensen al tevreden was. Het is goed om te horen te krijgen dat het anders moet, en ja, iedereen heeft al een drukke agenda, dus het is logisch dat je niet meteen inschrijft. Ik heb me zelf nog nooit uitgeschreven van een nieuwsbrief, maar lees een heleboel nieuwsbrieven niet meer. Alleen als er een heel pakkende titel staat bij de mail dan open hem een keer. Dat vind ik dus vooral een uitdaging: een pakkende, prikkelende titel en niet te kinderachtig zoals: dit moet je gelezen hebben. Ik hoop dat ik dat ook van je kan leren Veronique.
Ik blog dagelijks heel veel waarde over al die duizend dingen die een ondernemer moet weten/zou moeten leren. Dat is allemaal gratis en voor niets, en het resultaat is duidelijk. De mensen zijn super enthousiast en waarderen het en schrijven zich in drommen in op onze $7 trial. En blijven dan, zo goed is het namelijk.
Zoals mijn 9-cijferige mentor het zegt: het is elke dag Kerstmis in je emailbox als je je opgeeft voor onze dagelijkse emailseries. 🙂
Ik ben er zo blij mee, het past zo bij mij, het is echt mijn ding, heerlijk.
En dat geef ik graag door aan eenieder die het wil horen, 5 dagen in de week.
Is ’t niet in m’n blog, dan zeker per email.
En weet je wat helemaal te gek is? Die emails zijn door pro’s geschreven, dat hoeven we dus niet een zelf te doen. Ik pas ze meestal wel wat aan, maar niet teveel. En welke business je ook doet, je kunt dit systeem overal op loslaten.
Leuk om ‘ns een reactie op m’n blog van je te zien!
Fijne reis morgen!
Veronique, zoals jij dat doet vindt ik alleen maat leuk! Het is met een knipoog en uitnodigend. Zoals jij verleid….
Veronique, zoals jij dat doet vind ik alleen maar leuk! Het is met een knipoog en uitnodigend. Zoals jij verleidt…..