Verkeerde nummer

Veroniqueprins.nl_

Wil jij mijn betaalde ambassadeur worden? Klik hier om te kijken hoe of watGeen kleine lettertjes ðŸ˜Š

‘Mijn podcast is al 12.000 keer afgespeeld, hoe gaaf is dat!’

Ze kijkt me zo lief en hoopvol aan dat zelfs deze bitchnesscoach, zoals iemand me van de week noemde, heel even smelt. En eerlijk is eerlijk, 12.000 is ook heel veel. Het zijn aantallen waar menigeen van jullie best wat voor over zouden hebben en ikzelf ook, voordat ik startte met podcasts. Dus ik snap dat ze trots is, tuurlijk! ‘Geweldig, wat fijn voor je’ en ik zie dat ze langzaam uitblaast. Ze wil overgaan tot waar ze het eigenlijk met me over wilde hebben in deze sessie, maar helaas; zo makkelijk laat ik haar niet gaan want mijn hoofd maakt alweer overuren. ‘Hoho, voordat we verder gaan, hoeveel podcasts had je nou al online staan?’ Met een big smile geeft ze aan dat ze er inmiddels ruim 125 heeft opgenomen. Oef, ik moet helaas wéér de bitch spelen……………..  En als jij nu denkt ‘waarom, ze doet het toch goed?’ dan is dit blog ook speciaal voor jou.

Want natuurlijk zijn die 12.000 er veel en vind ik het ook super dat ze het met me deelt. Verder bewonder ik haar consistentie; ze is 2 jaar geleden gestart met haar podcast en dat betekent dat ze er meer dan 1 per week online zet. Echt een prestatie. Ze houdt verder dus haar cijfers en aantallen bij, maar dat leer ik ze ook wel ðŸ˜Š, en dat is ook meer dan te prijzen. Als je je cijfers niet weet kun je ook geen business runnen. Alleen………………..

Weet jij waar hier de denkfout wordt gemaakt?

Als dit live zou zijn geweest dan had ik er een wasmachine op gezet als prijs en dan had je nu tromgeroffel gehoord, dat moet je er nu dan maar even bij denken ok�😊

Ik maak even de rekensom voor je. Als je 12.000 keer afgespeeld bent en je hebt er 125 gemaakt, dan zijn dat rond de 100 luisteraars per aflevering. Gemiddeld dan he, want mogelijk waren het er in het begin iets minder en nu iets meer. Ik vroeg haar dus naar haar podcasts te gaan en eens te kijken of ze uitschieters had in luisteraantallen. ‘Nee, allemaal eigenlijk wel rond de 100’. En hoeveel waren het er bij je 50ste podcast en hoeveel nu bij de laatste? Wederom hetzelfde antwoord ‘rond de 100’.  Mijn laatste vraag was hoeveel unieke luisteraars ze had en dat waren er dan iets meer, zo rond de 150. En dan gaan er bij mij een aantal alarmbellen af.

Want wat concludeer ik dan:
De podcasts die ze maakt die zijn dus goed want als haar luisteraars eenmaal beginnen met luisteren dan gaan ze ze bijna allemaal door! Dat is dus super goed nieuws. Het ding is dat ze al ongeveer 125 afleveringen lang hetzelfde aantal mensen aan het voeden is. Dat ze trouwe luisteraars heeft maar veel te weinig nieuwe. Dat podcasts voor haar dus niet werken om, of ze zet ze er in ieder geval niet genoeg voor in, haar bereik te laten vergroten. Waar het ook wel voor bedoeld is, toch?
‘Verkoopt ze dan niet vanuit haar podcast, het werkt toch met de Know-Like-Trust factor?’ Tuurlijk wel. Maar een groot deel van je podcastluisteraars zullen nooit kopen (ook bij jou en mij niet) en de rest is een keer uitgekocht als het er 150 zijn en blijven. Dat is als je kunstgebit poetsen om gaatjes te voorkomen, ik zou er geen tijd in steken. Snap je?

We staren ons vaak blind op de verkeerde cijfers!

Ik noem nog een voorbeeld:
‘Maar dit ebook loopt juist onwijs goed!’ werd er ook een keer aan de andere kant van mijn Zoom naar me geroepen. Waarop ik aan haar vroeg wat er dan zo goed aan liep? ‘Nou, hij wordt enorm vaak gedownload’. In de basis kan ik daar niets mee want een download is nog geen klant toch? Bij mij niet automatisch in ieder geval ðŸ˜Š Het gaat er mij om hoeveel van die downloads mijn volledige salesfunnel doorgaan en hoe ze het vervolgens op mijn lijst doen. Als iedereen zich na de download gelijk weer uitschrijft. Of halverwege je funnel. Of wel uiteindelijk op je lijst komt maar vervolgens nooit een email van je opent, hoe goed loopt dat ebook dan eigenlijk?? Mag je over nadenken ðŸ˜Š

Een webinar dat ‘super ging’; lage leadprijs, hoge show up rate, veel mensen die tot het einde bleven maar nagenoeg geen verkoop. Wat ging er dan goed aan? Door welk cijfer laat je je leiden? Uiteindelijk zet je dit hele feestje op omdat je graag wil verkopen toch, dat is het doel. En als je dat niet doet dan zijn die cijfers mooi en prachtig maar misschien eigenlijk wel juist vreselijk. Want ondanks de enorme aantallen geen verkoop; in alle andere gevallen kun je het gebrek aan sales nog schuiven op het feit dat er ook niemand keek. Maar in dit geval………..Snap je?

Veel volgers op Insta, gaaf! Maar als vervolgens je aantallen storyviews niet navenant omhoog gaan. Of je juist minder reacties op je posts krijgt, wat heb je er dan aan? Meet de juiste cijfers, dat is waar het over gaat.

Ik betaalde ooit € 5.000 om 30 minuten op een podium te spreken. Toen ik dat mensen vertelde verklaarden ze me voor gek. Dat geeft aan dat de helicopterview ontbreek en we ons dus op de verkeerde cijfers richten. Want wanneer is €5.000 veel? Als ik je nou eens zeg dat er ruim 500 ideale klanten in de zaal zaten die mij nog niet eerder kenden. Wat mijzelf nooit gelukt was voor €5.000. Ik een gratis sessie mocht aanbieden en daarmee uiteindelijk bijna €80.000 omzet maakte? Is het dan nog veel?

Gisteren vond iemand mijn training nog wel ‘echt veel geld‘. Ik stelde haar de vraag hoeveel omzet ze de laatste maanden had gemaakt. Dat bleek nog geen €500 te zijn en dat al 7 maanden lang en ze wist ook niet hoe ze het moest veranderen. Reken dat even na. Mijn training kost ongeveer 25% van dat bedrag. Is mijn training dan duur of is het niet doen duur??

Zoals ik al aangaf, we kijken zo vaak naar de verkeerde cijfers. Want zou jij, zonder mijn toelichting, gelijk toegehapt hebben op het aanbod om voor dat bedrag op een podium te klimmen? Waarschijnlijk niet. Ik wel. En het gave is, omdat er heel veel mensen niet konden relativeren en niet konden zien wat een kans dit was, kreeg ik zelfs extra spreektijd omdat ze het tijdslot na mij niet verkocht kregen ðŸ˜Š
Voordat je zegt dat iets ‘heel goed gaat’ bekijk het dan in het juiste perspectief. Zorg dat je het concreet kunt maken. Koppel het aan wat het je daadwerkelijk oplevert en ja, daar moet je soms verder voor nadenken. Maar daar ben je nu eenmaal zelfstandig ondernemer voor geworden. Je baas doet het niet meer voor je ðŸ˜Š Verder mis je een hoop kansen en neemt waarschijnlijk een aantal minder handige besluiten als je bepaalde zaken niet in perspectief leert zien. Part of the job.

Iets is pas duur of veel als het niks of weinig oplevert.
Wat heeft dit blog jou geleerd? Wil je het hier met me delen?

En voor ik afsluit nog een paar hele gave dingen waar ik zelf van sta te trappelen:

  • Als eerste primeur kan ik melden dat ik heb besloten om met een affliatelink te gaan werken. Hoe dat precies in zijn werk gaat leer ik je hier. ÃŒn het kort komt het er op neer dat ik mijn ambassadeurs wil gaan betalen voor het geweldige werk dat ze doen. Als iemand door jou één van mijn trainingen of workshops koopt, dan krijg jij daar een bedrag voor overgemaakt op je bankrekening. Als je het nu hebt over passief inkomen, dit is een vorm. Je hoeft alleen maar te roepen hoe goed ik ben, wat je nu ook al doet ðŸ˜Š Alleen wil ik je er nu ook graag voor betalen en door het systeem dat we hebben ingericht  kan dat nu ook praktisch geregeld worden. Voor meer informatie en om je aan te melden:
  • Zaterdag 12 februari kom ik om 10.00 uur met weer eens wat nieuws, waar ik na de challenge en mijn livedag van deze week, gewoon weer eens zin in had. Wat het is vertel ik nog niet, maar hou zaterdag je mailbox rond 10 uur in de gaten en/of mijn Social Media kanalen! Facebookmijn  Facebookgroep of mijn Instagram account. Er hangt ook nog eens 48 uur lang een hele gave actie aan.

Heb een geweldige dag!
Groet, Veronique

Veronique Prins

Dé Kick Ass Businesscoach voor ambitieuze coaches en therapeuten die een serieuze praktijk willen opbouwen

2 gedachten over “Verkeerde nummer”

  1. Dit is weer zo’n mooi voorbeeld! Gelijk ook bewustwording om actiever naar mijn cijfers te gaan kijken. Staat op de planning Prins!

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven