Kun jij mij helpen met het bouwen van mijn online salesfunnels?

Veroniqueprins.nl_

Een paar weken geleden kreeg ik een mailtje van een klant. Enneh, niet zomaar een klant, eentje die ‘echt goed bezig’ is. Heeft in no-time een geweldige lijst opgebouwd en geeft inmiddels workshops. Kortom, ze heeft een superstart gemaakt en zo kwam ook het moment dat ik haar los kon laten, ze kan het echt zelf. Dus dat deed ik in liefde en vol vertrouwen. 2 weken later kreeg ik een mailtje: of ik toch niet een keer met haar mee kon kijken met het opzetten van haar online salesfunnels. Oh jee, daar gaat iets niet goed. Staat dit ook als actiepunt op jouw lijstje terwijl je bij wijze van spreken je eerste klant nog moet maken, lees dan vooral mee wat ik haar antwoordde.

 

Misschien leuk om te weten

Ik ben eens in een paar feiten en statistieken gedoken:

  • Ik zette Q3 2015 pas mijn eerste Facebook advertentie, in dat jaar draaide ik meer dan € 100.000,- omzet;
  • Begin 2016 heb ik een nieuwe weggever gemaakt en daar achteraan ontvangen de aanvragers 10 mailtjes. Voor die tijd heb ik een lijst van ruim 2500 mensen opgebouwd door mijn e-book aan te bieden en mensen dan direct daarna op mijn reguliere lijst te zetten. Een opvolgserie, ik had werkelijk geen idee over het inrichten van mails die er na zouden moeten komen. Met dit knullige e-book en meer dan knullige opvolging lukte het me om de omzet van hierboven en meer te realiseren;
  • Er is op dit moment één salesfunnel ingericht op mijn website, één! Die is echter nog niet helemaal geoptimaliseerd en ik heb hem om die reden dan ook nog niet gepromoot……

Misschien fijn om deze feiten eens tot je te nemen in een wereld waarin het lijkt dat je ‘nergens’ komt als je niet werkt met Facebook advertenties.

 

Ik ben écht fan van het internet, ik hou alleen niet van techniek.

Let wel, ik ben een enorme fan van internet. Ik woon in Moordrecht, we hebben 6.000 hele inwoners in dit dorp en er wonen hier welgeteld 2 coaches. Als die mij in de plaatselijke Albert Heijn tegenkomen gaan ze met een grote boog om me heen want ze willen NIETS van me weten, zij zijn echt topgelukkig met hun hobby.

En daar ben ik dus ook gelukkig mee. Wat ik ermee aan wil geven is dat ik het van een bord bij de plaatselijke voetbalclub dus niet moet hebben. Daarin biedt het wereldwijde web mij ongekende mogelijkheden die ik anders niet gehad zou hebben.

Echter, er zijn meerdere wegen naar Rome. Wat ik aan wil tonen met bovenstaande opsomming is dat ik in staat ben geweest om een mooie praktijk op te bouwen zonder dat ik me in allerlei technisch gedoe heb hoeven storten. Als ik van meet af aan mijn omzet had moeten opbouwen met Facebook advertenties dan had dat me minstens 2 laptops per week gekost en was ik uit pure frustratie nooit zo ver gekomen als ik nu ben.

 

Mijn lijst heb ik in eerste instantie opgebouwd door on- en heel veel offline acties.

Tuurlijk was ook mij verteld ‘the money is in the list’, ik heb alleen zelf uit moeten vogelen hoe dat dan te doen. En dus ben ik gewoon maar op zoveel mogelijk fronten begonnen:

  • Achter op mijn visitekaartje stond mijn weggever en de link naar mijn websitepagina waar deze te downloaden was;
  • Ik heb me overal als spreker aangeboden waar ze me maar wilden hebben en aan het einde verzamelde ik de emailadressen op een inschrijflijst en die zette ik daarna op mijn lijst. Mag dat zonder toestemming? Officieel niet, zoals je ook niet mag vloeken en nog een paar andere dingen niet mag ???? Echter na een uur waardevolle gratis training vond ik dat ik dat als tegenprestatie best mocht doen ????;
  • Onderaan mijn handtekening in mijn mail stond de link naar mijn weggever;
  • Ik was zeer actief op Facebook zodat ik daar steeds nieuwe likes kreeg en eens in de zoveel tijd postte ik op mijn pagina dan mijn weggever met de link waar ze zich er voor in konden schrijven;
  • Ik heb een tijdlang op verschillende fora als gastblogger geschreven. Dat waren allemaal sites waar mijn ideale klant kwam en die een groter bereik hadden dan ik op mijn site had. En onderaan die blogs sloot ik altijd af; ‘wil je meer van deze tips ontvangen…………’;
  • Ik netwerkte zeer fanatiek en bood iedereen aan mijn e-book te sturen met briljante tips en hup dan konden ze weer op mijn lijst. Ik had tenslotte toestemming ????.

Geheid dat ik nog een aantal dingen heb gedaan, maar die schieten me nu niet te binnen.

 

En toen waren daar de Facebook advertenties………

Op een gegeven moment kreeg ik de tip om toch iets met advertenties te gaan doen. Oh shoot, techniek = klotsende oksels. Maar ik moest er wat mee dus verdiepte ik me er in. Nu zijn er voor een Facebook advertentie ongelooflijk veel onderdelen belangrijk die samen zorgen voor een advertentie die echt wat voor je oplevert:

  • Het moet een goede en zeer aansprekende afbeelding zijn;
  • Je moet met de tekst onder je advertentie in ongeveer 8 woorden de attentie van je klant zien te  trekken die overspoeld wordt door van alles op Facebook. Woorden als “Kennismaking met………’ of “Ki workshop……….’ of zoals ik laatst ook tegenkwam ‘Sleep je door de dag challenge………. ‘ resoneren niet echt met een ideale klant, ongeacht wie die ideale klant is;
  • De tekst bovenaan je advertentie kan ook het werk voor je doen. Maar in plaats van dat er dan een aantal duidelijke en door wit gescheiden regels met een concrete ‘titel’ staat, zie ik vaak een heel blok tekst waarvan de kern pas duidelijk wordt als je op ‘lees meer……..’ drukt. Dan geldt echter ook weer: met een overload aan informatie klikt niemand op ‘lees meer’ als de aandacht niet direct al in het eerste stuk tekst wordt getrokken.

Goed, is allemaal overheen te komen en dit is ook allemaal te leren. Hoe beter je je ideale klant kent, hoe makkelijker het bovenstaande te doen is. Dan heeft Facebook echter nog iets als ‘willekeur’, ik kan het echt niet anders noemen.

Als er maar een woord in staat dat volgens Facebook ‘misleidend’ is, gaat het hele feest niet door. En wat niet veel mensen weten, dat geldt niet alleen voor de advertentie maar ook voor de pagina waar de advertentie heen leidt. En wat dan misleidend is, daar zijn Facebook en ik het vaak niet over eens. En Mark bellen en je beklag doen is nog altijd geen optie.

Zo heb ik ooit een advertentiereeks gedaan rondom Kick Ass Businesscoaching. Ging helemaal geweldig. 4 maanden later proberen we het opnieuw met exact dezelfde advertentie: niks, nakkes, nada! Alles afgekeurd. Tot we het vanaf een snel aangemaakte nieuwe pagina deden en het wél werd goedgekeurd.

Als mijn lieve vriendin Ria Kaashoek niet zo geduldig en volhardend was geweest had Coolblue 3 keer per dag voor kunnen rijden met een nieuwe laptop. En dat 14 dagen lang. En lag er buiten op straat een vuilnisbelt aan, van 2 hoog uit het raam gekletterde, computers.

En dan heb ik het niet eens over de advertentietechnieken. Dit is echt een vak hè! Zoals ook niet iedereen met kinderen zomaar kindercoach kan worden is het zo dat als je kunt Facebooken je nog niet per definitie goed converterende advertenties kunt maken. Als je dit goed wilt doen dan heb je daar kennis voor nodig. En dan is er ook nog het budget dat je in moet zetten om er echt een paar sprongen mee te kunnen maken. Een budget van € 5,- per dag gedurende 2 dagen is weggegooid geld en heeft eigenlijk geen zin.

 

Oh jee, nu gaat Facebook ook nog in je bereik knijpen en horen we enge verhalen over tests, etc.

Sinds een week of wat gaan er allemaal verhalen de ronde dat je bereik op Facebook verder geknepen wordt, wat betekent dat je berichten bij nog minder fans terecht komen tenzij je betaalt.

En weet je, ik vind het gek dat mensen dat gek vinden. Zoals wij de dingen niet gratis doen was het mij vanaf mijn allereerste post op Facebook al een raadsel dat dit allemaal zomaar gratis kon.

In ieder lokaal suffertje adverteren kost geld en zo’n immens medium, dat je wereldwijd op de kaart kan zetten, zou dan gratis moeten zijn? Mijn ouders hebben mij altijd geleerd ‘voor niets gaat de zon op’, dus ik heb altijd verwacht dat je er voor zou moeten (gaan) betalen. Als je ergens aan wilt verdienen moet je er vaak eerst in investeren, daar draait business bouwen op. Het verhaal van de kosten en de baten die achter elkaar aanlopen, weet je nog?

Tweede reden waarom ik door bovenstaande aankondiging niet echt van de kook raak is omdat, met de snelle wereld waarin we leven, bijna niets voor eeuwig is. Ik noem Hyves, MSN, Periscope en zo zijn er nog een aantal. Allemaal media die gekomen en ook weer gegaan zijn. Dat is hoe het gaat. En zo gaat het ook met Facebook.

Voor mij werkt Facebook nog steeds geweldig (betaald en onbetaald), je merkt dat met name Instagram heel snel terrein wint en daar sluit ik mijn ogen niet voor. Over x-aantal jaren ben je zo “niet cool” als je nog iets op Facebook doet, dat blijft echt niet eeuwig hot. Hoef je geen social media genie voor te zijn, dat is gewoon je gezond verstand gebruiken. Hoort ook allemaal bij ondernemer zijn.

(Overigens merk ik zelf nog helemaal NIET dat Facebook al knijpt, mijn aantallen zitten bijna altijd in de buurt van mijn aantallen likes en vaak ook nog daarboven. Dat heeft alles te maken met de kwaliteit van je content en de interactie op je post. Dus kijk daar eerst eens naar voordat je Facebook ‘de schuld geeft’ ????).

 

Speel geen Premier League voetbal als je net pas voetbalschoenen hebt gekocht.

Waar het hele verhaal om draait is dat er een aantal dingen zijn die natuurlijk goed werken. Webinars, challenges en dus die Facebook advertenties.

Alleen hangt er nogal een verhaal om heen.

Want om die webinars te vullen heb je, zonder lijst, weer een FB advertentie nodig. En dan geef je een webinar waarbij je, met weinig ervaring omdat je nog nooit of slechts een paar keer live een aanbod hebt gedaan,  de met veel pijn en moeite bij elkaar gesprokkelde kijkers een aanbod doet waar je zelf nog vlekken van in je nek krijgt.

Dus ja, het werkt! Maar is het in deze fase, waarin je net gestart bent, handig? Ik denk van niet.

Idem met een Challenge. Dat is echt best een beetje werk en als je dat uiteindelijk voor 40 deelnemers doet omdat je iets teveel hebt nagedacht over de inhoud en iets te weinig over het krijgen van deelnemers dan is dat eeuwig zonde.

En iedereen weet (en anders weet je het bij deze ????) dat je uit 40 deelnemers in een Challenge, hoe briljant deze ook moge zijn, geen noemenswaardige verkoop gaat doen. Daarvoor is het aantal deelnemers gewoon te laag. Voel je wat ik bedoel?

 

Kun je dan helemaal niet zo starten?

Tuurlijk wel! Wat je je alleen moet realiseren is dat jouw vakgebied coaching of therapie geven is.

Ik ken er maar weinig die daarnaast ook nog een ‘technische knobbel’ hebben en als je je dan in bovenstaand online gewoel stort, dan is het plezier in je werk heel snel verdwenen en maakt het plaats voor de meest ultieme vorm van frustratie.

Nemen we eerst ontslag bij onze werkgever omdat we dat werk niet leuk vinden, stort je je daarna in iets wat nog veel erger is.

Heb je wel haast, wil je grote groei in een korte tijd en krijg jij ook de kriebels van techniek? Wil je echter wel dit pad volgen schakel dan a.u.b. een expert in om het vóór je te doen of investeer in goede opleidingen om er zelf heel goed in te worden. Maar ga het niet “zelf proberen”, dat is echt een doodlopende weg die veel geld kost (gemiste omzet en gemaakte kosten) en frustratie brengt. Ik heb het al te vaak zien gebeuren.

 

Nogmaals, er zijn meerdere wegen naar Rome

  • Wat ik je echt aan wil raden is om je acties te spreiden, wed niet op slechts 1 paard. Iedereen weet, jij nu in ieder geval, dat er een keer een einde komt aan de populariteit van Facebook. Ik zeg daarom altijd dat je minimaal 4 strategieën in moet zetten om aan klanten te komen;
  • Stort je niet in de techniek die nog niet past bij de fase van je ondernemerschap, zeker niet als je voorliefde er niet ligt;
  • Als je dat pad toch wilt volgen, schakel er dan experts op in die het vóór je doen. En ja, dan moet je dus investeren maar laat dat nou horen bij een bedrijf runnen. Het gaat niet om wat het je kost (de investering) maar om wat het je oplevert(de winst)! Wel eens van het spierinkje en de kabeljauw gehoord? En nog wat: vaak doen ze het niet alleen veel beter maar ook nog eens veel sneller. De tijd die je bespaart kan je beter aan je eigen kernactiviteiten besteden;
  • Zorg er voor dat het plezier in je bedrijf voorop blijft staan en laat je dus niet frustreren door dingen die jij niet leuk vindt en een ingehuurde expert wel.

 

En om nu nog even terug te komen op die salesfunnels van mijn klant.

Ik heb haar de vraag gesteld hoe we, als die funnels nou helemaal glimmend zijn ingericht, dan leads gaan genereren om door die mooie funnel te laten gaan?

Een écht goede funnel is meer dan alleen een serie mailtjes. Daar komt techniek en de psychologie van besluitvorming bij kijken. En zolang er nog zo ongelooflijk veel eenvoudigere en zeer effectieve manieren zijn om aan haar klanten te komen, heb ik haar geadviseerd om haar huidige manier van werken nog verder te optimaliseren. Nog beter te doen wat al zo goed werkt en daarna pas naar de volgende stap te gaan. En daar was ze het volledig mee eens. Dus……….

Ben heel benieuwd wat jij leert van deze blog en in hoeverre jij al in techniek bent ‘verzopen’. Wil je dat hieronder met me delen?

Veronique Prins

Dé Kick Ass Businesscoach voor ambitieuze coaches en therapeuten die een serieuze praktijk willen opbouwen

2 gedachten over “Kun jij mij helpen met het bouwen van mijn online salesfunnels?”

  1. Deze afgelopen week staat voor mij ih teken van keuzes maken om te vereenvoudigen en mij dat dan ook naar te gaan gedragen. Eén v.d. keuzes is om heel anders met FB om te gaan zoals ik Dat zelf wil. Dat voelt heerlijk en geeft veel ruimte. En ik heb sinds vorige week gecreëerd dat ik nu mijn eigen online business manager mag hebben. Hoe heerlijk is dat!?
    En dan komt net jouw blog hier over. Fantastisch! Dank je wel weer voor jou sprankelende directheid lieve Veronique!

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven