‘Jij kunt hogere tarieven vragen want jouw resultaat is meetbaar’ #onzin

Veroniqueprins.nl_

 

Mijn vorige blog was wat confronterend, ik vond hem zelfs zelf wel ‘wat scherp’. En toch heb ik, weliswaar met samengeknepen billen, op die ‘verzendknop’ gedrukt. Soms kun je gewoon niet anders en ik al helemaal niet. Dan komt het gewoon uit mijn tenen en moet het uit mijn hoofd en de wereld in. Ik heb ooit eens geleerd ‘the story chooses you’ en sindsdien geloof ik daar heilig in. Ook jij hebt een verhaal te delen. Een verhaal dat alleen en specifiek voor jou is. Zo van jou is. Wat niemand anders kan vertellen en in ieder geval niemand anders zo kan vertellen als dat jij het kunt. En dat maakt jou uniek. Dan blijkt  dat als je  zo’n verhaal deelt dat ze dan niet gillend uitschrijven, maar dat je mailbox  ‘op hol slaat’. En weet je wat dan het allerleukste is? Ik kreeg welgeteld 17 mailtjes met de tekst ‘Je zat zeker aan mij te denken toen je dit schreef?’. En zij waren het allemaal niet persoonlijk en toch allemaal ook wel. Want ik ken mijn ideale klant.

 

Ja maar jij….

Ja, en ik weet wat mijn ideale klant – de klant waar ik het allerliefste mee samenwerk, waar ik het meest gelukkig van wordt – nog meer denkt. Die vindt nieuwe dingen een beetje eng en heeft soms  de indruk dat iedereen het kan behalve hij of zij. Dat de hele wereld vooral geld moet vragen voor zijn diensten maar in hun geval is het toch écht anders. En hoe ik dat weet? Dat wordt me dagelijks verteld en voorgehouden. Ik heb inmiddels een lijstje met 2118 redenen (let wel, unieke redenen) waarom het mij wel lukt en het voor hen niet mogelijk is. Echt niet mogelijk is. Waarom ze zelf denken dat ik mijn dromen wel kan realiseren en dat voor hen niet weggelegd is. En weet je, ze zijn allemaal niet waar! Zo zonde!

 

Je resultaat hoeft niet meetbaar te zijn om toch een goede prijs te kunnen vragen!

Eén van de meest gebruikte argumenten is dat zij, in tegenstelling tot mijn situatie, geen hoog tarief kunnen rekenen want ‘hun resultaat is niet meetbaar’. Dan sjor ik eerst even mijn broek omhoog (En nee, die zakt niet af omdat ik zo afgevallen ben. Was het maar waar 🙂 ) en geef dan rustig mijn mening. Nou ja, dat probeer ik in ieder geval. Zo rustig mogelijk. Want dat onderwerp raakt me. Het is jouw excuus en je houdt jezelf voor de gek!

Ik beloof de klanten die écht aan de slag gaan met wat ik zeg en de tips die ik ze geef, een ROI van minimaal 300%. Voor de niet bedrijfskundigen onder ons, dat betekent dat ik er van overtuigd ben dat als je € 100,- in mij investeert, je minimaal € 300,- gaat verdienen als je er serieus  mee aan de slag gaat. ‘Return on Investment’ heet dat.

En daar ontstaat de denkfout! Men denkt dat ik alleen die belofte kan maken en dat zij naar hun klanten dit nooit kunnen waarmaken. Fout! Het gaat namelijk alleen maar om de pijn van de klant en wat deze ervoor over heeft om daar vanaf te komen.

 

Wat zou pijnloos bevallen jou waard zijn? (Mannelijke lezers, zoek even je eigen voorbeeld,bijvoorbeeld als je je nierstenen niet uit zou hoeven plassen? )

Ik ben de trotse moeder van 2 kinderen die er niet echt ‘uit zijn gevallen’, zeg maar. In het kort was er sprake van een pomp en een aantal meters hechtdraad. Need I say more? Dat was bij de eerste en hoewel we hoopten nog een kind te mogen krijgen, hing nog een bevalling daar wel als een donkere wolk boven dat verlangen. Maar ja, er is geen andere weg zeg maar.  Dus ik stapte de tweede keer niet lachend en ontspannen op die baarkruk.  Als iemand toen had gezegd ‘Veronique, ik neem je angsten weg en ik ga er voor zorgen dat je tweede bevalling de mooiste gebeurtenis in je leven wordt waar je met alleen maar blijdschap op terug zal kijken’ dan had ik daar heel veel voor over gehad. Misschien wel 10.000 gulden; mijn kinderen zijn nog uit het gulden tijdperk :-). Hetzelfde geldt voor vliegangst als het je droom is om naar Nepal te gaan en voor pleinvrees als je naar het kampioensfeest van je favoriete voetbalclub wilt. Wat zou je er niet voor over hebben om je probleem op te lossen? Dan is wat ik mijn klanten als resultaat biedt ‘maar’ geld. Opbrengst. Banaal, zonder diepere betekenis voor het leven.

 

Life changing is onbetaalbaar!

Maar jij, jij kunt live changing zijn met wat je doet en brengt. Je zou mij in ieder geval 9 maanden rust hebben gegeven en mooiere herinneringen. Oef, wat is dat waardevol. En dat is inderdaad niet in geld meetbaar, want dat is onbetaalbaar!! Zoals ik in een ander blog al schreef: het gaat nooit over geld, het gaat altijd over waarde. En dat is dus met deze voorbeelden weer bewezen en daarmee kan dit excuus van tafel wat mij betreft!

 

En nu?

Ga je nu op zoek naar je volgende excuus of ga je het gewoon DOEN? Bepaal jouw waarde en ga daar voor staan. En stop met jezelf te vergelijken. Zoals mijn coach altijd zegt ’that will make you depressed or lazy’.

Ben heel benieuwd of dit blog jou raakt en wat je besluit is na het lezen er van. Wil je het hieronder met me delen?

Veronique Prins

Dé Kick Ass Businesscoach voor ambitieuze coaches en therapeuten die een serieuze praktijk willen opbouwen

2 gedachten over “‘Jij kunt hogere tarieven vragen want jouw resultaat is meetbaar’ #onzin”

  1. Lieverd, je hebt je eigen stijl, soms wat rauw en on the egde, maar altijd liefdevol en vol passie om een ander op een hoger plan te brengen. Deze blog had ik even nodig. Thanks!

  2. Goedemorgen Veronique,
    Hij is weer raak he :). Dank je wel. Sta net op het punt om een prijs te bepalen.
    Wil op dit punt nog wel eens met jou van gedachten wisselen.
    Fijne dag en harte groet
    Marion

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven