Toen ik net startte had ik een paar dingen op mijn lijstje staan waarvan ik wist dat ze me klanten op zouden leveren. Hoog scoren in Google was er eentje van. En dat gaat dus via Search Engine Optimalization (SEO). Als ik nou maar bij de eerste 3 zoekresultaten zou komen als mijn ideale klant op zoek was naar een businesscoach, dan zou het helemaal goed komen met mij. Dus………… Als je een beetje een kenner bent zit je nu te gniffelen om mijn naïviteit. Ach ja, ik ben ook jong geweest ????.
Toch zie ik heel veel mensen echt nog tegen hetzelfde aanlopen als wat ik destijds had: me blind staren op technische/ingewikkelde zaken terwijl de omzet soms zo dichtbij en zoveel makkelijker al voor het oprapen ligt.
Ik heb geen idee hoe ik SEO technisch scoor
Zo, die zal ik er gelijk maar in zetten. Voor iedereen die denkt/vindt/vermoedt dat zonder dat Google je vriend is het nooit goed komt met je praktijk: tada! Volgens mij bewijs ik al een paar jaar op rij het tegendeel. Dus die staat.
Neemt niet weg dat ik het ook ooit geprobeerd heb. Ook ik heb menige opleiding gevolgd in een hotelzaal en ging naar huis met de AIDA-techniek om mijn Google-ranking eens een flinke boost te geven. Je moest de zoekwoorden zoveel mogelijk vooraan plaatsen en zoveel mogelijk bovenaan en zo waren er nog een aantal gouden tips.
Enneh, voordat je me nu als SEO-specialist boos gaat mailen: niet doen. Ik zal er namelijk gelijk bij zeggen dat dit werkt. Dat dit geen onzin is. Dat er mensen zijn die heel veel succes hebben dankzij deze methodiek. Het werkte alleen niet voor mij.
In mijn blogs lees je ‘mij’, dat krijg ik niet in een verplicht woorden format
In mijn blogs schrijf ik wat ik voel, denk en vind. Volgens mij is dat ook hoe je moet bloggen als coach of therapeut: dan voelt het niet als werken en de klant kan gelijk écht in verbinding met je komen als je schrijft zoals je denkt. Want wees eens eerlijk, als je mijn blogs leest dan denk jij toch ook regelmatig ‘ik hoor het haar gewoon zeggen’ ????. Zo ontwikkel je de Know-Like-Trust factor met je volgers/fans.
Ik merkte dat, toen ik daar volgens de methodiek bepaalde woorden in moest gaan passen en op basis van mogelijke zoektermen mijn zinsopbouw moest gaan vormgeven, ik volledig de kluts kwijt raakte. Ik vond zelfs het schrijven van mijn blogs niet meer leuk, terwijl het voor mij normaal mijn wekelijkse uitlaadklep is. Mijn spanning, frustratie, irritatie, vreugde en vragen des levens stort ik iedere week vol plezier over jou als lezer heen maar toen dus echt niet meer. En dat kan niet de bedoeling zijn.
Daarnaast kreeg ik er zulke kromme teksten door dat, zelfs als dit me geholpen had om beter te scoren in Google, als mijn doelgroep dan op mijn site zou komen ze nooit klant zouden worden omdat de teksten echt nergens over gingen en met niemand resoneerden. Het was een kunstje, het voelde niet goed. En nogmaals, het valt vast te leren maar ik kreeg het niet onder de knie.
Wat zijn dan de zoekwoorden van je klant?
So far so good. Stel dat je nu toch nog heel graag aan de slag wilt met SEO, helemaal prima. Ik geloof dat eigenwijs zijn een goede eigenschap is voor ondernemers ????. Dan moet je dus weten waar je klant op zoekt, welke woorden ze gebruiken als ze op zoek gaan naar iemand zoals jij of op zoek gaan naar jouw expertise/kennis. En daar gaat het dus mis: want een groot deel van mijn ideale klanten weten nog niet eens echt precies wie hun ideale klant is. Daar heb ik overigens een gratis training voor.
Dus als je al op zoekwoorden wilt gaan schrijven, welke dan? Zolang je nog een pot Nutella bent (dat staat voor iedereen nog een plezier willen doen, wat met Nutella voor een groot deel lukt ????) is het onmogelijk om SEO te schrijven. Omdat de zoekwoorden dan van links naar rechts schieten zoals bijvoorbeeld in het geval van een klassiek homeopaat zonder specialisatie. Dan kun je gezocht (willen) worden op rugpijn, stoppen met roken, menstruatieklachten, darmproblemen, huidirritatie en alle andere mooie dingen waar een homeopaat je mee kan helpen.
Kun je je voorstellen dat het onmogelijk is om op al deze punten te scoren? Dus dan is SEO onzin. Vooral ook omdat ik veel mensen een aanname zie doen waar ze denken dat hun klanten op zoeken en ik direct al zie dat hun klanten overal op zoeken maar niet op de termen die zij zelf voor waar aannemen. Dan is alles voor niets……….
En als je je al richt op een specialisatie/een expertise, zoals bijvoorbeeld menstruatieklachten, wat zijn dan EXACT de zoekwoorden die ingetypt worden? Want ‘ongeveer’ en ‘een beetje’ zetten geen zoden aan de dijk. Voel je wat ik bedoel? Dus ken eerst je ideale klant van A tot Z, weet exact de woorden die ze gebruikt als ze gaat Googlen naar jouw diensten/expertise en dan loont het pas de moeite.
Met generieke zoektermen ga je van pagina 64 naar 48
Tuurlijk, als je nu niet die exacte zoektermen kent, waarbij je overigens ook nog moet weten dat een groot deel van de Googelaars een zoekzin in typt van minstens 3 woorden en geen los zoekwoord, kun je altijd nog op generieke termen schrijven. Zoals ‘burn out’ of ‘overgangsklachten’. En dat kun je als winst zien ten opzichte van helemaal niet op SEO schrijven en dat is voor een deel ook waar. Heb je echter wel eens op burn-out gegoogled? Aantal hits geteld? Succes! ????.
Hoe briljant moet je zijn in SEO schrijven als je op dit soort extreem hoog scorende algemene zoektermen wilt scoren? Als je het al consistent invoert en doorvoert ga je op dit soort termen hoogstens van pagina 64 naar 48 in Google. Is dat echt winst? Schiet dat echt lekker op?
Tuurlijk wil ik ook hoog scoren! Ook in Google ????
Nogmaals, ik droom er ook van dat als ik op Google kijk ik mijn naam, het liefst bovenaan, op pagina 1 zie staan. En soms lijkt dat ook wel te lukken. Dus voor iedereen die denkt ‘zo moeilijk kan het niet zijn want ik sta ook wel eens op pagina 1’ moet je een aantal dingen niet vergeten. Dat is alleen wel een tikkie een mindf*ck.
Jij bezoekt waarschijnlijk regelmatig je eigen website, Google onthoud dat. Als ik thuis in Moordrecht op ‘ondernemerscoach’ Google, sta ik ook op de eerste pagina. Ben ik bij mijn vriendin in Groningen en probeer ik het daar opnieuw, dan sta ik een paar pagina’s verder naar achteren. Dus het is van een heleboel dingen afhankelijk en is dat waar we ons mee bezig moeten houden in deze fase van ons ondernemerschap?? Zullen we eerst gewoon klanten gaan zoeken……….. ?
Het werkt én het is een vak apart
En dan kun je zeggen ‘hoog scoren is toch ook een manier om klanten te krijgen?’ Daar ben ik het mee eens. Alleen heb je net een studie van een aantal jaren achter de rug om jouw eigen expertise te krijgen en moet je ook nog iets met een website, een productaanbod, je ideale klant en weet ik het allemaal. Om dan ook nog een studie van SEO te maken is zo’n beetje hetzelfde als solliciteren voor je eerste baan ooit en dan gelijk de specificaties van een Ferrari uit je hoofd leren die je ooit eens bij elkaar gaat sparen. Zou ik niet doen. Tegen die tijd dat je die kunt betalen heeft Ferrari weer hele andere opties….. voel je?
Het kan wel als je haast hebt met het opbouwen van je praktijk en een goed budget hebt. Dan kun je er experts voor inhuren en dan weet je zeker dat het helemaal goed gaat komen. (Op de voorwaarde, ik noem hem nog maar even….., dat je je ideale klant crystal clear hebt). Je verzoolt ook niet je eigen schoenen en je geeft ook niet je eigen verwarmingsketel een onderhoudsbeurt. Dat vraagt specifieke kennis. Zo is het ook met SEO.
Als je lol in techniek had was je wel IT’er geworden
Er zijn nog zo ongelooflijk veel andere zaken die je kunt doen om aan klanten te komen dat ik zeg: laat dat stuk techniek en kennis nog even voor wat het is. Omdat ik er teveel mensen nu in zie verzuipen, naast al het andere wat er in de ‘opstartfase’ (die in mijn ogen niet bestaat, daar heb ik ook ooit eens een blog over geschreven) nog gedaan moet worden. Naast de miljoen andere dingen waar je aan moet denken en ondertussen vreet dit ook nog eens energie.
Ik heb busladingen ideale klanten die al klotsende oksels krijgen van het inrichten van Mailchimp, laat staan het SEO optimaliseren van je website. Zullen we gewoon blijven doen wat we leuk vinden en waar we goed in zijn! Daar is het toch destijds ook om begonnen? Anders had je beter je baan kunnen houden, toch?
Hoog in Google betekent nog niet automatisch klanten……
En als laatste om mijn visie nog even wat kracht bij te zetten de bovenstaande stelling. Stel nu dat je het zelf doet of uitbesteed en op exact de juiste woorden scoor je een nummer 1, 2 of 3 positie? Wat treft de klant dan aan op je website? Heb je een concreet productaanbod? Een goed ingerichte salesfunnel? In ieder geval een dijk van een weggever? Weet je hoe de verkoop te maken? Hoe maak je van een zoekresultaat ook een betalende klant?
En als je ergens in dit proces nog heel kort denkt ‘uhmmmmmm…..’ zou ik me lekker richten op weggevers, emailmarketing, social media kanalen, netwerken, je warme markt en alle andere niet technische manieren die kunnen zorgen voor een stroom klanten. Zo is het mij ook gelukt. Deal?
Ben heel benieuwd wat je mening is over dit onderwerp? En welk inzicht ik je gegeven heb? Wat van de druk weggenomen? ???? Ik hoor het graag hieronder.
Beetje heel kort door de bocht deze, Veronique. Waarom zou een klant wel klotsende oksels krijgen van SEO en niet van ingerichte salesfunnels? SEO is namelijk veel minder technisch en zeker niet zo eng als jij voordoet. Ik durf zelfs te stellen dat SEO makkelijk is en geen technische kennis vereist. Daar gaan de meeste ondernemers mis op. Die denken dat SEO technisch is (jij dus ook 😉 ). Zal ik eens een workshopje SEO for Dummies voor jou en je klanten doen?
Het is namelijk niet veel extra werk als je toch bezig bent met je ideale klant en content voor je website…en een goed idee om het op dat moment mee te nemen.
Ha Marjan, het gave is dat toen ik dit blog schreef jij in mijn gedachten opkwam. Ik wist namelijk dat je ging reageren. Enneh, je hebt totaal gelijk (tuurlijk heb je gelijk 🙂 ), ik dacht zelfs aan je toen ik het over die expert had aan het einde van het stuk. Ik zie alleen teveel mensen nu heel ingewikkeld doen over dit onderwerp terwijl ze hun ideale klant nog niet eens exact weten, laat staan de zoektermen. En als ze er dan iets mee doen gaan ze van pagina 64 naar 48. Dan zijn er denk ik belangrijkere dingen eerst in te vullen. Wij zijn het eens, echt 🙂
Dat je moet schrijven vanuit jezelf, voor mensen en niet voor zoekmachines, dat is zeker juist. Google wordt steeds slimmer en sites met waardevolle content scoren hoger dan sites zonder waardevolle content en alleen wat zoekwoorden-gespam.
Al zie ik wel dat je op je site best wat basisdingen hebt geregeld die goed zijn voor SEO en ook dat is super en voor de meesten ook niet moeilijk te bevatten.
Ik heb via de Chrome-browser incognito gezocht (dan zoek je zonder dat je plaats en zoekgeschiedenis bekend is) en dan kom je toch ook behoorlijk op de 1e pagina.
Toch is ook daar nog verbetering mogelijk. Zoals je ziet springen die kaartjes met de A, B en C eronder eruit. Het is vrij eenvoudig en kosteloos om daar ook in te komen staan. Iets waar haast geen enkele webbouwer aandacht aan schenkt. (Als ze überhaupt al aan SEO denken).
SEO, je hoeft het zeker niet tot in den treure uit te diepen, maar ’n paar basishandelingen invoeren kan beslist geen kwaad, en geeft al een boost. En de techniek erachter valt reuze mee.
Leuk om eens samen met Marjan Crabtree een workshop te regelen.
He die Monique, die afspraak staat. Ik kom er bij jou en Marjan op terug in het nieuwe jaar!
En zo is het! Ik kan het hier, zelfs als tekstschrijver, of misschien JUIST als tekstschrijver alleen maar mee eens zijn. Ik vind het ook veel belangrijker dat mijn klanten zichzelf kunnen laten zien, laat mensen ze eerst maar eens leren kennen zoals ze zijn. Soms heb je een gelukje en passen de zoekwoorden perfect in de tekst en scoor je goed. Soms wordt de tekst heel fijn leesbaar, herkenbaar en mooi en scoort deze minder in zoekresultaten. Mensen die je dan al kennen en volgen, kunnen dan maar wel net hét moment ervaren dat ze van ‘know’ naar ‘like’ gaan en dan heb je meer kans dat ze bij je starten dan als je bovenaan hun zoekpagina staat. Overigens moet je je ideale klant wel helder hebben om een goed herkenbaar blog te schrijven, maar dat is jou niet vreemd 🙂
Wij spreken dezelfde taal 🙂
Hey Veronique,
Heerlijk duidelijk en nuchter weer. Je kunt je soms zo laten afleiden door al dat soort dingen, maar je hebt (weer eens ????) helemaal gelijk! Bedankt!
Graag gedaan!