Vorige week had ik een prachtige middag met een grote groep klanten. We hebben toen van alles besproken en onder andere de aanzet tot een 3 maanden actieplan. En ik hanteer de stelregel, naar het voorbeeld van mijn eigen coach, doe iedere dag twee dingen die je vandaag of in de toekomst geld opleveren. En nee, het afstoffen van je visitekaartjes hoort daar dus niet bij. Toch merkte ik dat het voor veel mensen lastig is om een onderscheid in die acties te maken; wat is nu aan de ‘voorkant’ en wat is aan de ‘achterkant’ zoals ik dat altijd noem. In dit artikel leg ik je dat uit.
Doe jij al IPA’s?
Nee, het is geen besmettelijke ziekte. En je leest het ook goed. Wat bij mij overigens niet altijd het geval is. Ik lag vorige week ’s ochtends in bed te ‘Facebooken’ zonder bril. Waar ik van een vriend meen te lezen dat hij op FB had gezet dat hij een SOA had. Ik vond het wel bijzonder dat hij daar zo open over was, maar wie ben ik om daar een oordeel over te geven. Later die ochtend, ik had inmiddels mijn bril op, las ik het artikel nog eens terug en bleek er te staan dat hij een SOAR throat had. Hij schrijft in het engels. En zonder bril was het essentiele stuk in het verhaal dus iets vervaagd. Heb ik weer…
Goed, terug naar de IPA. Dat is dus ook niets wat je oploopt, dat is wat je DOET. Het staat namelijk voor Inkomens Producerende Activiteiten. Dus de dingen doen die geld opleveren. En te vaak zie ik mensen vooral heel druk zijn met dingen die geen IPA’s zijn. Waar je flink mee bezig kan zijn maar die geen Euro opleveren. Wat op zich niet erg is, tenzij het je doel is om wel geld te verdienen. Dan heb je op den duur een probleem. Ik noem deze ‘non – IPA’s’ altijd de acties aan de ‘achterkant’ van je bedrijf. Wel nodig, geen spoed en leveren niet gelijk morgen klanten op. Voorbeelden van ‘non – IPA’s
Aan je visitekaartje werken. Of het nu ontwerpen, bestellen, afstoffen of op kleur sorteren is, levert allemaal op korte of lange termijn geen klanten op. ‘Ja, maar ik kan hem toch afgeven?’. jazeker, maar dat is nog geen garantie voor een klant. Liever heb ik het kaartje van de ander, kan ik ook de actie ondernemen de volgende dag. Van degene die mijn kaartje hebt weet ik nog niet zeker of deze wel belt. En ik bel wel. Op zeker!In dezelfde categorie valt ‘aan mijn website werken’. Daar valt onder foto’s uitzoeken, teksten schrijven, oneindig discusseren over het lettertype en de indeling. Allemaal hartstikke prachtig, maar er is nog nooit iemand rijk geworden puur en alleen omdat hij een website heeft. Daar moet je wel wat mee doen. En ik heb mijn eerste 50K ook verdiend met een website waar je direct kleurenblind van werd als je hem bekeek. En ik sprak onlangs iemand die ruim 3 miljoen omzet heeft en een website heeft waarvan jij denkt ‘als die door een student is gebouwd is hij vast gezakt voor zijn studie’. Velen denken dat ‘aan je website werken’ iets is wat geld oplevert. Helaas…Een training volgen is zeer nuttig. Deze kost alleen geld en levert pas geld op als je er ook wat mee gaan doen. De dag zelf mag je dus niet als Inkomen Genererende Activiteit beschouwen. Hoeveel kansen er ook uit voortkomen!In dit rijtje horen ook de uitzoek- en opzoekacties thuis. ‘Kijken welke netwerken ik kan benaderen’, ‘mijn emailbox opruimen’, het herinrichten van je mailinglijsten etc. Allemaal acties aan de achterkant van je bedrijf, het gaat er om wat je vervolgens doet met die lijst of dat netwerk dat er voor zorgt dat er ook ergens een kassa gaat rinkelen. En tenslotte is dat waar je het voor doet!
Moeten deze dingen dan niet gedaan worden? Tuurlijk wel! Een keer heb je visitekaartjes nodig en een beetje onderhoud aan je website is ook verstandig. Verwar alleen druk zijn niet met op omzet gerichte acties. Welke vallen daar dan wel onder?
Het nabellen van je netwerkcontacten of bijvoorbeeld de deelnemers aan een webinar. Eén van mijn toppers (nu ik er over nadenk zelfs 2) hebben dat deze week gedaan. Bij de ene leverden die 3 telefoontjes ruim Euro 1000 op, bij een ander zelfs een veelvoud daarvan. Om eens over na te denken…Het in gang zetten van een FB advertentie campagne ter promotie van je webinar waarin je vervolgens een aanbod doetHet bezoeken van een netwerk ‘iets’. Een borrel, een koffie, een lunch, whatever. Alle plekken waar je in contact kunt komen met je potentiële klant of mensen die jou in contact kunnen brengen met je doelgroep. Er op uit dus! Maarreh, dan wel gericht en niet omdat de koffie gratis is!Op zich vallen het versturen van nieuwsbrieven en het plaatsen van posts op Social Media hier ook onder. Wel onder de restrictie dat je al een beetje een lijst hebt. Als je hier druk mee bent geweest en je hebt 84 abonnees op je nieuwsbrief en 112 ‘vind ik leuks’ op FB, dan komt je boodschap nog bij te weinig mensen terecht om ook echt effectief te zijn. Dat geeft niets, we zijn allemaal met 0 begonnen (ja, ik ook!). De actie is dus prima, verwacht er dus alleen nog geen wonderen van qua omzet.Het organiseren van een open dag in je praktijk, een gratis trainingsavond, het vragen om spreekmogelijkheden bij netwerkbijeenkomsten, een challenge initiëren, een webinar geven; allemaal voorbeelden van Inkomen Producerende Activiteiten. Dat zijn dingen die je doet om met mensen in contact te komen om hen vervolgens een aanbod te doen. En daar zijn nog heeeeeeel veel variaties op mogelijk.
Waar ben jij nu druk mee?
Belangrijk is dus dat je voor jezelf heel duidelijk het inzicht krijgt; waar ben ik nu eigenlijk druk mee? En zijn dat ook de dingen die geld opleveren, waar je vanaf morgen (of liefst vandaag) meer koekjes gaat verkopen, zoals mijn mentor mij destijds leerde. Ik geef mijn mensen de opdracht om iedere dag minstens 1 of 2 IPA’s uit te voeren. Dus geen enorme berg met acties, slechts 1 of 2. Maar wel consequent. Want de reden waarom het vaak niet werkt is omdat mensen ineens ‘de geest’ krijgen, 3 weken als een dolle stier van alles doen en opzetten, dat levert dan op korte termijn in hun ogen niet voldoende op, er volgt een dip en ze gaan weer een x-aantal weken in hun winterslaap. Geen enkel probleem, maar het is juist dat niet consequent uitvoeren van je acties (van je IPA’s!) die maken dat de trein niet gaat rollen. Als je dat wel wilt, ga dan met jezelf aan de slag en maak een onderscheid tussen druk zijn en acties uitzetten om omzet genereren.
‘Ja maar, de rest moet wel gedaan worden’. Ja, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar pas nadat je de acties uit hebt gevoerd die je verder naar je doel brengen. Het uitzoeken van een nieuw lettertype voor op je website gaat je daar namelijk niet brengen. Dus eerst je IPA’s, dan de rest.
Ga jij de uitdaging aan?
Ga de uitdaging aan, doe iedere dag 1 of 2 acties voor een periode van 30 dagen. Je zult verstelt staan over waar je staat over 30 dagen. Kun je nagaan als je dat langere tijd vol houdt. De bewijzen worden door mijn eigen mensen iedere dag geleverd. Ben jij klaar voor actie? Deel hieronder je commitment en ga er voor! Succes!
Fotocredit: www.gotcredit.com