Ik ben dochter van een kruidenier, eentje die echt op de kleintjes let. Ik ben dus groot geworden met bovenstaande uitspraak. Als mijn vader zijn ambities waar wilde maken, dan moest hij investeren. En dat waren geen kleine bedragen. Als coach is dat een stuk makkelijker. Je haalt je diploma, ruimt een kamer of de garage thuis leeg, kleedt die aardig aan met 2 stoeltjes… Je ‘winkel’ kan open. Je hoeft als coach dus amper te investeren om je bedrijf te kunnen starten. En dat lijkt een groot voordeel, want je loopt ook nagenoeg geen risico.
Het voordeel is de valkuil
Dat voordeel zie ik echter ook als een valkuil. Voor veel coaches geldt dat ze daarmee ook niet echt de stap naar het ondernemerschap zetten. Coaches zijn niet gewend om te investeren en laten het dus ook in de vervolgjaren achterwege.
Met als gevolg: geen of weinig inkomen.
Daardoor nog minder investeren en uiteindelijk houdt de praktijk gewoon op te bestaan. En dat is eeuwig zonde. Als je gezond wilt groeien en van je praktijk een écht bedrijf wilt maken, dan is investeren noodzakelijk. En liefst meteen in het begin! Voor de groei is exact nodig wat mijn vader deed:
Investeren. In jezelf én in je bedrijf. Als je er tenminste een écht bedrijf van wilt maken.
Kosten versus investering
Mijn vader noemde het kosten; de zaken waar je geld aan uitgeeft.Ik noem ze echter een investering: iets waar je geld aan uitgeeft, waardoor je uiteindelijk meer zult verdienen.
Het is heel belangrijk om juist dit onderscheid te maken, omdat hier gelijk het grote verschil zit. Veel coaches hoor ik praten over kosten, bijvoorbeeld als ze het hebben over het laten bouwen van een website. Dat is echter geen kostenpost, dat is een investering. Je geeft geld uit aan iets wat je bedrijf professioneler op de kaart zet, waar je klanten mee aantrekt en wat je dus geld oplevert (als je een goede laat bouwen tenminste, anders is het alsnog een kostenpost).
Juist omdat veel coaches niet uit een zakelijke omgeving komen en/of geen ondernemerservaring hebben, is dit een denkfout die vaak gemaakt wordt.
Daardoor moeten zijn hun droom vaak al binnen 5 jaar opgeven.
En zeg nou zelf. Dat is toch eeuwig zonde? Het doet mij echt pijn om te zien dat coaches, die de wereld zo veel te brengen hebben, het uiteindelijk toch niet redden. Dat heeft niets te maken met hun expertise, maar alles met hun moneymindset.
Voorbeelden uit de praktijk
Als ondernemerscoach voor coaches en therapeuten maak ik dagelijks kennis met het investeringsbeleid van deze groep. Of liever gezegd, het gebrek eraan. Ik noem hieronder enkele voorbeelden, waarvan ik denk dat investeren je klanten gaat opleveren. De voorbeelden staan overigens in willekeurige volgorde.
Voorbeeld 1: Logo en huisstijl.
Iedereen kent wel iemand in zijn omgeving die voor een vriendenprijsje iets ‘freubelt’. Bij Shell hoef je daarmee niet aan te komen; voor mijn klanten werkt dat vaak anders. Het is tenslotte lekker goedkoop en ze willen de persoon in kwestie ook niet voor het hoofd stoten. En het gevolg, tenzij je ongelooflijk geluk hebt, is in de meeste gevallen een niet professioneel logo/huisstijl waarvan de kwaliteit te wensen over laat. En dat neem je mee in je visitekaartje, je website, enzovoort. Welke eerste indruk geef je daarmee af? Met de voorbeelden die ik onder ogen krijg is mijn conclusie vaak dat de indruk recht evenredig is aan de prijs: goedkoop.
Voorbeeld 2: Website.
Een goede website hoeft niet duur te zijn. Ook op dit gebied zie ik legio coaches voor wie een technische buurman of een zoon of dochter iets gebouwd heeft. Ik ga niet op de inhoud in (een tekstschrijver blijkt een zeer waardevolle investering), technisch kloppen deze websites vaak niet en zijn ze ook niet converterend. Yep, wederom een goed voorbeeld van een ‘koopje’. Ik leg het volgende rekenvoorbeeld voor. Als je per maand 1 potentiële klant mist op je website omdat deze inhoudelijk of technisch niet goed is, dan kost dat je gemiddeld 150 euro per maand. Op jaarbasis is dat 1800 euro. Weet je hoeveel prima converterende en professionele websites je daarvan kunt laten bouwen? En dan heb ik het nog maar over 1 klant die je mist per maand. Neem van mij aan dat als je 1 klant mist, de kans groot is dat het er veel meer zijn. Maal 1800 euro, om het er nog maar even in te wrijven
Voorbeeld 3: Praktijkruimte
Zoals in de inleiding al aangehaald, is er nagenoeg geen investering nodig om je praktijk te openen. Gechargeerd gezegd haal je het bed uit de logeerkamer en zet je er 2 stoeltjes in. Je bent open voor business. Enne… deze ondernemerscoach bekent direct: ik ben zelf ook zo begonnen; aan de keukentafel met een whiteboard op de grond. Want ze komen toch voor mij en niet voor mijn ruimte en het scheelde in de kosten, was mijn gedachtegoed. En oh, dat is een dure les geweest. Door zo gefocussed te zijn op die kosten (en ze niet als een investering te zien) hield ik mezelf ook klein. Toen ik de stap waagde naar een eigen ruimte, verdriedubbelde mijn omzet tegen minimale huurkosten. Ik nam mezelf meer serieus, het werd serieuzer omdat ik er nu voor moest betalen. Echter, wat ik me niet vooraf gerealiseerd had was dat de buitenwereld mij ook ineens serieuzer zag. ‘Oh, je hebt een eigen kantoor?’ Ik zie het bij mijn klanten ook heel duidelijk als ze de stap van hobby naar bedrijf nemen; op alle fronten.
Voorbeeld 4: Jij.
Mijn mentor Jim Rohn heeft mij meegegeven; ‘work harder on yourself than on your business’. Je bedrijf kan nooit sneller of groter groeien dan jij zelf als persoon. Door als mens te groeien, groeit je praktijk verder, niet andersom. Ik vraag mijn klanten om in mij te investeren als ondernemerscoach, dan is het noodzakelijk dat ik dat zelf ook blijf doen. En ook voor jou als coach is dat essentieel; op persoonlijk vlak, op het gebied van je expertise en zeker ook in je ondernemerskwaliteiten.
Voorbeeld 5: Persoonlijk.
Het zelfstandig ondernemerschap is geweldig. Je wordt alleen wel getest en uitgedaagd. Hoe sterker je wordt als mens, hoe meer je groeit als persoon, hoe makkelijker het is om hiermee om te gaan.
Voorbeeld 6: Jij als ondernemer.
Een kei zijn in je vak is in de huidige markt niet voldoende om te slagen met je praktijk. Je bent als hedendaagse ondernemer verantwoordelijk voor je Sales & Marketing, je wilt je website zelf kunnen onderhouden, de administratie… en zo zijn er nog zoveel petten die je op hebt. En zelfs als je zelf niets met Facebook hebt… als jouw klanten wél op Facebook zitten, is het als coach een gemiste kans als je daar niet vertegenwoordigd bent. Juist omdat hier tijdens de opleiding nagenoeg geen aandacht aan besteed wordt, is het echt noodzakelijk om je hierin verder te ontwikkelen. Hoe bouw je nu een succesvolle praktijk wanneer het aanbod groter is dan de vraag? Zelf ben ik al 22 jaar ondernemer en ook ik heb een businesscoach. Mijn investering in haar verdient zich nog immer dubbel en dwars terug.
Voorbeeld 7: Jij als de expert.
Naast bovenstaande gebieden blijft het noodzakelijk om je vakinhoudelijke kennis bij te houden. Als je wilt dat je klanten in jou blijven investeren, zul jij in jezelf moeten blijven investeren. Daarnaast geeft het jou het zelfvertrouwen dat je goed bent in wat je doet. En dat vertrouwen is essentieel voor je succes.
Kortom…
Investeren is noodzakelijk als je een ambitie hebt voor een bloeiende praktijk. Voor mij is dat makkelijk, ik ben daarmee groot gebracht. Voor de gemiddelde coach is het een nieuw en soms lastig iets. Investeren terwijl je (nog) geen of een laag inkomen hebt. Vaak wordt dat uitgesteld totdat er geld is en dat moment gaat op die manier juist niet komen. Dus bij deze ook voor jou mijn vaders wijze les:
‘De investeringen gaan voor de groei uit.’
Foto: Dave Dugdale, licentie: CC BY