Er staat een echtpaar op het podium. Ze zijn jong, succesvol in hun bedrijf, mooi en duidelijk verliefd op elkaar. Ze houden een speech over de geheimen van een goed huwelijk (dat is wat ze mensen leren) en ik luister. Niet minder en niet meer dan dat.
Als ze klaar zijn geeft mijn coach feedback ‘Het was een mooi verhaal maar ik voelde het niet. Als je écht groot wilt worden is het vertellen van een mooi verhaal niet genoeg als je mensen er niet mee kunt raken. Als ze zichzelf er niet mee kunnen identificeren. Vergeet het dan maar’.
Ik wist dat ze gelijk had. Want dat was precies wat er bij mij ook gebeurde toen ik luisterde. Ze kwamen niet binnen bij me.
Het koppel op het podium is het er overduidelijk niet mee eens. ‘Dit is hun business, ze zijn succesvol, Suzanne begrijpt ze niet, ze hebben waardevolle content, ze zijn geen beginners, hun trainingen zijn altijd vol’.
Mijn coach verblikt of verbloost niet en blijft bij haar standpunt. Haar bloedeerlijke standpunt dat overduidelijk weerstand oproept. Snap ik ook nog, het is niet fijn om zoiets te horen, zeker niet als je het niet verwacht. Maar ik weet dat ze gelijk heeft.
Ik ben op dit moment op de Bahamas voor een vijfdaagse training en dit was gisteren. Er gebeurde natuurlijk wat in de zaal toen dit gezegd werd. De ene helft zat heftig te knikken omdat die het totaal met haar eens waren. De ene helft vond dat mijn coach dit echt niet kon maken, daardoor werd het wat ‘onrustig’ in de zaal en daar ging ze toen op in. Wat ze toen zei maakte dat ik mijn adem inhield en die vervolgens heel langzaam uitblies.
‘Focus on the value you bring and not on the emotions it will cause’
In mijn hoofd zei ik hardop ‘amen’.
Ik weet dat er nu een aantal lezers vol in de emotie schieten n.a.v. deze zin. Hoeft niet. Ik ben geen monster. Ik wals niet over mensen heen. Ik laat mensen niet achter terwijl ze klaar zijn voor ‘Stichting Correlatie’. Dat is NIET wat ik bedoel en ook niet hoe ik werk. Dus als je dat dacht, lees nog even verder.
Waar dit over gaat is dat ik zie dat er nog te veel mensen dit werk doen met de behoefte om vrienden te krijgen. Om aardig gevonden te worden. Die zich nog te veel laten leiden door de emoties van hun klanten. En ik geloof dat je daarmee niet de beste coach of therapeut bent. Ja, de titel is niet voor niets ‘bloedeerlijk’.
Wat mijn coach deed was niet aardig, als blikken konden doden……….. maar het was wel eerlijk, het was de waarheid. Ze weet dat ze gelijk heeft en daar wijkt ze niet voor. Als ze voor een hele zaal vol met mensen zou staan die allemaal menen dat ze geen gelijk heeft dan nog blijft ze bij haar standpunt. Omdat ze weet dat wat ze vertelt waar is, dat heeft ze bewezen in de praktijk. Dat de ander het vervelend vind om te horen, is niet haar probleem. Dat maakt het niet minder waar.
Ik geloof dat als je een écht goede coach of therapeut wilt zijn dan moet je bloedeerlijk durven zijn. Dat vergt dat je stevig in je schoenen staat, bewezen hebt dat wat je zegt de waarheid is. Je ‘boven’ je klant staat, in deze relatie heb je niets van je klant nodig. Dan ben je puur en eerlijk.
Ik had onlangs een klant tegen wie ik ook bloedeerlijk was. Overigens niet alleen onlangs, dat ben ik altijd. De dag erna belde ze me huilend op, ze was in de war en verdrietig. Dat raakt me, echt. En………… ik weet dat ik dan iets geraakt heb. Ik verander echter niet wat ik gezegd heb, dat blijft voor mij waar. We zoeken dan alleen uit waarom het haar geraakt heeft, wat ze daarvan kan leren. Want daarin zit de groei.
In de spiegel kijken is niet eenvoudig. Als coach en therapeut doen we het voor anderen maar dat maakt het voor onszelf niet makkelijker. Soms zelfs het tegenovergestelde. Maar het is wel nodig. Omdat we het zelf moeten doen om het daarna bij onze klanten te kunnen doen. Want dat is onze TAAK.
Het is niet onze taak om mensen zich fijn en gelukkig te laten voelen in het proces. Want we weten allemaal dat het proces vaak lastig is, voelt als stroop en dat kun je niet leuker maken dan dat. Maar als je echt gecommit bent aan het BESTE EINDRESULTAAT voor je klant, dan blijf je overeind staan als je weerstand ervaart in het proces daar naar toe. Die weerstand moet namelijk bijna wel komen want anders is er het gevaar dat alles hetzelfde blijft en daar komen ze niet voor.
Bloedeerlijk zijn vraagt veel van jou. Het is moeilijker dan aardig zijn. Het geeft meer werk, meer gedoe. Ik geloof dat het nodig is. Dat de enige manier om je klant te dienen is dat je zo eerlijk bent. Zelfs als ze je dan niet meer aardig vinden.
Zo ondervind ik hier ook wat ‘innerlijke weerstand’, om het maar rustig te zeggen. Ik kom een volk niet eerder ontdekte monsters tegen en dat maakt me onrustig, onzeker, brengt me aan het twijfelen. Ik sprak dat gisteren uit en toen zei ze ‘Good, we are making progress. Seems we are heading in the right direction’.
En daar kon ik het mee doen. Ik had natuurlijk anders gehoopt, zelfs ik doe dat nog. Hoopte dat ze het makkelijker voor me zou maken. En stiekem hoopte ik nog dat ze zou zeggen hoe vervelend ze het voor me vond dat ik het moeilijk had. Ze deed het niet. Het is ook onzin. Het helpt me niet. Dit stuk is shit en ik ben de enige die het op kan lossen.
Het is ’tough love’, zoals ze dat zeggen. En mogelijk is dat niet jouw stijl, dat kan. Ik wil je er alleen bewust van maken hoe je werkt, wat je misschien nog nodig hebt, de kracht en vooral de liefde van eerlijk zijn. Want geloof het of niet; ik hou echt van mijn klanten en zij van mij. Ondanks dat ik bloedeerlijk ben. Nee, omdat ik bloedeerlijk ben. Zelfs de klant die me de dag erna huilend opbelde en zie: ‘Ik hoopte dat er een easy way out zou zijn, ik wilde er niet aan en gaf jou de schuld. Dank je wel.’
Dit verhaal van eerlijk versus aardig zijn, hoe is dat voor jou? Benieuwd hoe jij er mee omgaat in jouw praktijk. Of wat je nog juist niet doet omdat………… vul maar in. Heb ik je iets geleerd of heb ik iets bij je getriggerd. Wees eens eerlijk 😊 Wil je het hieronder met me delen?
Test
Dat is een ingewikkelde in mijn vak en daarom heel goed om bewuster mee om te gaan. Dankjewel!
Hoe eerlijk geef ik kledingadvies? En toch respectvol? Pas ging ik spontaan hard lachen toen een klant een ‘flopper’ aan deed. Ik schrok er zelf een beetje van. Maar ze zal het niet snel vergeten…en het was een duidelijk signaal; dit past echt niet bij jou.
Aardige gevonden willen worden blijft een valkuil….
Ik herken het heel erg dat beginnen met twijfelen alsof alles ineens wankel word, maar zoals je zegt dan zul je goed zitten 🥴en is er ontwikkeling.., de weerstand die opkomt is groei nietwaar…..😱
Nederlanders doen het graag: zich op de borst rammen en zeggen dat ze “zo lekker recht voor z’n raap zijn”. Maar voor mij hoeft er geen bloed te kleven aan eerlijkheid. En op iets dat “men” misschien zou kunnen opvatten als negatief het woord “liefde” plakken, vind ik eigenlijk ronduit goedkoop. Bovendien stel ik me op het standpunt dat DE waarheid niet bestaat. Er zijn feiten en er is interpretatie. In dit geval jouw interpretatie van de feiten, die jij dan DE waarheid noemt omdat ze jouw waarheid weergeeft. Dat is nog lang niet de waarheid voor een ander.
Oprecht zijn en zeggen waar het op staat heeft volgens mij niets te maken met iemand in tranen brengen.
Ik ben een volger van Krischnamurti, die zegt “als je moet kiezen tussen vriendelijkheid en eerlijkheid, kies dan eerst voor vriendelijkheid. Eerlijkheid volgt via haar eigen weg”.
Ikzelf hanteer de term “no nonsense”, wat naar mijn idee toch iets genuanceerder ligt en de ander meer ruimte en lucht geeft om de materie op zijn/haar eigen manier en tempo te verwerken.
Maar ergens staan we kennelijk toch op eenzelfde denkniveau. Ik ben namelijk een boek aan het schrijven dat “De Impact Code” gaat heten. Ik zie vandaag dat je jouw laatste boek een soortgelijke titel hebt gegeven. Succes ermee. Ik ga hem aanschaffen.