Het is zondagmorgen en ik lig nog in bed. Nu neem ik je mee in één van de slaapkamergeheimen van huize Prins: ik kijk op mijn telefoon in bed. Ja, ik weet het, je mag het niet hardop zeggen maar ik ben graag eerlijk. Mijn liefde ligt nog heerlijk te slapen en ik volg een webinar van een Amerikaanse coach. Ik ben 10 minuten onderweg en ik merk dat ik langzaam maar zeker opgewonden word. En nee, mijn man slaapt nog steeds………………..
Het gaat om die coach. Die roept een aantal dingen die mij laten stuiteren in mijn bed en ik moet me inhouden om niet een paar keer tegen mijn schermpje terug te praten. ‘Precies!’, ‘Ja, dat is exact zoals het bij mij altijd gebeurd’. Inmiddels weet ik dat mijn omgeving dat echt heel gek vind dus hou ik me in, maar ik word met de minuut enthousiaster!
Natuurlijk komt er ook aan het einde van dit webinar een aanbod en waar veel mensen dat ‘vies’ vinden (‘Vind je dat zelf niet opdringerig, zo’n aanbod?’) heb ik al een paar keer inwendig (want nee, ik praat niet meer tegen mijn telefoon) geroepen ‘als je eens met je aanbod komt?’. En eindelijk, daar komt het in beeld. Het is een tikkie meer dan ik gedacht had maar als ik zie welke bonussen ze er nog bij geeft vind ik het nog altijd ‘geen koopje’ maar wel degelijk een goede investering. Ik zie namelijk kansen voor mijn bedrijf en ik zie zelfs een tweede bedrijf ontstaan als ik deze kennis zou hebben. Maak me gek! Oké, oké, voor zover ik dat nog niet ben. Jij je zin. 😉
En dan komt het. Ik druk een paar keer met mijn vinger op het scherm, op die uitnodigende knoppen en er gebeurt……………… niets. Ik druk nog wat harder, zeg zachtjes ‘toe maar’ en er gebeurt nog steeds niets. Op de een of andere manier kom ik steeds in een agendasysteem in plaats van een betaalsysteem en ik snap er niets van. Ik wil mijn geld kwijt, ik wil dat programma, ga weg met die afspraak. Maar de site is onverbiddelijk. Het is écht niet de bedoeling nu al geld over te maken. Een tikkie gedesillusioneerd maar nog altijd enthousiast maak ik een afspraak. De eerstvolgende optie is 2 dagen later. Dat red ik, komt goed.
In die 2 dagen verandert de wereld in rap tempo. De Corona maatregelen worden aangescherpt, de verbouwing van onze tuin nadert een ‘nieuwe fase’ (dat is de fase waarin we eindelijk eens wat vooruitgang zien, tot op heden leek het alleen maar erger te worden), ik annuleer nog 2 events en ontvang in die dagen het bericht dat de theatervoorstelling waar ik zo naar uitgekeken had tot nader order is uitgesteld. En nee, dit is geen 2 weken, maar slechts 48 uur nadat ik zeer enthousiast op een knop wilde drukken voor een ‘niet gratis’ programma.
Het is 10 minuten voordat het ‘salesgesprek’ zou plaatsvinden. En ik merk dat ik moeite heb om de stemming waarin ik die zondagmorgen met mijn man al snurkend naast me, zelfs nog maar op te roepen. Is dat echt nog maar 2 dagen geleden? Het voelt als 2 maanden. Wat vond ik er ook alweer van? Welke vragen had ik er over? Waarom was ik 44 uur geleden nog zo mega-enthousiast en voel ik nu niet zoveel meer.
Dus als de allerliefste dame van het verkoopteam in de call verschijnt denk ik ‘hoe kan ik hier zo snel mogelijk weer uit’. Al is het alleen maar omdat zij me aanmerkelijk minder kan boeien met haar ingestudeerde zinnen dan haar opdrachtgeefster waar ik in bed nog zo enthousiast van werd. Waarbij ik me realiseer dat dat vast heel raar staat maar je begrijpt vast wat ik bedoel.
Ik zeg haar dat ik er ‘nog even over na wil denken’ en ze laat me zo gaan. Ze beloofde me nog wat te sturen en dat ontvang ik uiteindelijk 3 dagen later. Ik heb de mail nooit meer geopend, het moment was voorbij.
Het grappige is dat ik nog een ander voorbeeld heb van een gemiste kans naar aanleiding van dit voorval. Dé Amerikaanse coach waar ik eerst heel enthousiast over was, gaf haar training in webinar software waar ik nog nooit eerder van gehoord had. Nieuwsgierig als dat ik ben, Google ik de naam en kom ik op een niet heel professionele site. Als ik op de site doorklik naar de software die ik zoek, staat daar heel groot:
‘We zijn op dit moment onze nieuwe software aan het testen. Heeft u interesse, kom dan later nog eens terug’. En ik weet niet of ik nu moet lachen of huilen. Really? Ik Google je, klik door (wat al een unieke handeling is, weet je dat 40% van de mensen na de eerste pagina de site alweer verlaat?) en dan zeg je ‘kom je nog eens terug?’. Stel je dat eens voor. Ik moet nu dus naar mijn agenda en voor over een maand noteren ‘check website bedrijf x’. En mogelijk moet ik die handeling nog een keer of 3 herhalen, afhankelijk van hoe succesvol de test is 😊 Wat denk je zelf………………..
En het zou zo handig op te lossen zijn geweest. Als ze een klein invulveldje hadden gemaakt op die pagina waar ze de test aankondigden met de vraag: ‘wil je een signaaltje als we klaar zijn met testen en jou dus een topversie kunnen verkopen, laat dan even je emailadres achter’. Zo simpel!! Maar het stond er niet!
Waarom ik dit schrijf? Omdat ik sommige mensen hoor klagen over minder klanten. Zelfs een aantal van mijn eigen klanten bij wie een paar offertes niet door zijn gegaan. Het werd automatisch aan ‘de situatie’ (sorry, ik kan het woord even niet meer horen…………) toegeschreven tot ik door ging vragen. En bleek dat een groot deel van die klanten hun omzet simpelweg als zand door hun vingers liet lopen. Door niet adequaat te reageren, door niet door te vragen, door veel te veel mee te bewegen, door geen goede opvolging, door bang te zijn om de deal te vragen, door geen concrete afspraken te maken wat nu de volgende stap is en wanneer. Waardoor we vervolgens een week lang de interne discussie hebben ‘kan ik ze al bellen, is dit nog te vroeg of hadden ze al iets van me verwacht?’. Herkenbaar?
Deze situatie leert ons heel veel. Dat we over het algemeen nog niet van die salestijgers zijn (waarbij slechts 93 van mijn 11.000 nieuwsbrieflezers zich in had geschreven voor mijn salestraining), we er vaak iets te makkelijk over denken, we geen inzicht hebben in welke aantallen je nu nodig hebt om een ‘ja’ te kunnen verwachten. Zoals één van de deelnemers aan mijn salestraining tegen mij zei; ‘ik had met jouw doelgroep, met jouw aantallen volgers en de grootte van je namenlijst toch minstens 500 mensen in de zaal verwacht’. Waarop ik lachend zei: ‘ik ook, maar ik rekende er maar op 100’ omdat ik mijn aantallen ken. Omdat veel van mijn klanten hopen dat ze er vanzelf beter in worden. En weet je, jouw klant denkt hetzelfde. Dus als je er niet achteraan zit, uit liefde omdat je weet van hoeveel waarde je voor hem/ haar kunt zijn, dan verlies je ze. Dan gaan ze er nog even over nadenken. 😊
Dus als klanten maken nog altijd mogelijk is maar mogelijk iets minder vanzelf gaat in deze periode, denk dan nog eens aan deze bovenstaande voorbeelden en ik weet zeker dat ook jij dan stiekem (niet hardop he, dan kijken ze je raar aan weet ik uit ervaring) zegt: ‘ik kan niet alles aan de huidige crisissituatie wijden’. Eens?? Laten we deze periode daarom ook gebruiken om dit soort dingen eens kritisch te evalueren zodat we er ook profijt van kunnen hebben.
Ben onwijs benieuwd wat je van dit blog vindt? En of je het met me eens bent of niet. Wil je het hieronder met me delen?
Ik ben het er helemaal mee eens. Wat een goed blog. Want zo werkt het precies. Als je verwijst naar linken die het niet doen.. of waar de juiste informatie niet staat dan haakt men af. Je moet het bij verkoop niet zien als opdringen maar weten dat je echt van waarde bent voor die klant en er altijd beter van wordt door de investering. Ik denk wel dat het belangrijk is hoe je dit aanpakt en hoe je het zegt, dat moet je voor jezelf leren, wat zeg ik als… en je moet die klant ook daadwerkelijk willen helpen en het niet zien voor het grote geld. Dus naar jouw idee kan die klant niet zonder jou!
Dit type ik maar het laatste is altijd het lastigste omdat je je dus inderdaad niet wilt opdringen.Misschien goed om zo’n klant later weer eens te bellen of het gelukt is en of je ze nog ergens mee kan helpen.
enne… als je op mijn website tikt… die is nog in bewerking 🙂 ha,ha
He die Corine, dank je wel voor het compliment. En ik wou zoiets als jouw website ook nog als voorbeeld nemen. Zet dat er achter de schermen hard wordt gewerkt aan……. maar dat ze wel alvast je ebook met tips kunnen downloaden. Of dat ze zich nog altijd in kunnen shcrijven om wekelijks je waardevolle tips om….. te ontvangen. Kan gewoon op de ‘under construction’ pagina. Succes!
Top! Dankjewel!
Woensdag en donderdag meedoen is dat een optie.?
2 x is meer dan geen keer 🙂 En als je er niet live bij bent dan krijg je een video met de opdracht. Dus je hoeft nooit iets te missen!
Hoi Veronique, wat een goede tekst, hij komt zo direct uit je tenen! Of waar dan ook vandaan. Vorig jaar heb ik bij jouw de modules van je zaak voor elkaar gekocht. Ik heb exact drie lessen ervan gedaan en de rest laten liggen. Ik had nog bijna een jaar en zou het nog wel doen. De dingen van alledag kwamen voor. En voor een nieuwe site deed ik wel onderzoek en sprak met aanbieders, maar dat kwam nog wel een keertje. Ik weet alles van excuses.
Bij mij was het zo dat ik geen urgentie voelde. Ik wist niet eens wat het was. De situatie met het Coronavirus heeft dat 180 graden omgedraaid. Vanaf de dag dat we niet meer met elkaar in contact mochten zijn, voelde ik me opgedraaid, vol energie en creativiteit. Heerlijk, hoewel mijn echtgenoot niet wist wat hem overkwam. Hij probeerde me af te remmen. Maar al mijn werkzaamheden vervielen, op het podium, in mijn workshops én in de zorg.
De websitebouwer waar ik al lang mijn zinnen op had gebeld, ja, de site liever vandaag dan morgen, want er kwam een krantenartikel aan met vermelding van mijn website! Zoom geleerd, livefacebook gedaan, veel content geplaatst, youtubekanaal gemaakt. Elke dag meer leren over mogelijkheden qua producten en marketing, zichtbaarheid enzovoorts. En alles zonder de wijze lessen van Veronique, want inmiddels was er een jaar verstreken. En waar ik bleef hangen op les 3( of laat het 4 zijn) daar liep ik nu tegenaan voor mijn site. Ik kom er wel uit hoor en pak je werkboek erbij voor guidance.
Het is nog niet af, maar het stroomt!
De tijd van excuses is voorbij, ik wil iets betekenen en daar heb ik ook het grote web voor nodig. Gaat me lukken! Dank je voor je blog en wellicht tot ziens, hartelijke groeten van Judith
He die Judith, de modules zijn nog gewoon te bekijken hoor. Ik heb ze zelfs helemaal opnieuw opgenomen, ze zijn nog beter. Dus ik zou ze er snel weer bij pakken! Want heel veel actie zonder de juiste kennis is vaak de verkeerde kant op rennen 🙂 Succes!
Deze dagen word ik overspoeld met aanbiedingen, webinars, online trainingen. Ik heb gemerkt dat het me afleidt (oke…ik laat mij afleiden, doe het zelf..) van mijn werkzaamheden, want…het is allemaal zo interessant!!! (-;. Dus ik ben behoorlijk aan het deleten en unsubscriben. Het is dus wel iets dat ik jouw vrij lange blog helemaal heb uitgelezen. Je pakt me met je vlotte tekst en je humor. Voor zover ik het nu kan beoordelen (vast niet) heb ik al meerder aanbod door de jaren heen gezien, gelezen, bijgewoond als dat van jou. Toch doe ik er uiteindelijk niets mee….ik ga je minitraining volgen en in deze tijd zonder werk me bezinnen op wat ik wil en hoe het komt dat het daadwerkelijk doorvoeren van alle tips toch steeds weer bij mij op een blokkade stuit, waardoor ik het niet doe en nu als 63-jarige nog steeds druk druk druk ben, zonder genoeg inkomen voor een nieuwe (2e hands) auto (-;
Ha Joke,
Ik ben niet voor niets de Kick A** business coach van Nederland. Dus na deze vier dagen, kom ook jij in actie 🙂 daar ga ik persoonlijk voor zorgen. Tot morgen 🙂
Jaaaah, hier krijg ik energie van, zo zit het dus. Niet langer knoeien maar effectief aan de slag. Nu al zin in maandag Veronique. Ik heb alleen geen coach praktijk maar een business voor online coaching voor tuin onderhoud ” doe het lekker zelf”. Ik kan de komende dagen vast heel veel leren. Kom maar op met kick ass!
Ha die Jose,
Wat een leuke business heb jij! ennuh……laten wij nu net met onze tuin bezig zijn 🙂
Online coaching voor tuin onderhoud. Klinkt als muziek in mijn oren!
Wat een geweldig goed blog weer!!!! ik zit gewoon te stuiteren om mijn stoel. Beter dan dit kan ik het niet verwoorden! Well done!
Ha Femke, dankjewel! 😘
Jeetje, wat fijn om te weten dat ik niet de enige ben die zo door het bed stuitert en tegen haar telefoon praat… maar alle gekheid op een stokje: wat een eye-opener weer!
Hey Bertine, dat geldt ook voor mij ha ha ha. Fijn dat je mijn bedgeheim herkent 🙂
Heerlijk, heerlijk, heerlijk! Ik ga even wat mensen benaderen…
Ha Cindy,
En? hoe ging dat? Ben heel benieuwd!
Super inspirerende blog. Nu nog zelf doen …
Hey Ruud,
Je krijgt van mij alle ingrediënten en het recept :), dus dan moet het goed komen 👌.
Heel waardevol artikel veronique! Spiegeltje spiegeltje aan de wand………… Jij leeft je missie! en ik en misschien veel andere? denken en praten er alleen maar over . Knipoog!
Ha Marie-Noël,
Vanaf morgen ga ik je vier dagen lang helpen om in actie te komen. Genoeg gedacht en gepraat 🙂 Tijd voor een ander spiegelbeeld!
Mooi blog, Veronique – hij komt weer lekker binnen 😁👍