Als je wilt dat het sneller gaat, zul je je hoofd boven het maaiveld uit moeten steken.

Veroniqueprins.nl_

Ik word wel eens ongeduldig genoemd en waarschijnlijk ook niet onterecht. Zoals ze hier zeggen ‘als het in mijn kop zit zit het ook in mijn kont’ maar het kan ook zijn dat dat spreekwoord andersom is. Boeit me ook niet zo, je begrijpt vast wat ik bedoel en ik ben niet van de perfectie 🙂   Hoe dan ook, als ik een idee heb dan wil ik eigenlijk dat het gisteren al klaar is, gereed is, staat. Herkenbaar?

Enneh, als het over je praktijk opbouwen, over meer omzet realiseren, over je lijst laten groeien gaat dan geldt precies hetzelfde. Ik wil het, ik ben er klaar voor, ik wil er alles voor geven, kom maar op met die aantallen. Ook herkenbaar? Klaar om de wereld een beetje mooier te maken en het liefste…………  gisteren. Toch? Helaas, zo werkt het niet! En uit de mond van iemand wiens motto ‘niets is onmogelijk’ is, is dat wel een bijzondere uitspraak.

 

Iemand van je lijst doet er gemiddeld 12- 14  maanden over om klant te worden

Onderzoek heeft aangetoond dat als iemand op je namenlijst staat het gemiddeld 12 maanden duurt voordat die persoon klant wordt. Met ook nog  als voorwaarde dat  je regelmatig iets van je laat horen. Wat dan ook nog waardevol moet zijn. 12 maanden!! En ik heb het hier getest, als mensen mij alleen maar kennen van mijn nieuwsbrieven dan klopt die tijd precies. En dat gegeven is een hele belangrijke als het gaat om het opbouwen van je praktijk, dit moet je weten om de juiste strategische beslissingen te nemen. Het betekent dat ik absoluut nog altijd geloof in emailmarketing en dat je hoe dan ook je weggever moet maken én promoten om je lijst te laten groeien. Echter, de inschrijver van volgende week levert je dus niet over 2 weken al omzet op maar volgens deze statistieken over 12 maanden. Lees deze nog een keer opnieuw. Als je verder niets doet wordt de inschrijver van deze week over 12 maanden je klant. Terwijl ik om me heen zo’n ander verwachtingspatroon zie.   Een coach die er helemaal klaar voor is. Die er echt voor wil gaan. Website in de lucht, posts op Facebook, promoten van je ebook via een FB advertentie en het mailingsysteem is zodanig ingericht dat er met regelmaat waardevolle kennis rondgestuurd kan worden. Kom maar op met die omzet. En zo werkt het dus niet. Dit is een lange adem strategie. Eentje waarvoor je een overlevingsbudget moet hebben en heel veel geduld. En als dat bij je past en je hebt geen haast met je omzet en je hebt best wel geduld, no problem. Hou hier dan aan vast, dan is dit je weg.

 

Als je geen geduld hebt, geen geld of geen tijd dan zul je lef moeten hebben.

Als een marketingactie ‘eng’ is om te doen, dan is hij vaak het meest effectief. Je kunt heel veilig en ongezien van alles doen op FB, een nieuwsbrief sturen. Veel acties, weinig échte zichtbaarheid en daarmee dus vaak niet zo heel effectief, zie de 12 maanden regel van hierboven. Werkt het dan niet? Tuurlijk wel, alleen langzaam/ langzamer. Je kunt er van uitgaan dat daarbij de regel geldt; hoe meer je jezelf letterlijk en figuurlijk laat zien, hoe beter het werkt.  De makkelijkste manier om een klant te maken is door met mensen live in  gesprek te raken. Dan horen ze je, voelen ze je, de meest makkelijke manier om verbinding te leggen en dus werkt deze methode geweldig als het gaat om het maken van klanten. De conversie vanuit dit soort gesprekken is heel hoog. Waarbij ik er natuurlijk wel van uit gaat dat je een beetje goed en concreet kunt vertellen wat je de wereld te brengen hebt en voor een ander kunt betekenen 🙂 Anders werkt dit ook niet 🙂 Denk daarbij ook aan acties als spreken voor groepen. Vertel mij wat, ongelooflijk eng maar het werkt als een speer; een uur voor een groep van 20 levert mij gemiddeld 5 nieuwe klanten op, zelfs als ze me daarvoor nog niet kenden. Dan zet je je gauw over je angst heen om het te doen. Hetzelfde geldt voor webinars (met niet alleen maar slides maar ook jezelf in beeld!), Facebook live en video’s. Acties waar de meesten van ons duizend doden van sterven (ik herken het gevoel nog van niet zo heel lang geleden)  en je hoeft het dus ook niet te doen. Als je geduld en voldoende geld hebt om het nog even uit te houden is er niets aan de hand. Als je echter niet zoveel zitvlees hebt en liever je doelen eerder realiseert, zul je dus met je kop boven het maaiveld uit moeten. Iedereen weet hoe ik met video ben, er is bijna niets ter wereld dat ik erger en enger vind. En toch doe ik het iedere keer weer. Omdat het werkt. Omdat het effectief is. Omdat het maakt dat mensen mij écht leren kennen omdat ze me zien, zelfs met al mijn onvolmaaktheden die ik zelf als zwaailichten in een video voorbij zie komen. Weet je dat een klant jou voor 20% op je kennis kiest en voor 80% om wie je bent. Moet je dat wel laten zien natuurlijk! En ja, dat is eng. Maar het doel heiligt de middelen!

 

Hoe vaker je het doet, hoe beter je er in wordt, hoe minder eng het wordt

Door het gewoon te doen en het te blijven doen komt het vertrouwen. Omdat je gaat leren hoe het werkt, hoe je het voor jezelf minder eng gaat maken. Het is net als met beginnen met sporten, de eerste keer heb je het meeste spierpijn en daarna ga je het bijna leuk vinden! Let wel, bijna 🙂  En het grappige is dat van de week een klant tegen mij zei; jouw filmpjes worden steeds beter,  als ik zie hoe ze ‘vroeger’ waren. En natuurlijk stijgt dan eerst het schaamrood tot voorbij mijn wenkbrauwen omhoog. Oh my God, ze waren dus vroeger écht heel erg. Alleen, als ik die niet had gemaakt en niet had doorgezet, dan waren ze ook niet beter geworden. En was zij nu ook mijn klant niet geweest. Dus………….. nog meer redenen nodig om het gewoon te gaan doen?

Enneh, een hart onder de riem. Als je er al vroeg mee begint heb je ook nog niet honderden volgers die je (in jouw ogen) blunders zien. Dus wat kan je nu gebeuren, je kunt ‘veilig’ oefenen.

 

Bepaal je doel en bepaal je actie en kom dan ook ECHT in actie

Zoals al eerder aangegeven maakt het niet uit waar je voor kiest en is ieder pad het juiste, als het maar bij jou past. Dus dit is geen poging om jou in een zesde versnelling te krijgen als je dat niet wilt. Wat ik wel duidelijk wil maken is dat ik zie dat heel veel mensen vol ambitie en grote doelen nu veel te vaak kiezen voor de veilige weg en dat is vaak online. Posten op Facebook en advertenties inzetten. En tuurlijk werkt dat, ik doe het zelf ook. Maar minder snel dan de acties waarbij je écht dichterbij je klant komt.  Als je vandaag nog live op zoek gaat naar je ideale klant op een netwerkbijeenkomst, in de sportschool, je yogales of op het schoolplein, dan kun je morgen al je (eerste) klant hebben. Als je niet wilt wachten op het natuurlijke proces van gemiddeld 12 maanden, dan moet je voor een interventie zorgen. Een Challenge organiseren, een laagdrempelige on- of offline workshop organiseren, een webinar, video’s maken en, vooral en als meest effectieve manier, jezelf letterlijk en figuurlijk ‘onder de mensen’ begeven. En niet 1 keer maar met bepaalde regelmaat. Dan doorbreek je die cyclus en kun je het proces vele maanden verkorten. En dus ook deze week nog klanten krijgen en omzet realiseren.

 

Hoe ga jij je (offline) laten zien?

‘Alles werkt als je maar werkt’ is mij ooit geleerd en dat is ook waar. Ga niet nog dagen na denken over wat je zou kunnen doen, ga gewoon beginnen. Enneh, dan heb ik het niet over de zaken die ‘lekker veilig’ en onzichtbaar zijn. Als je een doel en een brandend verlangen hebt, als je niet 12 maanden wilt en kunt wachten op je eerste klant/ omzet, daag jezelf dan vandaag eens uit. En als we het samen doen, dan staan we sterk! Dus hik jij nu al een paar maanden aan tegen je eerste video, een Facebook live, een webinar of zelfs het schrijven van je eerste blog, kom dan NU in actie. In de Facebook groep “Kick Ass Business Coaching Club” heb ik een post aangemaakt waar je je actie onder kunt vermelden.

Commitment he, geen woorden maar daden 🙂

Ben overigens ook wel benieuwd welk inzicht je gekregen hebt van dit artikel. Wil je het hieronder met me delen?

Veronique Prins

Dé Kick Ass Businesscoach voor ambitieuze coaches en therapeuten die een serieuze praktijk willen opbouwen

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven