4 jaar geleden was ik er klaar voor om ‘de wereld te veroveren’. Ik had al een jaar of 5 het gevoel dat dat wat ik toen deed het net niet was, dat er nog iets voorbij zou komen waarvan alles wat ik ben, doe en weet samen zou komen. Alleen kun je dat proces niet afdwingen, zelfs ik niet ???? En dus moest ik geduldig afwachten tot alles samen zou vallen en vertrouwen hebben dat dat gebeurde. Aldus geschiedde (weliswaar veel te laat naar mijn zin en ook nog eens met een zeer vervelende aanleiding, maar wie maalt daar nu nog om) en binnen 2 dagen nadat de kwartjes waren gevallen was ‘Je zaak voor Elkaar’ een feit. Mijn voorgaande bedrijven waren een succes, dit zou mijn ‘masterpiece’ worden. Dat liep alleen iets anders………………. En mijn ideale klant bleek het verschil te maken tussen verlies en een groot succes. In dit blog deel ik met je waarom het toch echt handig is om een doelgroep te kiezen. Zelfs als je al een doelgroep gekozen hebt wil ik je aanraden het te lezen, mogelijk is het tijd voor een aanscherping!
Klaar om de wereld te veroveren. Let wel, de héle wereld!
Ik ben al ondernemer sinds mijn 24ste en in al die jaren heb ik veel van mijn vrienden en bekenden gevraagd (en soms ook ongevraagd) en in ieder geval altijd onbetaald ????advies gegeven om hun bedrijf nog beter en succesvoller te maken. En dat bleek best aardig te werken en ook voor heel veel verschillende soorten ondernemers. Supermarktondernemers, bevriende nagelstylisten, consultants en vrienden met een beautysalon gaf ik tips voor meer omzet en meer klanten. En dat werkte dus! Dus toen ik startte met Je zaak voor Elkaar was het voor mij zo klaar als een klontje; alle ondernemers waren mijn doelgroep, ondanks dat enkele guru’s mij in mijn oor fluisterde dat dat toch ‘niet zo’n handige zet was’. Wat wisten zij er nou van? Tenslotte is een beetje ondernemer ook nog een tikkie eigenwijs toch? Ik had het toch al bewezen dat ik het zo’n beetje voor iedereen kon? Dus ja, dat met die ideale klant gold tuurlijk voor andere ondernemers maar zeker en beslist niet voor mij. En ik weet nu wat ze dachten toen ik zo eigenwijs bleef; je komt er vanzelf wel achter. En inderdaad, ik kwam er zeker wel achter want het eerste jaar was dramatisch. Zoveel kennis, zoveel passen en zoveel ambitie en nagenoeg geen omzet. Amper genoeg om mijn kosten te dekken. De sleutel tot mijn uiteindelijke succes bleek echt in het kiezen van die ideale klant te kiezen. En oef, wat vond ik dat een bijna onoverkomelijke stap! Mijn coach zei echter dat het moest en tsja, ik betaal haar niet voor niets zoveel geld ???? Zelfs ik ben niet zo eigenwijs om haar advies niet op te volgen. En had ik het maar eerder gedaan, mijn leven en mijn business werden zoveel makkelijker door die klant te kiezen.
7 redenen waarom het meer dan handig is om te kiezen voor een doelgroep
1. Het geeft je de kans om te werken met wie je het allerliefste wilt werken
Meestal noem ik dit argument als laatste, dit keer als eerste om met name voor de mensen die dit artikel met net zoveel gezond scepsis lezen als dat ik destijds deed. Als de overige 6 redenen er niet zouden zijn dan zou deze regel al genoeg moeten zijn om te kiezen. Het hele gedoe met ondernemerschap maakt dat je dingen moet doen waarvan je denkt ‘goh, hoort dit er ook bij?’, niet alleen maar dingen waar je blij van wordt. Dat zijn de dingen die je doet omdat het hoort. Het ondernemerschap heeft echter ook een ongelooflijk groot voordeel, namelijk dat je mag kiezen met wie je werkt. Anders dan in loondienst en je collega’s hebt waarvan je denkt ‘als ik je had gekozen dan hadden wij niet in hetzelfde team gezeten’, kun je nu kiezen met wie je werkt. De klanten waar jij het meest blij van wordt, die het beste in jou naar boven halen, met wie er een magische flow is en waarmee het werken bijna als vanzelf voelt. Dat als je in je agenda kijkt denkt ‘yes, weer van die leukerds vandaag op Skype’. Ik ga zo vaak met meer energie naar huis dan ik gekomen ben omdat ik van die coole klanten heb! En mocht je nu denken ‘ja maar jij…………..’ (ik weet hoe het bij mijn klanten werkt….. ????) dat heb ik vanaf het begin zo gedaan. Een van mijn klanten schreef in de groep dat het leek of ze aan dode paarden trok. En dat is dus de verkeerde doelgroep, geen inkomen ter wereld maakt het goed als je met dode paarden moet werken. En als je denkt dat ik alleen die luxe heb, dat is dus de denkfout die velen maken. Kiezen voor klanten waar je geen energie van krijgt is je eigen ondergang tekenen. Want die worden geen succesvolle trajecten en slecht nieuws gaat sneller in de rondte dan alle mooie resultaten die je voor mensen hebt neergezet.
Maak gebruik van je voorrecht als ondernemer om alleen met klanten te werken die het beste uit jou en jullie met elkaar naar boven halen.
2. Het is vele malen eenvoudiger om een expertstatus op te bouwen als je een ideale klant hebt, waardoor je makkelijker doorverwijzingen krijgt
De laatste tijd werk ik veel met orthomoleculaire therapeuten. Prachtige mensen die zoveel goed werk doen. Voor zo veel mensen. Dus komt er altijd een enorme lijst met zaken waar ze mensen mee kunnen helpen; overgewicht, migraine, allergieën, fobieën, hormonale problemen en dat is nog maar een deel van wat ik op de meeste van hun sites zie. En weet je, als ze zich dan voorstellen en dit rijtje noemen dan raak ik ze volledig kwijt. In ieder geval is het meer dan ik kan onthouden. Dus als ik iemand hoor zeggen dat ze zo’n last van migraine hebben, dan vraag ik me af ‘die dame die ik laatst sprak, noemde die nu ook migraine?’. En wat denk je dat er gebeurd als ik het niet zeker weet? Dan stuur ik dus niet door! Kans weg.
Een aantal van deze orthomoleculaire therapeuten hebben inmiddels gekozen. Eentje zit totaal in de overgangshormonen. Ze was gisteren op een modeshow, liet aan een tafel iets vallen over haar werk, niet eens bewust, en had gelijk een aantal aanvragen. Denk je dat dat was gebeurd als ze het hele rijtje opgesomd had van allergieën tot vermoeidheid en alle dingen die ze dan nog vergeet te noemen. Eén van mijn andere toppers richt zich inmiddels op voeding en depressies, zij heeft de visie dat je je mentaal weer gezond kunt eten en een andere werkt nu vooral met insuline resistentie.
Daarin zijn ze nu expert, dat blijft bij mensen hangen, dat kan ik onthouden. Dus als ik zelf nu iemand iets hoor roepen over overgangsklachten, over depressies of over vermoeidheid dan zeg ik ‘ik denk dat ik iemand weet die jou daar goed mee zou kunnen helpen’. Kun je je voorstellen dat het dan allemaal net even een stukje makkelijker voor je gaat worden?
3. Als je iedereen helpt is je boodschap steeds anders of niet interessant.
Iedereen is overal aanwezig. Neem de orthomoleculaire therapeute die mensen helpt met migraine en met fobieën en met concentratieproblemen. Deze mensen hebben allemaal een probleem waarvan ze hopen dat jij ze er mee helpt. Dus gaat de ene keer je nieuwsbrief over het voorkomen van migraine, wat je kunt doen als je er eentje op voelt komen. De week erna gaat de nieuwsbrief over hoe je langzaam je eerste stap kunt zetten om over je angst voor spinnen heen te komen. ‘Koop eerst een tijdschrift en kijk naar de foto’s van spinnen, ga dan naar een dierentuin en kijk naar ze vanachter glas en dan ga je naar een spin op zoek in je huis en die til je op’. Je begrijp het al, ik ben geen fobieën expert dus ik verzin hier maar wat, maar je kunt er vast wel iets mee. In ieder geval is dat wat er die week in je nieuwsbrief/ blog staat. En die persoon met migraine krijgt acuut hoofdpijn van dat bericht en denkt ‘zij schrijft toch over hoofdpijn?’. Week erna gaat het over welke supplementen je kunt nemen om je beter te kunnen concentreren en dat je vaker naar buiten moet en de Pomodoro techniek, weet ik veel. En de persoon met de spinnenfobie en de migraine denken ‘what the heck, wat zegt ze nou weer’ en schrijven zich acuut uit. Dat werkt dus niet.
En dat is al heel snel het geval. Ik had als eerste doelgroep ‘ZZP’ers en ondernemers in het kleinbedrijf’. Die doelgroep is al vele malen te groot omdat ze allebei hele andere problemen hebben. Met of zonder personeel, regelgeving, soort branche, noem maar op. En daarom werkte het dus niet, niemand herkende zich écht in wat ik zei omdat het nog veel te breed was! Ik ging van een doelgroep van 1.5 miljoen naar slechts een tiende van dit aantal en mijn omzet heeft zich meer dan vertienvoudigd. Dus………….
Dit blog wordt veel te lang……………????
Mijn titel voor dit artikel is 7 redenen om je ideale klant te kiezen. Ik ben inmiddels op tip 3 en 3 A4’tjes. Nee, een blog kan nooit te lang zijn. Maar je kunt ook overdrijven ???? Dus bij deze een eerst voorzet en de eerste 3 redenen, zorg ik er voor dat je maandag de volgende vier krijgt om het ‘behapbaar’ te houden.
Ben heel benieuwd of er na aanleiding van dit artikel al een paar kwartjes zijn gevallen. Wil je het hieronder met me delen, dat zou ik super vinden!! En maandag volgt deel 2 met de volgende 4 tips. Tot dan!
Hallo Veronique,
Als orthomoleculaire therapeut voel ik me natuurlijk wel aangesproken door jouw artikel ;))
Vorig jaar, in de aanloop naar het maken van een nieuwe website, heb ik bij de websitebouwers een traject doorlopen om mijn ideale klant te beschrijven en een doelgroep te kiezen. Hieruit is mijn doelgroep ontstaan: vrouwen tussen 40 en 60.
Helaas leverde dit mij geen klanten op. Dus de afgelopen maanden ben ik aan het zoeken naar hoe dit komt.
En ik denk dat ik het gevonden heb: de informatie die ik deelde in mijn blogs was steeds té algemeen. Onderwerpen die ik wel interessant vind, maar mijn doelgroep mogelijk niet. Ook in de teksten op mijn website was niet duidelijk wat ik aanbied en voor wie.
Ik heb de doelgroep nu specifieker gemaakt: vrouwen in de overgang. Ook heb ik de informatie op mijn website aangepast en ga ik de blogs ook veel gerichter over dit onderwerp schrijven. Ik hoop dat dit nu het gewenste resultaat gaat geven.
Groetjes,
Rita
Hallo Rita, dank je wel voor je reactie. Jouw voorbeeld is exact waar het over gaat. Een websitebouwer weet alles over websites, over techniek, over vindbaarheid etc Dat zijn geen marketingexperts. Als ze je adviseren om voor vrouwen tussen de 40 en 60 te kiezen is dat wel duidelijk. Dat is geen doelgroep, dat is een bevolkingsgroep 🙂 Veel te breed, mensen dienen zich echt exact aangesproken te voelen door je woorden. En dat gaat niet met zo’n brede groep helaas. Ik zie dat je inderdaad een aanpassing hebt gemaakt. Ik denk dat het nóg specifieker kan maar dit is idd al een verbetering. Heel veel succes!
Hoi Veronique, wat het kwartje bij mij heel hard deel vallen was punt 3: als je iedereen helpt is je boodschap steeds anders. En dat is precies waar ik mee worstel. Ik had mijn producten al naar 2 gereduceerd, maar na het lezen van jouw blog ben ik ervan overtuigd dat ik toch echt naar die ene terug moet! En mijn doelgroep smaller. Dankjewel!
Hallo Veronique,
Ik heb ooit een presentatie van jou bijgewoond bij Vrouw & Zaak in de Bollenstreek. Superinteressant! Sindsdien volg ik je een beetje. Bij deze blog (nog niet helemaal gelezen) ben ik het eens dat je zoveel mogelijk moet proberen de juiste klanten aan te treken en/of te kiezen. Ik heb onlangs een mogelijke klant gewijgerd, puur omdat mijn gevoel zei dat ik hier spijt van zou gaan krijgen. Eigenlijk (moneywise) kon ik deze klant prima gebruiken, maar het voelde zo niet goed. Ik wist dat ik mijn persoonlijke relatie met deze persoon op het spel zou zetten, mede gezien de historie van deze persoon. Ik heb vriendelijk bedankt. Vervolgens kreeg ik weer een verzoek om contact op een facebookpost en wederom heb ik aangegeven dat ik niet met deze persoon in zee wilde gaan. Ik vond het heel lastig en ik denk dat de relatie hiermee wel bekoeld is, maar dat is aan die persoon. Ligt niet aan mij! Op het moment vond ik het heel lastig om te doen, maar naderhand was ik enorm blij en nu? Niet veel later na mijn afwijzing belde een contact op die mij de eerste keer had afgebeld (was nog niet zover om met mij in zee te gaan en nu wel) en heb ik er een hele leuke nieuwe klant bij, die ik nog helemaal naar mijn hand kan zetten! Top toch?
Yes Hester, dit is precies hoe het werkt! Je kunt geen klanten weigeren omdat je al veel omzet hebt, je krijgt veel omzet als je de verkeerde klant weigert. Heel goed gezien! En wat leuk dat je me sindsdien al volgt! 🙂
Lieve Veronique,
Wat mij zo trof is dat je tijdens de ondernemersopleiding vertelde dat we vaak onze eigen doelgroep zijn. Dit heeft mij in het traject geholpen, diep in mezelf te kijken waar nou precies mijn intrinsieke motivatie ligt, om mijn (specifieke) doelgroep te helpen. Zoals je ook vandaag omschreef, laat dat zich niet overhaasten en heeft soms tijd nodig. Het is als het pellen van een ui, laagje voor laagje kom je dichter bij de kern van je doelgroep, wordt het steeds specifieker. Dankjewel weer voor je inspiratie!!
Neem alle tijd die je nodig hebt Bo, wat er uit zal komen zal echt je bloed sneller laten stromen. Daar heb ik alle vertrouwen in!
Hallo Veronique,
Als dochter van de melkboer heb je me overgehaald met je blog Doelgroep. Natuurlijk ben ik ook ondergewaardeerd op een aantal vlakken…
financieel als zzp’er met een ambitie om mensen te helpen met een uniek combi welzijn ( natuurgeneeskundige tips + Sunrider ) waar ik mijn reumatische artritis mee manage na 40 jaar zoeken.. Daarnaast verzorg ik crea-workshops/ cursussen als freelance docent met een verdieping. Ben getipt door Marga Vlaar, zeer benieuwd en hoop dat ik er alle x en bij kan zijn. Zin in.
* Vitale groet v Zoufy
Wat leuk dat ik niet de enige ben die van die lappen tekst kan schrijven als ze enthousiast is! Nu moet ik wel zeggen, dat het wel wat veel was, dus her en der heb ik een regeltje overgeslagen bij het lezen.
Dankjewel, ik weet wat me te doen staat!
Haha, je moet gewoon schrijven zoals je praat. En de een vind het te lang en de ander kan het niet lang genoeg zijn!
Hey Veronica!
Wat een tips & trics krijg ik allemaal van je en wat waardevol. Ik lees ze allemaal en voel wat je bedoeld. In mijn geval, orthomoleculaire therapie sinds januari, dus vers van de pers. Mijn gevoel zegt me dat ik nog moet groeien in mijn rol, ik ben iemand van de km’s maken en daarnaast kennis opdoen en meteen in de praktijk brengen. Er is inderdaad een groot aanbod in het oplossen van klachten en denk ik dat je gelijk hebt dat het tijd nodig heeft om in je werk tot de kern te komen om daarna steeds meer te trechteren. Ik vertrouw er dan ook op dat jouw tips nu al iets in mij wakker hebben gemaakt, verhelderende inzichten hebben verschaft zodat ik die gaande weg integreer totdat ik weet waar ik me in wil specialiseren. Ik kan niet wachten!