Businesslessen van een olijfboom

Veroniqueprins.nl_

Let op; tot en met 5 november geldt nog de Early Bird prijs voor mijn 2 daagse; Verliefd op Verkopen op 19 en 20 november. Klik op deze link of lees onderaan deze mail de details voor deze super training die precies dát doet; zelfs jou verliefd te laten worden op verkopen.

Ik heb geen groene vingers. Als het om bloemen en planten gaat dan zijn ze zelfs een tint zwart. Toen onze tuinmijnheer dus kwam om onze wensen te inventariseren riep mijn man voor de gein ‘asfalt’ en ik hield het op ‘onderhoudsvrij’. Dat is hetzelfde maar klinkt zoveel gezelliger 😊 Die tuin is er na 2 jaar gekomen (als je me op Insta volgt dan ken je het proces) en hij is mooi én onderhoudsvrij geworden.

En meer. Want we hebben een olijfboom en daar ben ik keiverliefd op. (En ja, ook dit keer gaat het weer over business bouwen, echt) We zorgen dan ook heel goed voor hem. Ik lees haar voor, we masseren haar, ze heeft de beste kwaliteit olijfbomengrond. You name it she gets it. Want true beauty is natuurlijk vrouwelijk 😊

Goed, die boom en business. Gisteren liep ik in de tuin en sprong ik bijna een meter de lucht in; dat ding barst van de olijven. En mogelijk denk jij nu, en ook wel terecht, ‘ja duh, het is toch een olijfboom’ maar met mijn zwarte vingers snap je vast mijn vreugde. Dat hij (zij 😊 ) nog leeft en ook nog vruchten draagt, OMG! Direct sprongen mij een aantal lessen in mijn hoofd die die boom en dat proces mij leerde, dat ik dacht ‘die moet ik delen’. Gisteren heb ik er in mijn stories al 2 gedeeld. Heb je die gezien, sla de eerste 2 hieronder dan over,  ik deel er hieronder 4 extra.

Gaat ‘ie dan: businesslessen van onze olijfboom

1. Je hebt geen ‘recht’ op olijven

Je kunt nog zo’n mooie boom kopen, maar dat geeft je niet automatisch recht op olijven. Sterker nog, ik kreeg gisteren meerdere reacties op mijn story in de strekking van ‘jij wel!’ en ‘die van mij staat er al jaren, nog nooit een olijf gezien’. Die olijven zijn geen vanzelfsprekendheid en dat lijken we wel eens te vergeten. En in je business geldt exact hetzelfde. Dat jij een KvK nummer hebt geeft je geen ‘recht op klanten’. Sterker nog, er zijn hier tissuedozen leeg gesnotterd van zwaar teleurgestelde mensen die een in hun ogen onwijs gave workshop aan de straatstenen niet kwijtraakten (is ook vaak een salesding overigens, maar daarvoor geef ik nu die salestraining 😊). Maar dat jij iets organiseert geeft dat je nog niet automatisch recht op deelnemers. Daar zul je wat voor moeten doen. De boom/workshop is hoogstens de voorwaarde waardoor het mogelijk zou kunnen zijn dat je olijven/deelnemers krijgt.

  1. Je kunt olijven er niet ‘in kijken’

Ik kan wel stampvoetend eisen dat ik voortaan écht olijven in mei wil hebben (volgens Google zijn ze er in september en oktober) maar zo werkt dat niet helaas. Er is namelijk zoiets als een natuurlijke wetmatigheid en dat is dat voor alles een tijd staat. Dat ga jij met wilskracht niet veranderen maar je kan het ook niet manifesteren dat ze volgend jaar er in april al aan hangen.

Zo geldt dat ook in je bedrijf. Niet iedere nieuwe volger wordt gelijk klant omdat jij dat NU wil of omdat jij er NU een nodig hebt. Daarvoor is het nodig dat je de know-like-trust factor ontwikkelt met je volger, dat is dat knuffelen en watergeven van die boom.

Nu kun je dat wel iets beïnvloeden. Door letterlijk en figuurlijk zichtbaar te zijn aan je volgers kun je die Know-Like-Trust tijd verkorten (video’s werken sneller dan blogs omdat ze je écht zien). En door de frequentie van acties. Zoals 1 keer watergeven ook niet voldoende is om die boom volledig tot bloei te laten komen. Maar dan nog zul je het natuurlijk verloop nooit naar jouw hand kunnen zetten.

3. Je kunt te laat zijn met oogsten

Nou zag ik gisteren ‘per ongeluk’ die olijven. Ik was er gewoon niet goed genoeg op gefocust. En was ik eigenlijk te laat, ze zijn namelijk al zwart (toch die lichtgrijze vingers he) en volgens Google heb je ze dan te lang laten hangen.

Zo is het ook met klanten. Sommige mensen dansen al een tijdje om je heen maar komen zelf niet proactief. Die olijven riepen ook niet ‘Prins kom ons eens plukken anders hoeft het niet meer’. Als je daar niet tijdig op inspeelt (nee, dat is niet erboven op springen en zeggen dat ze NU klant moeten worden) dan zie je ze ‘ineens’ bij iemand anders in hun posts voorbijkomen ‘kijk eens wie er bij mij klant is geworden’. Herkenbaar? Je kunt eigenlijk nooit te vroeg de conversatie aan gaan met een potentiële klant – conversatie is geen salesgesprek he- maar wel degelijk te laat.

En geloof mij, ik heb al heel wat zwarte olijven in mijn business gehad voor ik dàt principe doorkreeg. Heeft mij veel gekost, jij krijgt deze tip gratis. Lief hé 😊

  1. Niet alle olijven zullen eetbaar zijn

Die van ons al helemaal niet omdat ze inmiddels zwart zijn, maar je snapt vast wat ik bedoel.

Wat ik er mee bedoel is dat niet al je volgers klant zullen worden. Bereik ≠ klanten. En ook niet al je volgers zijn je ideale klant. Of ze zijn het wel maar vinden jou niks. Of de pijn is niet groot genoeg. Of ze zijn net door een ander ‘geoogst’.

Weet dat het overgrote deel van je bereik vooral je gratis informatie zal halen.
Het betekent dat je je niet blind moet staren op de initiële oogst (bereik) omdat er heel veel af zullen vallen en er maar weinig olijven daadwerkelijk aan een prikkertje geserveerd zullen worden. En jij dus zult moeten blijven werken aan bereik omdat voor jouw volgers hetzelfde geldt.

En zowel voor olijven als bereik geldt; kwaliteit boven kwantiteit.

 

  1. Olijfbomen hebben een bijzondere groei

Oke, ik lijk nu wel een tuinman, maar deze info heb ik van Google omdat ik me wilde inlezen in mijn onderwerp. Het blijkt dat een olijfboom in de eerste paar jaren vooral zijn takken krijgt en steeds van vorm verandert. Pas daarna gaat hij vooral de hoogte in.

Eigenlijk is dat met je bedrijf exact hetzelfde. In de groei gaat je bedrijf door een aantal fasen en per fase verandert ook je businessmodel. Zo heb ik mijn aanbod tot €500.000 3 keer radicaal omgegooid om steeds een andere fase van groei te bereiken. Tot uiteindelijk de ultiem schaalbare vorm is bereikt en daarmee kun je dan uiteindelijk, net als de boom, ‘de hoogte’ in gaan.  Je verandert dus steeds de vorm naar aanleiding van expertstatus, bereik en resultaten tot je de meest ‘volwassen’ vorm van je business bereikt en dan kun je echt ultiem groeien in omzet/impact. Eerst de vorm, dan de groei. Net als de olijfboom.

  1. Wees dankbaar voor je olijven

Zo vaak hoor ik ‘ja maar jij met al je klanten’ en weet je wat ik me realiseerde toen ik met mijn juichkreet mijn man liet schrikken; ‘moet je nou eens komen kijken!’. Dat ik nog altijd oprecht dankbaar ben voor iedere klant. Of ze nu een workshop van me volgen, mijn boek kopen of in mijn jaarprogramma stappen. Het gevoel dat ik had toen ik die olijven zag me deed denken aan wat ik denk als ik een mail, een appje of in een gesprek een ‘ja’ krijg. Mijn klanten kunnen bij 6 miljoen businesscoaches terecht. Kiezen ervoor om in/bij mij te investeren, mij hun vertrouwen te geven. Dat neem ik nooit voor lief. Idem voor volgers, dat ze de moeite nemen om mails met leuke reacties te sturen, DM’s met bijzondere woorden of zelfs maar een hartje geven. Het is nooit normaal. Zoals ik er ook nu niet automatisch van uit ga dat die olijven er volgend jaar ook wel zullen zijn omdat ik ze dit jaar had.

Dankbaarheid is voorwaarde voor groei.

  1. Olijven kun je maar 1 keer oogsten (oké, ik had 6 tips beloofd…)

Deze wil ik je niet onthouden maar hij is ook een tikkie awkward, dus lees wel mijn intentie in deze bonustip. Een olijf kun je maar 1 keer oogsten. Een klant echter niet. Ik heb veel klanten die bij mij in mijn basisprogramma zijn gestart en vervolgens steeds met mijn aanbod mee zijn gegroeid. Niet omdat ik dat graag wilde maar omdat het nieuwe aanbod exact aansloot bij hun volgende fase van groei. Dat is niet iets waar je mee moet starten, zorg eerst dat je eerst heel veel mensen in je basisprogramma krijgt voordat je je stort op het ontwikkelen van een vervolgaanbod.

Hoe zit dat bij jou? Kun jij meerdere keren ‘oogsten’? Niet omdat jij dat wilt maar omdat je klant daardoor door kan groeien bij iemand die ze vertrouwt, die haar kent en die snapt waar ze heen wilt en hem/haar daar ook kan brengen. Is jouw aanbod daarop ingesteld?

  1. Je moet weten hoe je moet oogsten

Oké, ik ben eerlijk. Dit is geen businessles of eigenlijk ook wel 😊 Ik gebruik hem even als brug naar mijn upsell. Want je kunt de stam van de boom masseren, iedere dag de blaadjes wassen, hem ingestraald water geven en dagelijks mediteren dat er heel veel olijven komen, maar hoe ga je dan oogsten? Als je dat niet weet is alles voor niets.

En dat is exact zoals het ook in je business is. Je kunt werken aan bereik, het beste aanbod, de mooiste site en de meest prachtige foto’s, als je niet weet hoe je een deal moet sluiten, sales moet doen, dan loopt alles tegen een grote betonnen muur stuk. Is alles voor niets geweest. Als je niet weet hoe of niet durft te verkopen, steek dan geen energie in je bedrijf want waar ben je dan voor bezig? Zonder sales gebeurt er niets. Zonder sales geen klanten. Zonder klanten geen business. Geen impact, geen inkomen…………. Terwijl het zo makkelijk kan zijn. Sales kan écht een feestje zijn. Het is wat je voor je klanten doet. En ik kan je daarbij echt, bewezen, helpen.

In 2 dagen ga ik je live, écht interactief online leren, om écht verliefd te worden op verkopen. Die uitspraak durf ik te doen omdat ik deze training al 3 keer eerder heb gegeven en de deelnemers razend enthousiast waren. Ik neem je, op z’n Veronique’s en dus heel concreet en vooral praktisch, mee in alle stappen van het salesproces en ik leg ook exact uit hoe ik een salesgesprek doe. Ik heb in de afgelopen 5 jaar bijna 7 miljoen Euro aan omzet gedraaid en ik doe al mijn sales zelf, dus ik weet echt hoe dit werkt. Ik roep dus niet maar wat, ik heb op iedere salesvraag een antwoord en heb alles al een keer meegemaakt. Dat maakt deze salestraining uniek en anders dan alle andere trainingen die over verkopen gaan.

Hij duurt 2 dagen, je hoeft er de deur niet voor uit. En omdat ik het op mijn manier doe hoef je niet bang te zijn dat je 2 dagen naar een beeld zit te staren, je kent me hé? 😊 Ik ga je zelfs uitdagen om de training tijdens deze 2 dagen al terug te verdienen.

2 dagen voor slechts €597 ex BTW. En ja, ik zeg slechts. Want wat hebben al die keren dat je geen aanbod durfde te doen, je stond te stotteren of zelfs vergat een aanbod te doen, je inmiddels al gekost? En wat gaat dat kosten als je als je dat niet gaat veranderen? Ben je erbij

Nou, ik ben heel benieuwd wat jij van mij en mijn olijfboom hebt opgestoken. Ik zou het heel leuk vinden als je dat hieronder met me zou willen delen . Enneh, weet je wat nu misschien nog wel het allerleukste is? Ik vind olijven echt heul vies 😊

Zie ik je op 19 en 20 november? Nu nog voor de vroegboekprijs voor €597 ex BTW.

Fotocredits: Veronique Prins 😉

Veronique Prins

Dé Kick Ass Businesscoach voor ambitieuze coaches en therapeuten die een serieuze praktijk willen opbouwen

2 gedachten over “Businesslessen van een olijfboom”

  1. Hè, heerlijk! Een vluchtige reactie deze keer maar ik ben bezig met de oogst en ik ben zo blij joh! Jij hebt ’t over een mooie website maar ik heb gewoon geen ruimte om deze gedateerde van mij aan te passen! 🙈

    Succes met alles V!

    Liefs,
    Iris

  2. Mooi geschreven en zeer interessant! Je kunt echt van alles iets bij leren als je er oog voor hebt en dat is het leuke er van. Bedankt voor de tips natuurlijk. En geniet van je olijfboom.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven