Korte reminder dat de Early Bird prijs voor mijn 2 daagse ‘Verliefd op Verkopen’ tot vandaag 18.00 geldt. Daarna gaat de prijs € 100 omhoog. Is het nog een koopje, maar waarom zou je meer betalen? Ik ben en blijf dochter van een kruidenier hé 😊 www.jezaakvoorelkaar.nl/verliefdopverkopen
Goed, schrijfsel van deze week. Wat ook over sales gaat, zal je niet verbazen. Want dan kan ik straks natuurlijk nogmaals de brug slaan naar mijn sales 2 daagse. En de één vind dat ‘gatsie’ en dat mag. Dan zou ik zeker onderaan de knop van deze mail klikken en anders in ieder geval deze mail goed lezen 😊 Maar als je het een beetje door hebt dan is dit eigenlijk al een waardevolle tip. Want hoeveel makkelijker is het om iemand voor een training of workshop uit te nodigen naar aanleiding van een bericht dat daar toch al over gaat. Verder vind ik het ook wel lekker transparant; ik deel hier waarde én ik bied je aan om daar nog meer van te krijgen. Mag je ook onthouden. Verder vind ik het ook niet eng of vies om te praten over een aanbod in mijn mails, in tegenstelling tot veel van mijn lezers. Ik denk a) dat ik wekelijks genoeg waarde deel dat de verhouding tussen wat ik geef en vraag meer dan in orde is. En b) ik geloof echt oprecht vanuit mijn tenen dat het bijwonen van een training, in dit geval die over verkopen, voor jou als lezer keiwaardevol is en de investering meer dan waard. Dat ik je hélp door het aanbod te doen, daarom begin ik er zelfs mee in deze mail. Ik attendeer je er op dat je hem nog iets goedkoper kan krijgen; noem dat maar eens fout of glad. Ik zie dat toch anders. En met een beetje geluk heb ik je al een aantal waardevolle inzichten met alleen al deze inleiding gegeven.
Goed, over dat ‘wat kost dat’? Eerder deze week had ik een gesprek met een potentiële klant en zij wilde vooral weten wat het programma dat ik haar aanbood kostte. Nou is het in de basis ook geen gekke vraag natuurlijk, begrijp me goed. Ik stap ook nergens blind in, kijk op een menukaart ook nog wat iets kost en als ik een kledingstuk heb gepast dat mogelijk mee naar huis gaat kijk ik ook nog wel even op het prijskaartje. Gaat niet ‘blind de tas in’ zeg maar. Ik heb alleen geleerd om niet meer te kijken wat iets kost maar naar wat iets me waard is. En nee, dat heeft niets met een ongelimiteerd budget te maken, voordat je die conclusie vast trekt 😊 Want ook daarvoor ben ik echt teveel een dochter van een kruidenier.
Wat ik doe met een kledingstuk is dat ik het eerst pas. Ik kijk of ik het wat vind. Of het fijn zit. Hoe het me doet voelen. Of het echt anders is dan wat er al in de kast hangt. Of het iets is wat ik dagelijks kan dragen. Op basis daarvan besluit ik wat het me waard zou zijn en pas dan kijk ik op het prijskaartje en besluit ik of het meegaat. Dat betekent dat ik de ene keer een bloesje van €49 te duur vind en weer terughang. En een andere keer is hij 2 keer duurder en reken ik hem wel af.
Vorig jaar besloten we met de boot in Zeeland vakantie te vieren. We vertrokken om 15 uur met de boot achter onze auto richting het Veerse Meer en bij Dordrecht (dat is zo’n 30 minuten verder) kregen we pech aan de boottrailer. Zo kwam het dat we een hele zonnige vrijdagmiddag op een parkeerplaats bij Shell station doorbrachten met het vooruitzicht dat dat, gezien de drukte bij de ANWB, nog wel eens tot diep in de nacht zou kunnen duren. Nou was het daar best gezellig met al mijn Poolse en Roemeense vrienden (hernieuwd respect voor vrachtwagenchauffeurs gekregen) maar het was niet helemaal hoe wij ons onze eerste vakantiedag voorgesteld had. Ik had mezelf bij vertrek meer starend over het water met een roseetje terwijl de zon onderging, gezien. Wij kregen ook de melding dat het mogelijk wel eens tot maandag zou kunnen duren voordat ze de boot uiteindelijk op de bestemming zouden kunnen krijgen en het weekend zou juist perfect vaarweer worden met dik 30 graden. Beetje jammer 😊 Er was wel een alternatief, werd ons op een gegeven moment gezegd, dan moesten we wel wat bij betalen. Ik keek naar mijn man, hij snapte mijn ‘look’ en wij deden wat we altijd doen in zo’n situatie; ieder voor zich bepaalt wat het ons waard is om de situatie op te lossen. En daarbij neem ik een aantal punten mee in mijn besluit náást het budget wat ervoor is. Wat is het me waard om dit weekend wél te kunnen varen, een deel van onze bagage lag in de boot, die zou ik dan ook pas maandag krijgen en zo nog wat dingen meer. Ik hang daar dan een bedrag aan, mijn man doet hetzelfde, dat delen we dan met elkaar en als de kosten lager zijn dan dat bedrag dan doen we het en anders niet. Gaan we ook niet over in onderhandeling en voor ons werkt dat super. We nemen dit soort besluiten dus in max 5 minuten want hoe vaker je het doet, hoe beter je er in wordt.
Ik legde deze voorbeelden voor aan de klant die vooral geïnteresseerd was in wat ik kostte. Dat dat privé maar zeker zakelijk niet de beste manier is om besluiten op te nemen. De vraag die ik haar verder stelde was ‘wat kost deze situatie jou?’ en die inschatting had ik op basis van haar eerdere antwoorden natuurlijk al lang gemaakt. Vervolgens vroeg ik haar wat het mocht kosten om die pijn op te lossen (haar praktijk liep voor geen meter en als ze niet meer omzet ging maken zou ze weer een baan moeten zoeken waar ze nu al slapeloze nachten van had………….) Ik keek haar aan en zag dat ze snapte wat ik haar probeerde uit te leggen.
Het gaat niet om wat het kost, het gaat om wat het oplevert.
Ik zie op deze manier leren kijken als dé belangrijkste eigenschap van een ondernemer en als een sleutel tot succes. Toch zijn er nog veel die het niet doen met een minder florerend bedrijf als gevolg. Die kijken naar de prijs van een website maar niet naar wat hij beter doet/ anders doet/ je meer kan opleveren als je € 500 meer betaald. Die voor de goedkoopste fotoshoot gaan en dan foto’s meekrijgen waar je jezelf niet eens op herkent en dat moet dan jouw ideale klant inspireren? Als ondernemer heb je te leren denken in de term Return On Investment; wat levert deze investering mij op.
Belangrijk is dat je dat ook leert doen zonder je emotie te laten leiden. Ik weet nog goed dat ik mijn eerste investering bij mijn coach deed. Ik draaide € 1000 omzet en had minder dan dat bedrag op mijn zakelijke rekening staan. Ze deed me een aanbod van €12.000 en ik dacht heel even dat ik flauw zou vallen. Ik zag alleen maar dat enorme bedrag en mijn hoofd sloeg op hol met ‘hoe ga ik dat betalen?’ Dat is niet de beste state of mind om besluiten in te nemen. Tot mijn man nota bene tegen me zei ‘Wat gaat dit je opleveren? Geloof je hierin? Heb je dit nodig om je probleem op te lossen? En wat is dat je waard?’ Toen stapte ik weer uit de emotie (wat niet betekent dat ik het niet meer spannend vond….) in mijn ondernemersrol en zette ik trillend mijn handtekening. Ik had al besloten dat ik er een baan bij zou nemen als dat nodig was want dit was wat ik persé wilde doen. Hier geloofde ik in, dit had ik nodig.
Als dochter van een kruidenier heb ik geleerd om op de centjes te letten. Tel daarbij op dat ik zelf ook een kruidenier ben geweest (ik heb 6 jaar lang een supermarkt gehad, voor mijn nieuwe lezers 😊) heb ik de instelling dat je niet met geld moet smijten. Mijn vader heeft me altijd voorgehouden dat je niet financieel onafhankelijk wordt door wat je verdient maar vooral ook door wat je niet uitgeeft. Dan heeft hij het over kosten (een duur pand, een te groot team, een te grote auto) niet over investeringen. Ik heb altijd geweten wat het verschil tussen die twee is. En juist als het over investeringen gaat, zoals die klant van mij wilde investeren in een traject bij mij, heb ik geleerd om niet te kijken naar wat het kost maar wat het oplevert.
‘Je hebt verdorie ook gelijk ook, zo kom ik er natuurlijk niet’ was wat die klant van mij uiteindelijk zei, ‘ik ben gewoon bang’. Dat snapte ik natuurlijk ook al lang 😊 Ik weet ook wel dat er vast ergens een goedkoper programma is, maar dat is niet zo goed als dat van jou. En dus zette ook zei trillend haar handtekening, net als ik 7 jaar geleden.
Gister kreeg ik een appje van haar “eerste maand al terugverdiend, ik heb deze week al 3 nieuwe klanten gemaakt” En, stuurde ze er achteraan, ze had die middag een broek laten hangen naar aanleiding van mijn les ‘wat is het me waard’ omdat ze die eigenlijk niet nodig had.
Gaaf hé! En mijn vraag aan jou is; wat kost het jou dat je niet goed kunt verkopen? Er net even teveel mensen weglopen met ‘ik laat het je nog weten’ of ‘ik denk er nog even over na?’ Wat kost dat jou, wat kost iedere gemiste klant waarvan jij dacht ‘deze gaat het echt doen’ je aan gemiste omzet? En dat maand na maand? Wat is het jou dan WAARD om te leren om daar beter in te worden? Wat mag dat kosten? 😊
Vond je dit waardevol? Heb je hier iets van geleerd? Wil je dat dan hieronder met me delen?
Heb ik nog 2 dingen voor je:
- Wat kost een gemiste klant je? In omzet? En hoeveel maanden draai je al te weinig omzet omdat je steeds met je mond vol tanden staat als je iemand een aanbod moet doen of net niet de juiste dingen weet te zeggen als ze met verkoopbezwaren komen waardoor je ze weer kwijtraakt? Maak daar eens een berekening van. Vermenigvuldig dat met het aantal maanden dat dat al speelt en nog zal blijven spelen als je er niets aan verandert. Snap je dan dat mijn salestraining ‘Verliefd op Verkopen’ op 19 en 20 juni een investering is en geen kostenpost? Lees de recensies maar over de return on investment van mijn deelnemers jezaakvoorelkaar.nl/verliefdopverkopen
En nee, ik maak in deze 2 dagen geen autoverkoper van je. Integendeel. Ik ga je leren dat verkopen volledig om de klant gaat, om ethiek, om het hart en niet je hoofd. Dat je omzetdoel NIET het uitgangspunt is om omzet te maken maar wat het beste is voor je klant. En als je dat altijd voor ogen houdt dan haal jij altijd je omzetdoel. Echt! Ben je er bij op 19 en 20 november. Tot 18 uur krijg je € 100 korting en betaal je € 597 ex BTW. Met 1 klant heb je deze training er al uit!
- Tot en met 17 november geef ik dagelijks live salestips in mijn Facebookgroep en op Instagram
Tot 19 november. Heb je vragen over de training, mail dan naar info@veroniqueprins.nl en dan geef ik je een eerlijk advies. Vanuit wat goed is voor jou.Fotocredits: https://unsplash.com/@martenbjork